Nikon D5100 Review

voor de gelegenheid camera test Nikon D5100 body Veel dank aan Sergey Svirida.

Nikon D5100 Review

Nikon D5100 Review

Ik wil alles in één keer schrijven over de Nikon D5100 - het is gemakkelijk geweldige multimedia-combiner, die erin slaagt om simpelweg transcendente beeldkwaliteit eruit te persen. In deze review gaat de informatie alleen over de camera zelf. Nikon D5100body. Heel vaak wordt de Nikon D5100 verkocht met universele lenzen, en zo'n set heet uitrusting. Meestal in een set Nikon D5100 Kit lenzen zoals:

De beste optie is een 18-200 mm-lens, deze is genoeg voor alle gelegenheden - van een groothoek voor een landschap of een klein appartement tot het fotograferen van vogels en konijnen. Als je nog ergens moet beginnen, dan is de 18-55m kitlens prima, en geloof niet dat de kitlens zo verschrikkelijk is, gewoon het is belangrijk hoe je foto's maakt, en niet op welke techniek. Voor portretfotografie raad ik je aan om in de richting van de lens te kijken Nikon 50mm f/1.8G AF-S Nikkor, en als een goed scherp snel vast objectief voor elke dag kan fungeren Nikon 35mm f/1.8G AF-S DX Nikkor.

Camerabeeld Nikon D5100 vanuit verschillende hoeken

Camerabeeld Nikon D5100 vanuit verschillende hoeken

Nikon D5100 is een amateur spiegelreflexcamera van Nikon, een sterk vernieuwde versie van de Nikon D5000. De camera kan Full HD-video opnemen en snel foto's maken 4 fps.

Voorbeeldfoto op Nikon D5100

Voorbeeldfoto op Nikon D5100

Belangrijke punten:

Matrix Nikon D5100 gebouwd op de matrix Nikon D7000. de matrix Nikon D7000 kan een afbeelding weergeven met hoog dynamisch bereik, uitstekende kleurweergave en weinig ruis bij hoge ISO. De Nikon D5100 doet hetzelfde. Toen ik de eerste testopnamen maakte op Nikon D5100 en ISO 6400, werd ik weggeblazen door de beeldkwaliteit. Het bleek echt een heel sappig en levendig beeld te zijn, en dit met 16,2 megapixels, want in deze review fungeren veel nachtfoto's als voorbeeld. Camera ISO kan worden ingesteld vanaf de waarde Om 100 25,600, waarden ISO 12.800 и ISO 25.600 verwezen naar Als Hi1 и Hi2, Ik raad niet aan om met zulke hoge ISO's te fotograferen.

Geïnstalleerd op Nikon D5100 CMOS 16.2MP-sensor. Ja, de Nikon D5100 heeft maar liefst 16,2 MP, wat hetzelfde is als Nikon D7000 en volledig frame Nikon D4. Meer megapixels vind je alleen in de peperdure Nikon D3x, Nikon D800,D800E, D3200, D600, D5200 (op het moment van schrijven). Het aantal megapixels zelf is geen serieuze graadmeter voor de fotokwaliteit, maar toch, hoe meer hoe beter. Als je op jacht bent naar megapixels, raad ik je aan om op mijn notitie te letten Battle of Megapixels. Ik fotografeer zonder problemen op 6.2 megapixels Nikon D40, ik raad je aan om naar de review pagina te gaan Nikon D40 en zorg ervoor dat u zelfs bij 6.2 MP een uitstekend beeldresultaat kunt krijgen.

Nikon D5100 maakt gebruik van een matrix geproduceerd door Sony, dezelfde matrix is ​​beschikbaar in camera's:

Foto op Nikon D5100

Foto op Nikon D5100 - verzadigde kleuren van de camera

Eigenlijk is de matrix het hart van de camera, en hoe beter deze is, hoe beter je foto's zullen zijn. De Nikon D5100 heeft dezelfde matrixgrootte als de meer geavanceerde. Nikon D7000, D90, D300s. Nikon D5100 er is een APS-C-sensor, wat betekent dat de sensor in oppervlakte 2.25 keer kleiner is dan de sensor van full-frame spiegelreflexcamera's, zoals: Nikon D700 of D3s. Dit heeft het effect cropfactor. Bij gebruik van lenzen van full frame camera's zal de beeldhoek smaller zijn dan bij film of full frame. Meer details in het artikel Gewasfactor.

Voorbeeldfoto op Nikon D5100

Voorbeeldfoto op Nikon D5100

Andere belangrijke punten die de werking en functionaliteit van de camera echt beïnvloeden

