antwoorden: 149

  1. Vv
    10.01.2016

    Repareren
    'Over het algemeen is hoe de belichtingsmeter dit doet heel moeilijk uit te leggen op de vingers'

    antwoord

  2. Lion0608
    15.01.2016

    Trouwens, is het niet iets schandelijks, of is het onder fotografen dat parameters zoals belichting op een computer kunnen worden aangepast?)) Feit is dat ik heb gemerkt dat ik ofwel last heb van onderbelichte frames, of het RAW-formaat heeft zo'n eigenaardigheid?

    Foto's in A-stand lijken altijd donker en de converter bevestigt dit duidelijk, bij bijna elk diafragma en sluitertijd (ik heb een maximum van 3.5). Al zijn er soms situaties waarin het moment voor een foto (niet-geposeerd) direct plaatsvindt en met totaal andere lichtparameters dan de fotograaf had verwacht en gemeten. Wat moet ik doen als de foto met de verkeerde belichting is gemaakt? Bedankt.

    antwoord

    • Denis
      15.01.2016

      Ik heb ergens gelezen dat Nikon dit expres doet zodat er later geen overbelichting ontstaat. misschien een verhaal)

      antwoord

      • Lion0608
        19.01.2016

        Mijn fout gevonden! Belichtingscompensatie kan in de 90e in twee modi worden uitgevoerd (op de ingedrukte + - knop op het bovenpaneel van het lichaam (altijd) of zonder in de automatische modi). Blijkbaar speelse handen. Ik had aanvankelijk min 2ev, het amendement verwijderd).
        Dus in mijn geval zijn het meer verhalen over fotografen zonder armen.
        Bedankt voor de hulp

        antwoord

      • jury
        19.01.2016

        Menu-item b2: Eenvoudige belichtingscompensatie. Indien ingesteld op Aan, kan belichtingscompensatie worden ingesteld door aan een van de instelschijven te draaien. Indien ingesteld op Uit, kan belichtingscompensatie alleen worden ingesteld door op de knop "+/-" te drukken en aan de hoofdinstelschijf te draaien.

        antwoord

      • helder
        19.01.2016

        Wees niet bang voor belichtingscompensatie, in sommige gevallen is het beter om het frame te "onderbelichten" en vervolgens uit te rekken in de editor dan overbelichting en weg te gooien, of de juiste belichting te krijgen en scherpte te verliezen door een lange sluitertijd , en als gevolg daarvan ook een weggegooid frame.
        Het is gemakkelijker om informatie uit schaduwen te halen dan uit hooglichten. "knock-out" kleuren, dit is eigenlijk een gebrek aan informatie.

        antwoord

      • Lion0608
        19.01.2016

        Bedankt, alleen was er de laatste tijd net genoeg belichting, en het maken van eentonige bewerkingen in de RAW-converter was een beetje deprimerend. Maar ik zal het onthouden voor de toekomst

        antwoord

    • jury
      15.01.2016

      "Wat te doen als de foto met de verkeerde belichting is gemaakt?" Als je in RAW fotografeert - bewerk de belichting in de editor, als de camera dit toelaat - pas de belichtingsmeting in de camera aan.