  1. Groot draaibaar display. Het display heeft 921.000 dots. Nikon D5100 gebruikt hetzelfde scherm als camera's wat betreft het aantal dots D3, D3s, D3x, D700, D300, D300s, D90, D7000, D3200 и Nikon D5200
  2. Zeer snelle processor EXPEED-2, waarmee de camera een uitstekende snelheid laat zien.
  3. Nikon D5100 gebruikt 11 focuspuntenwaarvoor de focusmodule verantwoordelijk is Nikon MultiCAM 1000. Dezelfde module is geïnstalleerd op camera's als: Nikon D90, D3100, D3000, D80, D200 en D5000. Scherpstellen is nauwkeurig. De scherpstelsnelheid is sterk afhankelijk van de lens en de opnameomstandigheden.
  4. Meting expositie uitgevoerd met een 420-pixel sensor, dezelfde als die van Nikon D80, D90, D60, D40x, D50, D5000 en D3100. De camera meet de belichting perfect, het enige is dat Active D-verlichting de camera belicht soms het frame.
  5. Opnamesnelheid is 4 fps. Dit is net iets minder dan 4.5 fps voor een meer geavanceerde Nikon D90. 4 fps is genoeg voor elk type opname. Zelfs full-frame professional Nikon D800 Kan maximaal 4k/s opnemen. Persoonlijk is zelfs 2.5 frames per seconde voor mij altijd genoeg op mijn oude vrouw Nikon D40. Slechts in bepaalde situaties is een hoge vuursnelheid nodig. Een hoge vuursnelheid vereist een grote framebuffer en een snelle geheugenkaart. Toen ik bijvoorbeeld de Nikon D5100-camera testte, gebruikte de camera een langzame 8GB SD flash drive. Omdat ik voor de test in RAW heb geschoten, vertraagde de camera erg veel na 2 seconden fotograferen in de snelle modus. Vanwege het feit dat RAW bestanden van de camera wegen ongeveer 15mb, moest je heel lang wachten tot de bestanden naar de geheugenkaart werden geschreven. Inderdaad, alle schoonheid van snelle continu-opnamen met 4 fps kan worden gewaardeerd door alleen in JPEG te fotograferen.
  6. framebuffer bij het fotograferen in RAW-formaat is 11 frames. Dit is hetzelfde als voor Nikon D90 bij het fotograferen in RAW. De buffercapaciteit is sterk afhankelijk van hoeveel de camera vertraagt ​​tijdens continu-opnamen. Voor een eerder model Nikon D3100, framebuffer is 13 stuks in RAW.
  7. Opmerking: Nikon D5100 is de eerste consumentencamera van Nikon die RAW gebruikt met 14 bit kleurdiepte. Dit is heel goed nieuws voor liefhebbers van RAW-fotoverwerking. Helaas heeft de D5100, net als alle consumentencamera's van Nikon, geen keuze uit RAW-compressieniveaus en keuze uit kleurdiepte.

    Voorbeeldfoto op Nikon D5100

    Voorbeeldfoto op Nikon D5100. Met sneeuw bedekt glas.

  8. Full HD-video opnemen 1980 * 1080, met maximale kwaliteit, kunt u video's van maximaal 20 minuten opnemen. Geloof me, 20 minuten is genoeg voor een video. U kunt verschillende opnamemodi in verschillende kwaliteit selecteren. Een ander belangrijk detail, om video op te nemen met het gewenste diafragma, moet je het eerst instellen, en daarom Live View inschakelen en beginnen met opnemen. Diafragma wijzigen is niet beschikbaar wanneer Live View is ingeschakeld.
  9. Handig menu en algehele camera-ergonomie. In eerste instantie lijkt het misschien lastig om de camera met één hand te bedienen, maar daarna raak je snel gewend aan de bediening.

    Voorbeeldfoto op Nikon D5100 bij hoge ISO

    Voorbeeldfoto op Nikon D5100 bij hoge ISO

  10. Een heleboel nuttige toevoegingen - automatische correctie van vervorming, aberraties, Active D-verlichting, brackening, livebeeld, time-lapse, enz. Belangrijk! Automatische correctie van vervorming en chromatische aberratie wordt alleen verwijderd bij het fotograferen in JPEG.
  11. De camera heeft één geweldige functie: HDR. HDR maakt twee frames met verschillende belichtingen en slaat ze op in één bestand. Erg handig en interessant. De HDR-functie is niet beschikbaar bij het fotograferen in RAW. De HDR-functie is handig geprogrammeerd op de FN-knop.

    Voorbeeldfoto op Nikon D5100 bij zeer hoge ISO

    Voorbeeldfoto op Nikon D5100 bij zeer hoge ISO

  12. Een beetje over de tekortkomingen - dit is een amateurcamera, want in de camera niet veel functies van meer geavanceerde of professionele camera's. Het is erg belangrijk voor mij persoonlijk snelle flitssynchronisatie, flitsopdrachtmodus:, de focus verfijnen, belichtingsmeting met handmatige optiek en beschikbaarheid focusmotor - Nikon D5100 heeft ze niet. Heel Ik beschouw "beeldremmen" als een sterk nadeel bij het bekijken via Live View en het naderen van een deel van het beeld 1 op 1 (of vergelijkbaar) - terwijl het beeld behoorlijk vertraagt. Er is geen dergelijk effect op Nikon D90. Deze benadering helpt om zeer nauwkeurig te focussen op de gewenste focus punt.

Alle voorbeeldfoto's op Nikon D5100 uit deze review zijn opgenomen in RAW -> JPEG, zonder bewerking, alleen verkleind tot 720 * 477 pixels met opdruk EXIF zodat u de opnameparameters kunt beoordelen. Houd er rekening mee dat bij hoge ISO foto's min of meer acceptabel zijn.

Voorbeeldfoto op Nikon D5100. Verlies van rijkdom aan kleuren bij het verhogen van ISO

Voorbeeldfoto op Nikon D5100. Verlies van rijkdom aan kleuren bij het verhogen van ISO

Aanbevelingen

Om te versnellen focus, gebruik de optische zoeker. Bij het scherpstellen in Live View is de scherpstelnauwkeurigheid erg hoog, maar de snelheid zal erg laag zijn, omdat de camera en lens het contrast op verschillende scherpstelafstanden moeten meten en pas daarna de lens in de gewenste positie moeten zetten. Bij het scherpstellen door de optische zoeker (door het kijkgaatje) gaat de camera veel sneller om met scherpstellen. Het is om deze reden dat oudere camera's zoals: Nikon D300, D300s, D700 enz. Er zijn twee Live View-opnamestanden. Dit zijn de "statief"-modus en de "in de hand"-modus. In de "in de hand" modus en Live View is ingeschakeld, wanneer u de ontspanknop half indrukt, wordt Live View uitgeschakeld en vindt autofocus plaats via fasesensoren, na het bereiken van een succesvolle focus, wordt Live View weer ingeschakeld.

Foto op Nikon D5100 bij lage ISO bij weinig licht

Foto op Nikon D5100 bij lage ISO bij weinig licht

Als het hard nodig is maximum framebuffer, dan moet je alle functies uitschakelen die het aantal foto's in de buffer verminderen. Ik denk dat je verrast zult zijn als paragraaf 5 zegt dat er ongeveer 11 frames in de buffer zitten, maar in werkelijkheid zullen het er minder zijn. Het aantal beelden dat de buffer kan bevatten, wordt weergegeven in de rechterbenedenhoek van de zoeker wanneer de ontspanknop half wordt ingedrukt. Meestal met ruisonderdrukking ingeschakeld voor hoge ISO en lange sluitertijden, evenals met actieve D-verlichting het aantal frames in de buffer daalt sterk. Door deze functies uit te schakelen, kunt u daarom de gedeclareerde 11 frames krijgen. Nou, als je RAW niet nodig hebt, dan in JPEG met hoge kwaliteit, met geavanceerde instellingen ingeschakeld, 16 frames - en dit is al 4 seconden continu fotograferen. Het is onwaarschijnlijk dat iemand langer dan 4-5 seconden in een burst schiet.

Foto op Nikon D5100

Foto op Nikon D5100

Wanneer je de camera in een hoesje (in een fototasje) stopt, draai je het beeldscherm met de donkere kant naar buiten en de LCD monitor in het midden zodat er geen krassen op de monitor komen tijdens het transport. Als je in JPEG fotografeert, raad ik aan om ruisonderdrukking in te schakelen bij hoge ISO's en bij lange sluitertijden. Voor een rijk beeld kunt u Active . gebruiken D-verlichting in de HIGH-modus. U kunt ook een programmeerbare FN-knop instellen, die zich in de buurt van de knop Flash-up bevindt. Ik programmeer meestal de FN-knop voor de ISO-regelfunctie.

Voorbeeldfoto's op Nikon D5100 lens gebruiken Nikon 50mm f/1.8G AF-S Nikkor. Foto's zonder bewerking.

Weet je niet wat je moet kiezen?

Meestal stopt iemand die een camera van dit niveau wil kopen bij 2-3 modellen van Nikon. Deze Nikon D3100, Nikon D5000, Nikon D5100, D5200. Ik raad je aan om een ​​eenvoudiger model te nemen Nikon D3100, die alles hetzelfde kan als de D5100, maar de prijs is veel lager. De D5100 is meer geschikt voor diegenen die graag fotograferen bij slechte lichtomstandigheden met hoge ISO's. Verzadiging en beeldkwaliteit op de D5100 en D3100 vergelijkbaar met lage en gemiddelde ISO. Natuurlijk nieuwer Nikon D5200 presteert in veel opzichten beter dan de Nikon D5100.

D5000 D5100 D5200
Uitgangstijd juni 2009 april 2011 November 2012
RAW-kleurdiepte 12 bit 14 bit 14 bit
megapixels 12,20 16,08 24,00
Burst-snelheid 4 fps 4 fps 5 fps
Minimale ISO 200,00 100,00 100,00
Minimale uitgebreide ISO 100 (lo1) - -
Maximale ISO 3200,00 6400,00 6400,00
Maximale uitgebreide ISO 6400 (Hi1) 25600 (Hi2) 25600 (Hi2)
Videolengte max. kwaliteit 5 minuten 20 minuten 20 minuten
Video 1280 x 720; 24 fps 1920x1080 30fps 1920 x 1080 60i
klinken моно моно stereo
Дисплей 2.7 inch, 230.000 punten 3 inch, 921.000 punten 3 inch, 921.000 punten
Focusmodule Multicam 1000 Multicam 1000 Multi-CAM 4800DX
Aantal scherpstelpunten 11,00 11,00 39,00
Meting expositie RGB-sensor met 420 pixels RGB-sensor met 420 pixels RGB-sensor met 2016 pixels
Geheugen kaarten SD,SDHC SD, SDHC, SDXC SD, SDHC, SDXC (UHS-I)
Gewicht zonder batterij, g 550,00 510,00 505,00
HDR geen er is er is

Ik raad niet aan om de oudere Nikon D5000 te kopen, deze heeft geen autofocus bij het opnemen van video en het is tegenwoordig vrij moeilijk voor een gewone gebruiker om handmatig scherp te stellen.

Trouwens, hier lijst van alle CZK van Nikonmisschien helpt het je bij het kiezen.

Foto op Nikon D5100

Foto op Nikon D5100


Prijzen voor moderne Nikon-camera's in populaire winkels kunnen zie deze link.

Reacties op dit bericht vereisen geen registratie. Iedereen kan een reactie achterlaten. Veel verschillende fotoapparatuur is te vinden op AliExpress.

Bevindingen

Nikon D5100 geeft een heel goed beeld met een enkele druk op de ontgrendelingsknop. Een camera voor fotoliefhebbers die gewoon een goed resultaat in een foto willen zonder onnodige poespas. Full HD en draaibaar display maken de camera nog aantrekkelijker. Aangezien de camera een matrix van zeer hoge kwaliteit heeft Nikon D7000, dan kan de Nikon D5100 ook door gevorderde amateurs gebruikt worden.

Materiaal voorbereid Arkadi Shapoval. Trainingen/consulten | YouTube | Facebook | Instagram | Twitter | Telegram

Voeg een reactie toe: Ivan

 

 

Opmerkingen: 1, over het onderwerp: Review Nikon D914

  • Vladimir

    Collega's, help. Ik heb geprobeerd de Nikon 5100/105/2 MF aan de Nikon d5 te bevestigen, maar nu kan ik deze niet meer verwijderen. De diafragmaring staat op stand 32.

  • Vladimir

    Ontdaan. Pfff!