      antwoord

    • jury
      15.01.2016

      Ja, het hele punt is dat geen enkele automatisering, op de meeste camera's, in staat is om adequaat, volgens de taken die voor een bepaalde scène zijn ingesteld, de juiste belichting in te stellen. Daarom zijn camera's met een hoog dynamisch bereik zo waardevol - zodat later u kunt het licht en de schaduwen handmatig corrigeren. Hier is een geweldig persoon die alles heeft geschetst over het falen van automatische en semi-automatische belichtingsmodi -
      http://photo-element.ru/book/exposition/exposition.html (Arkady, bij voorbaat mijn excuses voor het linken naar het artikel van iemand anders vanaf de vergelijkbare site van iemand anders, ik hoop dat u mij hiervoor niet "uitlegt")). Alleen u kunt de belichting nauwkeurig zelf instellen, bijvoorbeeld met een dure spotmeter met de modus van meerdere meetpunten middeling (er is Sekonik met een gemiddelde van meer dan 9 meetpunten) of met behulp van de in de camera ingebouwde belichtingsmeter in de spotmeetmodus , na vooraf het punt van maximale licht en het punt van maximale schaduwen te hebben bepaald, gevolgd door de keuze van de middelste stop. Dat wil zeggen, u moet 2 punten met maximaal licht en maximale schaduwen vinden, waartussen u het volledige dynamische bereik gelijkmatig moet verdelen, dat maximaal toegankelijk is door de technische mogelijkheden van de camera, en niet de noodzakelijke delen van de scène (bijvoorbeeld , het falen van een raamopening - je hoeft niet vast te leggen wat er in de kamer achter de opening is, of hier is een ander voorbeeld - een helder verlichte lantaarn in de scène kan zo'n onderbelichting geven dat je later geen schaduwen kunt tekenen met eventuele correctors) zodat ze in onderbelichting of overbelichting vallen. Richt de camera op één punt, meet, richt de camera op het tweede punt, meet door het aantal geschakelde stappen te tellen en draai het wiel naar de eerste meting los met de helft van alle getelde stappen - dit is de meest nauwkeurige, handmatige belichting meting - drie omwentelingen van het sluitertijdwiel, en u overtreft de meetnauwkeurigheid elke automatische en halfautomatische (ik bedoel halfautomatische "A" en "P" modi, of volledig automatische modus "M"), het belangrijkste is om het maximale punt van Hooglichten en het maximale punt van schaduwen te kiezen, en nog belangrijker, zodat de toon en reflectiviteit van de gemeten punten ongeveer gelijk zijn (nou ja, zodat één punt op het spiegeloppervlak niet wordt gemeten, en de andere in het falen van een soort grot - hier krijg je natuurlijk de verkeerde interpolatie). Maar het enige is dat u bij zo'n handmatige multimeting niet in het genre van "reportage" -opnamen kunt werken - dit is alleen voor ongehaast, niet gehaast nadenkend werk, en in "reportage", fotograferen, kunt u zal nog steeds moeten vertrouwen op de drie hoofdmodi van automatisch en semi-automatisch fotograferen ... Ik heb hierboven in de opmerkingen meer in detail beschreven. Met Uv.

      antwoord

  3. Vv
    15.01.2016

    Nee, jouw methode is me duidelijk.
    Maar een interessante kans om een ​​landschap met een grote scherptediepte te fotograferen, meerdere frames te fotograferen met een relatief open diafragma, gericht op verschillende afstanden, gevolgd door frames te 'stitchen', vergelijkbaar met macro-stacking.

    antwoord

  4. Ruslan
    01.02.2016

    Hallo! Vertel me alsjeblieft!? Als je in de zoeker kijkt en ziet dat de belichtingsmeter het aantal krasjes in een plus aangeeft! Betekent dit dat je de tekeningen moet aanpassen aan de min integendeel ??? Ik ben een beetje in de war sorry!

    antwoord

  5. Dmitry
    23.06.2016

    Hallo Arkadi.
    Kunt u uw mening delen over belichtingscompensatie bij het fotograferen in de mist? Veel internetartikelen bevelen +(1-2)ev aan, maar in de literatuur heb ik aanbevelingen gezien van min (1-2)ev.

    antwoord

  6. Sergei
    26.09.2016

    Nikon F75 stelt automatisch de filmgevoeligheid in volgens de DX-code, die niet handmatig kan worden gewijzigd. Bij gebruik van een cassette zonder DX-code wordt ISO 100 ingesteld. Als een film in een cassette zonder code wordt geplaatst, met een gevoeligheid van 250 ISO, welke belichtingscompensatie moet dan worden ingesteld voor de juiste belichting?

    antwoord

    • Arkadi Shapoval
      26.09.2016

      -1 1/3

      antwoord

    • Dmitry
      26.09.2016

      Op de F75 zal het slechts - 1.5 EV blijken te zijn, omdat de belichtingscompensatie in dit karkas slechts in stappen van 0.5 stop verandert. U zult waarschijnlijk het verschil tussen -1.33 en -1.5 niet merken.

      antwoord

  7. Sergei
    26.09.2016

    Hartelijk dank voor de hulp.
    Dat wil zeggen, u kunt de GOST-schaal op het derde niveau gebruiken (GOST 10691-84).