  • Светлана

    Hallo. Ik begrijp dat er 5 jaar zijn verstreken sinds de review en je misschien geen antwoord geeft, maar de vraag rees over het kiezen van een lens. Ik kies tussen 50 en 35 en er waren veel opties. Zeker op zoek naar AF-S hier begrijp ik alles van werkende autofocus. En over DX, niet echt. Als ik het resultaat van fotograferen op de AF 50 mm 1: 1.8 D-lens leuk vond, is het dan vergelijkbaar met de AF-S 50 mm 1: 1.8G DX? Het is verwarrend: 50 mm full-frame op een crop-sensor wordt bijgesneden en het wordt 50=85, maar als de DX-lens 50=50 geeft?
    Nu is de keuze tussen
    AF-S 50 f: 1.8G DX 11 rub
    AF-S 35 f: 1.8G DX 10 rub

    • Onotool

      Om te beginnen is er geen AF-S 50 mm 1:1.8G DX, er is AF-S 50 mm 1:1.8G.
      Ten tweede is de brandpuntsafstand van de lens de brandpuntsafstand van de lens, en het maakt niet uit of het DX is of niet, als je de brandpuntsafstand op de crop camera zet, herbereken je nog steeds.

      AF-S 35 f:1.8 G DX wordt 35 mm * 1,5 = 52,5 mm
      AF-S 50 f:1.8 G wordt 50 mm*1.5 = 75 mm
      AF 50 mm 1:1.8 D wordt 50 mm*1.5 = 75 mm

      Zo zal de AF 50 mm 1:1.8D qua beeldhoek identiek zijn aan de AF-S 50 f:1.8G, ondanks dat hij in full frame op de crop zit.

      • Светлана

        Erg bedankt. Het betekent dat de verkoper van de winkel iets verknoeid heeft door te zeggen dat zowel 35 als 50 DX. En hij stelde ook voor om 35 te nemen, omdat ze zogenaamd hetzelfde zijn met 50, in die zin dat hij een stap voorwaarts heeft gemaakt met 35 en het beeld 50 zal worden. Maar daar heb ik in geen enkel artikel over gelezen.

        • NE

          bekijk de sigma 35mm f/1.4 DG HSM ART - na nikkor zul je aangenaam verrast zijn door je camera. Toegegeven, het kost meer geld

      • anonymus

        AF-S 35 f:1.8 G DX wordt 35 mm * 1,5 = 52,5 mm
        Waarom introduceer je mensen hier in hoererij! Welke 52 mm? De lens gemarkeerd DX is al gemaakt voor de crop, dus de AF-S 35 f:1.8 G DX op de crop wordt 35mm

        • Vitaly Nee

          We hebben het over de EFR. 35 op crop geeft dezelfde beeldhoek als 52,5 op full frame. DX betekent alleen het gebied van de matrix, het heeft geen invloed op de brandpuntsafstand.

          • Onotool

            Het lijkt mij dat dit onderwerp van misverstand met betrekking tot de herberekening van het EFG eeuwig zal zijn :)))))

            • Michael

              Amen)

  • Denis

    Als je Nikon d5100 en Nikon d90 vergelijkt bij het kiezen van je eerste spiegelreflexcamera, wat kun je dan adviseren? Of let op het model d3200-3300? Bedankt.

    • Alexey

      d5100
      profs:
      - veel op de secundaire markt in min of meer normale staat (voornamelijk gebruikt door amateurs, die toen ofwel snel scoorden op 5-10 duizend frames, of overstapten naar meer geavanceerde modellen)
      – draaibaar scherm (erg handig ding)
      nadelen:
      - niet genoeg externe controles (niet kritisch)
      - geen schroevendraaier
      d90
      profs:
      – beheer
      - schroevendraaier
      - toevoegen. scherm
      nadelen:
      - het model is ouder, vaker gekocht door mensen die veel schieten, d.w.z. - kilometerstand
      Wat betreft het beeld, geluid, etc. - het hangt allemaal in grotere mate af van de fotograaf (opnameparameters en daaropvolgende verwerking).

      • Alexey

        Wat betreft de eerste DSLR in het algemeen - gebruikt en goedkoper (als alles maar werkte). Daar kom je later wel achter.)

        • Denis

          bedankt, snap het)

      • Denis

        Ik nam een ​​Nikon D5100, kilometerstand 5224 foto's, uitstekende staat voor 6400 UAH.

        • Alexey

          Gefeliciteerd! Succesvolle opnames!

          • Denis

            Dank u)

  • Sergei N.

    Kunt u mij vertellen hoe de functie van automatische vervormingscorrectie wordt geïmplementeerd? Wordt de correctie tijdens de opname gedaan, of, zoals bij de D90, als apart item in het menu?

    • Denis

      eerst. maar de tweede is ook mogelijk (bij beeldverwerking)

      • Sergei N.

        Dank je wel!

  • Shardi plck

    Goede dag. Ik heb dit apparaat. Zo'n probleem ... Bij het fotograferen in de handmatige modus selecteert de camera zelf de ISO afhankelijk van de opnameomstandigheden. Het kost ISO, zeg, 100, en de camera overschat naar eigen goeddunken ... Dit is het geval met Jupiter 37a en Nikon 18-105 lenzen. Hoewel het prima werkt met Nikon 105 f2.5ai, stel ik de ISO in en maak ik foto's.

    Misschien weet iemand wat het is en hoe te "vechten"? Bedankt.

    • NE

      zie auto-iso

  • NE

    4 jaar geleden nam ik mijn dochter zo'n apparaat + 35 1.8G DX. De techniek zelf is serieuzer. Ik kijk naar haar foto en ben jaloers op de kleurweergave. Daardoor gebruik ik hem nog niet, ik deed 35 1.8 af en deed mijn sigma 35 1.4 ART aan, met behulp van gespecialiseerde software heb ik AF (er was een frontfocus) en voor mezelf (familie) verfijnd , en ook als de situatie het toelaat, schiet ik nu alleen voor hen. De kwaliteit van de "camera" jpeg is redelijk goed, maar toch fotografeer ik in nef, en het ontwikkelen van de bronbestanden van deze camera is gewoon een plezier. Kleuren zijn schattig. Skinton is schattig. En standaard is het beeld bij het openen van een bestand in ACR of RPP compleet anders ten goede in vergelijking met de d800-bron. Het zal nog steeds nodig zijn om een ​​profiel aan te maken met behulp van colorchecker ...