    antwoord

  8. anonymus
    30.11.2016

    Het wordt ook gemist om het te gebruiken door de belichtingsmeetknop te selecteren waarbij de sensor naar het gewenste deel in het frame wijst, in punt- en centrumgerichte modus, naar het gebied van het frame zonder licht. de correctie met een minpuntje, omdat het heldere gebied van het frame een voordeel heeft bij het meten van de belichtingsmeter, en een voordeel voor zichzelf krijgt bij een kortere sluitertijd, en de rest van de gebieden niet worden verlicht, dwz donker en met grote korrel. Bijvoorbeeld nachtopnamen van een verlicht gebied dat wordt omlijst door gebouwen met meerdere verdiepingen met donkere ramen. In de regel is de belichtingsmeting in de camera vaak ingesteld op matrixmodus en het verlichte gebied van nachtverlichting en auto's krijgt exposure voor zichzelf, d.w.z korter zijn dan de omringende donkere objecten, daarom zullen muren met ramen en verschillende kolommen niet genoeg licht ontvangen en slecht zichtbaar zijn, het blijkt dat glanzende rails, asfalt, felle stippen van lampen op palen en autokoplampen je aandacht trekken. theorie van optellen plus exlocorrectie wanneer we een gedeelte in het frame willen opfleuren.Misschien begreep ik dit, als machinist die korsten kreeg na het voltooien van cursussen, stelde hij de commissie de laatste vraag: "waar verstopten de ossen zich in de locomotief, waarom gaat het, maar de ossen zijn niet zichtbaar".

    antwoord

  9. anonymus
    20.12.2016

    Bij de Nikon D200 vindt, zodra je de camera aanzet en geen knop indrukt, automatische meting plaats, die constant verandert, afhankelijk van de hoeveelheid licht die door de lens valt. Deze camera-acties zijn zichtbaar op het bovenste scherm. Hierdoor lijkt het mij dat dit model veel energie verbruikt, wat de batterij erg snel aantast.
    Vraag: Is het mogelijk om deze geforceerde functie uit te schakelen? Op andere modellen is er geen dergelijk eigen risico.

    antwoord

    • KalekseiG
      20.12.2016

      U kunt de tijd van zijn werk verminderen

      antwoord

    • Arkadi Shapoval
      21.12.2016

      U kunt de meetduur instellen van 1 seconde tot oneindig. Instellen in het menu.

      antwoord

  10. Yana
    12.05.2017

    Hallo! Vertel me alsjeblieft waarom, elk dievenframe blijkt onderbelicht te zijn. is het lichter dan de eerste, de derde is normaal, de vierde is lichter?

    antwoord

    • Виталий
      17.06.2017

      Misschien de belichting waard op een gegeven moment?

      antwoord

    • Artem
      17.06.2017

      Misschien is bracketing ingeschakeld.

      antwoord

  11. anonymus
    17.06.2017

    máár. geen handmatige bediening van de camera... in de meeste gevallen helpt het zeker.
    Hoe verwijder, (onscherp) de voorgrond en selecteer de achtergrond? In handmatige modus? Ik kan niet vinden….

    antwoord

  12. Alexander
    17.06.2017

    máár. geen handmatige bediening van de camera... in de meeste gevallen helpt het zeker.
    Hoe verwijder, (onscherp) de voorgrond en selecteer de achtergrond? In handmatige modus? Ik kan niet vinden….

    antwoord

    • Artem
      17.06.2017

      Op de camera zit een knop. Kijk links van de knop "meesterwerk".

      antwoord

    • Valery A.
      17.06.2017

      Kijk naar de scherptedieptecalculator, hyperfocaal FR - scherp, ruwweg gesproken, van het tot oneindig, en de voorgrond is wazig. De modus is natuurlijk niet automatisch, maar A of M (diafragmaregeling).

      antwoord

      • Artem
        17.06.2017

        Fout antwoord! Scherp alles van half hyperfocaal. De rekenmachine voor de telefoon kan dit natuurlijk duidelijk laten zien, maar je moet je concentreren op het geaccentueerde object. Gebruik het membraan om de griepzone te controleren.

        antwoord

  13. Tatiana
    16.06.2019

    Bedankt, zeer nuttig artikel.

    antwoord

  14. Мария
    13.10.2019

    Ik kom steeds terug op dit artikel, maar sommige punten zijn twijfelachtig.
    Een eenvoudig voorbeeld, een heldere maar bewolkte dag. In 90% van de gevallen blijkt de lucht, die meestal onderdeel wordt van de achtergrond, gewoon wit te zijn (enigszins overbelicht). Hoewel het oog het visueel allemaal hetzelfde waarneemt als een beetje blauwachtig of een beetje grijsachtig.
    Ik gebruik auto ISO (ik noem deze instelling "Zya automatisch, omdat de camera zich op de een of andere manier aanpast aan mijn keuze van sluitertijd en diafragma").

    Over het algemeen kun je in raw zeker bereiken dat de lucht te onderscheiden tonen heeft.
    Maar is de reliëfhemel in dergelijke gevallen een grove fout en is het de moeite waard om ermee te vechten (ceteris paribus) op het moment van fotograferen.

    antwoord

    • Arkadi Shapoval
      13.10.2019

      Het zijn eerder de beperkingen van fotografische apparatuur. Als de opname er compleet uitziet en de lucht met reliëf geen afleiding is, dan is dit heel acceptabel.

      antwoord

      • Мария
        14.10.2019

        Dank je wel!

        antwoord

    • roman
      13.10.2019

      Als de lucht belangrijk is, schiet dan in de lucht en haal dan al het andere eruit met de Darks-schuifregelaar. Als het belangrijk is wat zich in de schaduwen bevindt, fotografeer dan in de schaduwen en maak vervolgens de lucht strakker met de Whites-punt. Je kunt niet alles in één keer eruit halen. Vooral op een bewolkte dag wordt de lucht melkachtig en zonder details.

      antwoord

      • Мария
        14.10.2019

        Dank je wel!

        antwoord

  15. Roman
    15.01.2020

    Ja, de auteur heeft gelijk, het onderwerp is echt heel ingewikkeld. Voor mij tot nu toe. En gezien de verschillende opnameomstandigheden en wat we in elk geval willen benadrukken of juist verbergen, kan het behoorlijk moeilijk zijn om de richting van de belichtingscompensatie te begrijpen. Op de tweede pagina met opmerkingen dacht een van de lezers, net als ik, dat Arkady zich vergiste door de belichtingscorrectie links met 1,33 aan te wijzen. Inderdaad, volgens de logica, inderdaad, om donkere gebieden niet te verliezen, moeten ze meer worden verlicht, maar het blijkt integendeel dat in dit geval juist minder licht de camera zou moeten binnenkomen .... Maar als dat zo is, betekent dit dan dat deze donkere gebieden nog donkerder worden? Het blijkt van niet. De auteur schrijft dat de camerameting een middel blijkt te zijn. Ik heb het verschillende keren opnieuw gelezen, maar begreep de logica van deze acties niet ...

    antwoord

  16. Igor
    07.03.2020

    Op Nikon-camera's kan de "+-"-correctie bijvoorbeeld alleen worden gebruikt in de creatieve standen P, A, S, M, in alle andere standen is de correctie niet beschikbaar. WELKE ANDERE MODI bedoel je - CARTOON?

    antwoord

    • Arkadi Shapoval
      07.03.2020

      Op amateurcamera's zijn er automatische modi of scenariomodi

      antwoord

  17. Carrièrevragen2022
    29.09.2022

    Este sitio web utiliza cookies para mejorar tu experiencia mientras navegas por el. Las cookies que se clasifican como necesarias se almacenan en tu navegador ya que son esenciales para las funcionalidades basicas del sitio. Tambien se utilizan cookies de terceros que ayudan and analizar y comprender como utilizas esta web; estas cookies se almacenaran en tu navegador solo con tu consentimiento. Tambien heeft een opcion de no recibir estas cookies, pero la exclusie voluntaria de algunas de ellas puede afectar a tu experiencia de navegacion.

    antwoord

    • B.R.P.
      30.09.2022

      Por que está aquí?

      antwoord

  18. Laad meer reacties...

antwoord

 

 

boven
mobiel computer