    • NE

      Maar als we terugkeren naar de d800, is het alsof we terugkeren van het dorp naar de bewoonde wereld :)

      • Sergei

        Probeer de D7000 - de matrix is ​​​​zoals in de D5100 en de besturing is al op zijn minst semi-professioneel.

        • Dmitry

          En het monsterlijke kadaverachtige groen van het beeld.

          • zentuin

            Doet me denken aan een grap over Rabinovich en de Beatles...

            • jury

              of over Tseperovich en Caruso :)

            • Dmitry

              Ja, als, als grap, maar ik heb een jaar op de d7000 geschoten

              • zentuin

                Ik schoot langer op de D7000. Ik heb geen "kadaverachtig groen" waargenomen.
                De camera kan worden geconfigureerd, selecteer BB.

            • Dmitry

              Ik wilde echter niemands religieuze gevoelens beledigen))))

            • Dmitry

              Kleurperceptie is een individueel iets. Ja, en je went snel aan alles. Maar als je tegelijkertijd op de d7000 en op de oude Canon 40d fotografeert, lijkt het kleurverschil kolossaal te zijn. En helaas niet in het voordeel van Nikon. Hoewel, ik zal niet beweren, in termen van DD, de canon inferieur is, ook in termen van ruis, en Nikon's "box" zelf is erg goed. Kijk bijvoorbeeld naar de recensies van 40d en d7000 op deze site (qua kleur zijn dit natuurlijk camera's van verschillende generaties) - je zult begrijpen wat ik heb meegemaakt.

              • Sergei

                Ik heb ook lange tijd op de D7000 / D5100 geschoten en ben ook aangenaam verrast door de kleurweergave (_vooral - hoe vreemd het ook mag klinken, huidskleur_). Ik vind hem nog mooier dan de nieuwe top Nikons (maar iets minder dan de Canons). En zeker - geen hint van groen bij standaardinstellingen, je kunt me vertrouwen. Ik geef het idee volledig toe dat jouw specifieke exemplaar (of zelfs een grote batch) problemen heeft met de BB, maar nogmaals, geloof me - niet iedereen heeft het, en het is niet in de ogen. Het enige (!) probleem met de kleur is dat als je hard aan de schaduwontwikkelaar trekt, ze een lila kleur beginnen aan te nemen.

              • Dima

                En ik ga akkoord. Na 20d kan ik niet wennen aan de d5100. De kwaliteit van de foto is beter bij hoge ISO, hij rekt beter uit. Maar hoe ik ook probeer van Nikon te houden, het lukt niet. 20d maakt Nikon gewoon op kleur. En ik krijg wat ik nodig heb zonder te dansen in een paar ACR-klikken.

          • NE

            Eerlijk gezegd moet ik zeggen dat ik A1M1 heb in de fijne instellingen van de BB

        • NE

          Om eerlijk te zijn, heb ik de laatste tijd met speciale aandacht naar fujifilm gekeken .. Maar zolang 5100 leeft, zal ik hoogstwaarschijnlijk niet trillen - de noodzaak om 150t uit te geven. (gewenste set) stimuleert om enig ongemak te verdragen 5100

  • Alena-Kiev

    Goede dag Arkady en iedereen die ook helpt bij het maken van deze site! Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring!! Adviseer, alstublieft. Ik heb een 5100, ik heb een 18-55 mm kitlens en een schattige 50 mm prime. De laatste tijd heb ik foto's op aandelen geplaatst, maar dit is zo voor de interesse en in de samenvattingstijd. We gaan naar de oceaan, de bergen, de natuur - op de een of andere manier wil ik een nieuwe lens kopen en dat doet pijn :) nou, ik wil mooie foto's van hoge kwaliteit. Over het algemeen heb ik al zoveel artikelen gelezen - wat is in mijn geval de beste manier om de natuur, de oceaan, de bergen te fotograferen? Kitovym of toch op zijn minst vast?

    • Taras

      De walviszoom kan een grotere hoek bestrijken bij een brandpuntsafstand van 18 mm, wat een must is voor landschapsfotografie. Speciaal voor landschappen min. een diharagma van 1,8 is niet echt nodig voor een fix. Maar de walvisachtigen is bang voor tegenlicht en geeft een sluier wanneer gereflecteerd licht uit de lucht inslaat, waarvan zelfs een kap niet altijd zal redden (een groter aantal lenzen dan een fix beïnvloedt). In dit geval kan een polarisatiefilter helpen, waardoor de lucht van vervaagd witachtig naar diepblauw verandert. Het is niet nodig om een ​​dure geïmporteerde radiale polarisator te kopen. Genoeg van de oude Sovjet PF 3x met een landingsdraad M52x0,75 (als native is het geschikt voor een walviszoom). Als je een fix gebruikt, moet je misschien foto's maken in de panoramische modus, gevolgd door foto's op je computer samen te voegen in een editor zoals Panorama Maker. Maar tijdens het fotograferen moet je niet vergeten de AE-Lock-knop ingedrukt te houden, zodat de belichting van alle panoramaframes hetzelfde is. Gezien het gewichtslimiet van een fototas voor wandelen in de bergen, zou ik toch zowel een vaste als een 18-55 zoom nemen, omdat ze zowel licht als klein zijn. Fix - voor portretten en bokeh tegen de achtergrond van bergen, bloemen, bessen in macromodus. En de zoom is voor alledaagse opnamen. Maar vanaf nu raad ik je aan om de 18-55 zoom te verkopen en een gebruikte 18-105 te kopen. Het is veelzijdiger en stelt u in staat om een ​​wandeling te maken.
      een van hen.

      • Alena-Kiev

        Taras heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik zal proberen alle aanbevelingen in de praktijk toe te passen en het resultaat zeker te delen :)

        • Taras

          Alsjeblieft. Ik fotografeer graag landschappen en macro)))
          PS Ik ben vergeten te zeggen over het grijsverloopfilter, dat helpt om de lucht correct belicht te maken en geen details te verliezen in de schaduwen op de hellingen van de bergen. Maar het is allemaal extra. uitgaven, extra stukjes ijzer in de zak. Het belangrijkste is om met het hart te fotograferen, niet met pixels en de schoonheid van de wereld, emoties op de foto over te brengen.

      • Vitaly Nee

        Misschien moet je 18-55 niet verkopen? Voor macrofotografie zijn waarschijnlijk alleen Sovjet-afstandsmeterlenzen meer budgettair. Ik verkocht hem zelf en kocht er toen nog een (zij het veel goedkoper), toen ik oude munten moest fotograferen. Als gevolg hiervan gebruik ik natuurlijk voornamelijk 18-105, maar 18-55 is voor het geval dat. Bovendien heb je er niet veel aan.

      • Denis

        ik ben het er niet mee eens
        mijn 16-85 is niet bang voor tegenlicht (hij vangt alleen kleine hazen), ik zet geen kap op, ik kan hem afdekken met mijn hand
        en bij 50F / 1.8G daalt het contrast merkbaar, zelfs met een capuchon

  • Tatiana

    Help me beslissen, alsjeblieft, ik fotografeer voor dma van klanten, wat is beter voor nikon 5100 of canon 550? Bedankt

    • Valery A.

      Wat ben je aan het filmen? En wat ben je nu aan het filmen? Wat is het geschatte budget?

      • Tatiana

        Nu d90+ 28-80 budget tot. Ik huur 7000 newborns bij de klant thuis.

        • Valery A.

          Maar. En wat past de 90e niet bij jou? Ik heb een N.28-80 (op d50 en op d200 is het niet erg slecht), er is ook een d5100, ik zet er geen 28-80 op vanwege gebrek aan motoren, ik zal je vertellen dat ik schiet liever niet op mensen, incl. d5100 kinderen - de teint is enigszins hard, het kan roze worden, met een betere lensopening (35 / 1,8DX), maar in het beste geval - zoals in werkelijkheid, maar met CCD-karkassen kan het interessant, ongebruikelijk zijn. Ik heb niet met canon geschoten, ze zeggen dat de skinton daar ook niet gewoon is, maar "commercieel", ik weet het niet. Ik wou dat ik de Pastor kon vragen, meneer Pastor, om te reageren! Of misschien heb je een lichtere lens, dezelfde 35/1,8 (afhankelijk van welke brandpuntsafstanden je gebruikt).

        • Valery A.

          Ik zal eraan toevoegen dat ik geen professional ben, dus behandel mijn IMHO dienovereenkomstig.

  • Alexander

    Gewoon een pet! Mensen lezen hier geen artikelen over hun camera's en lenzen, of fotografische literatuur! Maar ook de gebruiksaanwijzing voor de camera Maar ook daar: foto's voor photostocks, fotosets maken, ik ben niet zo thuis in de techniek, maar ik fotografeer doopfeesten. Ik ben al een pro, is het de moeite waard om 5100 te veranderen in 610 enzovoort ...

    • Valery A.

      Dus de dames, en het lijkt erop dat zij per definitie geen techneuten zijn, maar kunstenaars. Ik heb nog nooit een vrouw de instructies zien lezen voor bijvoorbeeld een vleesmolen - laat me zien hoe je gaat en waar je moet drukken, en ik zal creëren.

  • Andrew

    Goede dag!
    Ik heb een Nikon D5100-camera. Bij het fotograferen verander ik vaak het aantal scherpstelpunten. Bij dit model kan dit alleen via het menu. Dit is buitengewoon onhandig.
    Vertel me alsjeblieft in welke modellen Nikon-camera's je de scherpstelpunten kunt wijzigen met de knoppen (of een speciale knop, of met behulp van de programmeerbare Fn-knop).
    Allereerst zijn ze geïnteresseerd in budgetmodellen van camera's als Nikon D90 (als er zo'n knop is). Bij voorbaat dank voor uw reactie.

    • Alexey

      Waar sprake is van "mijn menu", dat wordt opgeroepen door een programmeerbare knop. Er is een d700, ik weet niet van anderen.

      • Andrew

        Bedankt, Alexey!

  • Kostya

    Afgelopen maart ergerde ik mij aan vragen op deze site over de scherpte van foto's gemaakt met de Nikon D5100 met een 18/55 Kit lens. Na genoeg geëxperimenteerd te hebben kwam ik tot de conclusie dat het realistisch is om op dit toestel, zeker qua scherpte, deftig te fotograferen. Je hoeft je alleen maar beter voor te bereiden op het fotograferen, alles van tevoren goed door te denken, de camera-instellingen te controleren. Het belangrijkste dat hielp om de foto's scherp te krijgen, was een kortere sluitertijd (niet langer dan 160), zij het ten koste van ISO, en het advies (ik weet niet meer waar ik het gelezen heb) is om langzaam te fotograferen, op de ontspanknop drukken, proberen niet te "beven", terwijl je na de foto een paar seconden bevroren wacht. In de modus "piccha control" werd de scherpte iets verhoogd. Daarna waren er echt meer foto's van hoge kwaliteit.

  • Kostya

    De ingebouwde flitser stopte plotseling met opduiken (Nikon D5100). Ik haat nat weer. Niet dat ik fotografeerde in een regenbui, maar het miezerde een beetje. Uiteraard moet je het naar de service brengen. Maar misschien is er een eenvoudige, huishoudelijke manier om de uitbraak nieuw leven in te blazen? Beetje bij beetje...

    • Denis

      Ik probeerde een strook film te laten glijden en druk op de haak uit te oefenen, waarbij ik de flitser een beetje indrukte met mijn vinger ...
      nee, het werkt niet. maar over het algemeen zou het natuurlijk een goede manier zijn om de camera thuis te repareren na regen

  • Eugene

    Is het de moeite waard om de D5100 te vervangen door iets beters? Of is het beter om in optica te investeren? Het lijkt duidelijk dat het het niet waard is, maar het is nog steeds gebaseerd op de OLX om naar de D7000, D7100, D90 te kijken.
    Of als je geld uitgeeft, dan toch al voor een full frame?

    • Arkadi Shapoval

      Alles hangt heel erg af van de taken.

  • Eugene

    Taken - schieten familie, kennissen (niet commercie) pogingen tot creativiteit. Al met al, gewoon voor de lol.

    • Arkadi Shapoval

      Dan zie ik het nut niet in van de kwelling van keuze en vernieuwing. Het is beter om te investeren in lenzen, in de praktijk (ga naar een goede studio om je gezin te fotograferen voor het nieuwe jaar), enz.

      • Eugene

        Begrepen, bedankt. En als een extra tweede nummer - is het de moeite waard om een ​​D90 te kopen?

        • Arkadi Shapoval

          Ik zie hier het punt niet van in. Beter investeren in lenzen. Waarom twee camera's van de vorige generatie?
          Met de d90 worden de foto's er niet beter op.

          • Eugene

            Bedankt! Nu ben ik eindelijk gestopt met de "kwelling van keuze". :)

  • Eugene

    Tijdens de bediening van zijn D5100 dook er een storing op. Wanneer u de ingebouwde flitser inschakelt, stopt deze met knipperen. Bij onderzoek ontdekte ik dat de veer die de flitser uitschuift, verzwakt moet zijn en dat de flitser niet volledig omhoog komt onder zijn actie. En als gevolg daarvan gaat een soort microschakelaar waarschijnlijk niet aan of uit. Letterlijk 1 of 2 millimeter. Als je de opgeheven flitser met je hand tot aan de aanslag beweegt, knippert alles normaal.
    Heeft niemand zo'n storing meegemaakt? In principe kun je ermee leven. Maar is er een snelle oplossing?

    • Sergei

      Als je de flitskap verwijdert, kun je de plaats zien waar een kleine pooier zat (en als je hem voorzichtig verwijdert, kun je de pooier zelf vinden) die de veer vasthield. Ofwel een afgevallen inboorling is gelijmd, of iets dat erop lijkt. Nadat de lente is begonnen, wordt de hoes erop gezet ...

  • Vladimir

    De lage kwaliteit van rubberen pads, zowel op lenzen als op Nikon-karkassen, is verrassend.

    • Vitaly Nee

      Handen moeten worden afgeveegd na het barbecueën. Ik merk dit niet bij de mijne. Maar op de 18-105 lens was het tandvlees gezwollen van de handen. Gedrenkt in benzine, het 4e jaar bonkt niets. Ik hou niet van de inscripties op de knoppen, de vingers van de arbeider, de inscripties worden heel snel gewist.

      • Alexander

        Goedenavond, het probleem met de elastiekjes, hoe heb je ze hersteld?

        • anonymus

          De kauwgom wordt gedrenkt in "galosh"-benzine en vervolgens op hun oorspronkelijke plaats gelijmd.

  • Anastasia

    Ik begrijp dat de review niet nieuw is, maar ineens heb je geluk...
    Ik heb deze camera met een walvis 18-55. En ik weet niet welke telefoto ik ermee moet nemen - ik ben meer een reportageshoot, soms bereikt de walvis niet meer ((
    Nikon DX AF-S Nikkor 55-200mm 1: 4-5.6G ED VR-II IF SWM (Nikon DX AF-S Nikkor 55-200mm 1: 4-5.6G ED VR IF SWM1 is dit dezelfde?) - normaal fit?
    Bij voorbaat mijn dank voor uw antwoord)

    • Michael

      55-300 zou beter zijn. Lees, hier zijn de beoordelingen waarin u geïnteresseerd bent

      • Denis

        55-200 VR II is beter

    • Arkadi Shapoval

      Ja, een en dezelfde, het zal doen. Je kunt ook kijken naar 55-300 en Sigma 70-300OSze zijn niet erg duur.

      • Anastasia

        Oh, ik heb daar net voor deze specifieke Sigma gezorgd! Hoewel niet inheems, moet je kiezen uit waar je genoeg geld voor hebt ... Maar full-frame, wat voor mijn gewas als een super-duper telefoto zal zijn voor alle soorten vogeleekhoorns) En voor een full frame (als ik pak ze) zal doen.

        • Arkadi Shapoval

          Het zal geweldig zijn. Persoonlijk zou ik Sigma verkiezen boven mijn native 55-300

    • Valery A.

      Anastasia, 55-200 is niet erg handig voor reportages, voor reportages op straat (zoals een picknick, strand) 18-105 (etc.) is handiger, veelzijdiger.

    • anonymus

      Als "de walvis soms tekortschiet", dan is 18-55 in trek. In dit geval zou ik kijken naar 18-105...200.

    • Taras

      Kaleinar 5N met paardenbloem)))

    • anonymus

      Nikon DX AF-S Nikkor 55-200mm 1: 4-5.6G ED VR IF SWM1

    • anonymus

      Neem de Nikon 55-200mm VR.

  • Andrew

    JAJAJA

  • Andrew

    Hallo. Ik wilde weten waarom de zoeker op de D3100 en anderen en 5100 en anderen, en nu zelfs de 5600-serie verschrikkelijk klein is, vergeleken met de D90, D7000 en anderen. Het is duidelijk dat "ze het hebben gedaan", maar niemand schrijft erover. Is er een review over de D 5200 en een andere vraag - is het mogelijk om de scherpte van de D5200 programmatisch aan te passen. Overal schrijven ze alleen over de D5100.
    Dank u.

    • Vitaly Nee

      Waarschijnlijk vanwege de klasse van camera's. Waarom houden amateurs van semi-professionals? Netto besparingen.
      Mogelijk.

  • Andrew

    Is er tegenwoordig geen dure, maar een degelijke (scherp schietende) lens voor de D 5300 of D5200, qua volume voor een matrix van 24 ton pixels. Misschien iets van Sigma of Tamron. We hebben een kleine aanloop nodig, zeg 35-80, 18-75 of binnen deze limieten. Natuurlijk met autofocus., om niet te verdraaien.

    • Vitaly Nee

      Waarom past de native 18-105 niet bij jou? Soms is het voor mij moeilijk om direct te bepalen of een foto is gemaakt met 35 / 1.8 of 18-105 met een gecomprimeerd diafragma, vooral na het verkleinen. Bij goede verlichting geeft de standaardzoom goede resultaten.

      • Andrew

        Ik vergeleek 18-105 met D 90, met D7000 en D 5200. Het lijkt mij dat 18-0105 op de een of andere manier is verscherpt voor een klein aantal pixels. Op de D90 is het gewoon perfecte scherpte, rechte trilhaartjes ... Op de D7000 is het iets minder zelfverzekerd, in dezelfde omstandigheden, maar op de D 5200 is het op de een of andere manier volledig schuimend. Native 18-55 is scherper. Maar ik heb niet genoeg ruimte. Minstens tot 80. Dus ik denk iets budget, maar een beetje scherper voor 5200. Sigma, Tamron, iets anders. Stilletjes hopen - misschien?

    • anonymus

      Nikon 16-85 mm.

  • Toffee

    Goedenavond iedereen! Ik zou Venus, Saturnus en andere sterren aan de hemel willen fotograferen. Ik kan niet filmen met JVC EVERIO, ook al is de maan prachtig! Ik zou willen kiezen uit medium, maar met een zoekeroog, aangezien ik helemaal niets op het scherm zie.
    Wat raad je specifiek aan voor de sterren?

    • Michael

      Telescoop. De waarheid is dat ik geen grapje maak

    • KalekseiG

      Venus en Saturnus zijn geen sterren, laat staan ​​andere.
      Voor een DSLR, stel je voor dat de grootte van de lens voor afzonderlijke hemellichamen als een pijp zal zijn. Over het algemeen is een volwaardige telescoop nodig.

  • Olga

    Hobbycollega's! Misschien heeft iemand videolessen van 4 uur in elektronische vorm of een tutorial voor een fotograaf, enz. Als iemand het deelt, alvast bedankt! Mijn e-mail mail tuzoo@bk.ru

  • Sergei

    Een oude UFO-flitser gevonden, kan deze worden gebruikt met de nikon d5100? Het is duidelijk dat er geen TTL zal zijn, maar het is nog steeds krachtiger dan de ingebouwde. De instructies zeggen niet aanbevolen. Bedankt

    • Valentijn

      Gebruik is mogelijk als de flitsspanning (die gemeten moet worden) binnen de tolerantie-eisen voor Nikon camera's valt. Het heeft echter geen zin om risico's te nemen. Ten eerste kan de camera worden verbrand. Ten tweede zijn veel oudere flitsers eenvoudig van opzet en leveren ze geen verbetering op.

      • Sergei

        Bedankt, het risico is het niet waard

  • Serge

    Zeer handige functie om de belichting te vergrendelen bij half indrukken van de ontspanknop. Helpt bij het scherpstellen op het middelpunt bij het opnieuw samenstellen van het kader. Maar de belichtingsmeting door de zoeker ligt 0.7 ten opzichte van livebeeld. Je moet de belichting in de lichte kamer verhogen. Misschien is het gewoon mijn exemplaar.

    • Valery A.

      Waarschijnlijk de jouwe. Ik heb de belichting ingesteld op -0,3 -0,5, de schaduwen zijn gemakkelijker op te trekken dan het reliëflicht.

    • Boris

      Er is geen belichtingsmeting door de zoeker. Over het feit dat hij "leugens" bevroor - ik geloof het niet echt. Er zijn nogal wat kenmerken van de scène en parameters die de belichting van het apparaat beïnvloeden. Hoe langer je de camera gebruikt, hoe beter je begrijpt waarom hij in sommige omstandigheden onderlicht geeft, en in andere overbelichting. Bij bijvoorbeeld matrixmeting voor automatisering zijn alle objecten in het frame van belang, maar niet voor de fotograaf. Het camera-algoritme stelt de belichting zo in dat deze zo veel mogelijk bij de hele scène past, en de fotograaf kan gemakkelijk instemmen met het verlies van een deel ervan, maar is het er niet mee eens dat het hoofdobject in de schaduw of overbelicht is. U moet de methoden voor het meten van de belichting kunnen wijzigen en aanpassingen kunnen maken, afhankelijk van wat u fotografeert.

      • Serge

        Ja, het paste bij mij. Maar als je de camera repareert, geeft de belichtingsmeter door de zoeker een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/30 aan en bij het overschakelen naar livebeeld zonder de instellingen te wijzigen - 1/20. Tijdens de daaropvolgende verwerking is het niet kritisch (zelfs misschien beter), maar "het sediment bleef" :)

Voeg een reactie

Auteursrecht © Radojuva.com. Blog Auteur - fotograaf in Kiev Arkadi Shapoval. 2009-2023

Engelse versie van dit artikel https://radojuva.com/en/2012/02/obzor-nikon-d5100/comment-page-30/?replytocom=476453

Versión en español de este artículo https://radojuva.com/es/2012/02/obzor-nikon-d5100/comment-page-30/?replytocom=476453