Nikon D600 Review

voor de gelegenheid Nikon D600 body review Veel dank aan Ivan Berdnik.

Nikon D600 Review

Nikon D600 Review

Nikon D600 is de eerste full-length amateur Nikon digitale spiegelreflexcamera. Daarvoor behoorden alle full-frame CZK's alleen tot het professionele niveau. Nikon D600 is 'Full frame voor de massa!'. Het verschil tussen de grootte van de matrix voor camera's van het type APS-C Nikon DX en matrixgrootte voor camera's zoals APS NikonFX, inclusief de Nikon D600, is ongeveer 2.25 keer. En geloof me, in veel gevallen matrixgrootte: doet er echt toe. Toegegeven, een full-frame camera vereist het gebruik van slechts FX-lenzen.

Zo ziet de Nikon D600 camera eruit vanuit verschillende hoeken zonder lens (body) en met lens (kit)

Zo ziet de Nikon D600 camera eruit vanuit verschillende hoeken zonder lens (body) en met 24-85 lens (kit)

De Nikon D600 heeft een 24,3 megapixel sensor. Dit is een goede indicator voor een full-frame camera, ik denk dat ongeveer 20 MP voor full-frame camera's voldoende is voor bijna alle fototaken, en voor degenen die posters moeten afdrukken - er zijn monsters Nikon D800, Nikon D800E en digitale achterwanden. Als je een vrek bent en alle pixels telt in het resulterende beeld van de Nikon D600, dan kun je 24.160.256 pixels tellen, waarmee je een foto kunt reproduceren van 6016 bij 4016 pixels.

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600

In het voorjaar van 2013 heeft Nikon al 5 camera's met 24MP en twee camera's met 36MP.

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Vóór de release van de D600 had alleen de Nikon D24x een full-frame 3MP-sensor, die overigens al verdomd oud is, maar waarvan de prijs helemaal niet daalt. Voor mij is het aantal megapixels praktisch niet belangrijk. Persoonlijk ben ik zelfs beledigd dat fabrikanten hun aantal vergroten en het ruisniveau bij hoge ISO's vrijwel ongewijzigd blijft. Megapixels zijn niet altijd zo goed als marketeers verzekeren, je kunt meer details lezen in de sectie Battle of Megapixels.

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Nikon D600 kan werken aan ISO 100 tot 6400 eenheden en breid de waarde uit naar lo1 (equivalent ISO 50 ) en tot Hi2 (equivalent ISO 25.600 ). Hier is het origineel voorbeeld op ISO 6400 (ruisonderdrukking ingeschakeld). Het is zonde om te klagen over de prestaties van de Nikon D600 bij hoge ISO's. De D600-camera heeft een lager niveau en een iets ander soort ruis dan mijn oude dame Nikon D700.

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Met het ruisniveau bij hoge ISO's komt de Nikon D600 goed tot zijn recht. Het is echt jammer dat de Nikon D600, D800 en D800E hebben een ISO 6400-plafond, oudere camera's zouden bij deze waarde kunnen werken Nikon D700 и D3. Het blijkt dat er pixels zijn toegevoegd aan nieuwe camera's, maar dat ze ISO zijn vergeten. Slechts twee modellen blijven efficiëntere camera's in termen van hoge ISO voor 2013 - Nikon D3s и D4die een plafond hebben in ISO 12.800.

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600. Meting expositie mislukt in moeilijke omstandigheden.

Nikon D600 maakt gebruik van de bijgewerkte Nikon Multi-CAM 4800 focussensor, dit is een verbeterde Nikon Multi-CAM 4800DX-sensor die te vinden is in Nikon D7000 и D5200. De camera gebruikt 39 focuspunten, waarvan 9 kruisvormig. in tegenstelling tot Nikon D7000 de nieuwe D600 kan lenzen tot F/8.0 aan. In de praktijk betekent dit dat de Nikon D600 beter scherpstelt bij slechte lichtomstandigheden dan D7000, D5200. ik vind het echt niet leuk klein dekkingsgebied van de zoeker met scherpstelpunten. Alle scherpstelpunten van de Nikon D600 zitten in het centrum, wat niet zo gek is, want er is gewoon een aangepast scherpstelsysteem van een uitgesneden camera. U kunt meer details zien over focusmodules en hun vergelijking hier.

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Veel gebruikers hebben de keuze tussen drie Nikon D600 camera's, D700, D800 (E), een tabel als deze kan de keuze misschien wat verduidelijken:

D600 D700 D800 (E)
pixels 24MP 12MP 36MP
Native opnamesnelheid fps 5,5 5 4
Maximaal mogelijke fps-snelheid 5,5 8 6
Aantal scherpstelpunten 39 51 51
kruisvormige meters 9 15 15
Focussensoren bij F / 5.6-F / 8.0 33 0 15
Focussensoren bij f / 8.0 7 0 11
ISO 100-6400 200-6400 100-6400
Maximale hoge ISO 25600 25600 25600
Max lage ISO 50 100 50
Minimum uittreksel 1/4000s 1/8000s 1/8000s
Synchronisatie snelheid: 1/250s 1/320s 1/320s
behuizing M-legeringsonderdeel: magnesium legering magnesium legering
Herinnerings kaarten 2 X SD(HC, XC) 1 X CF CF+ SD(HC, XC)
Video X 1920 1080 geen X 1920 1080
Дисплей 3.2 in 3 in 3.2 in
Punten weergeven 921000 921000 921000
Zoekercoating 100% 95% 100%
Vergroting van de zoeker 0,7h  0.72x 0,7h
Gewicht met batterij 850g 1075g 900
RAW-buffer (FX-modus) 15 18 16
HDR er is geen er is
RAW Alleen compressie Zonder compressie Zonder compressie
Meting expositie 2016 pixel 1005 pixel 91000 pixel
sluiter 150000 150000 200000

Voor mezelf zie ik geen reden om weg te gaan van Nikon D700 op Nikon D600. Sommige mensen willen misschien video in de D600 en iets meer RAW-verwerkingsmogelijkheden vanwege betere DD en minder ruis. Als het de eerste full frame camera is die kiest, dan is de D600 naar mijn mening een prima optie. Als we het hebben over dynamisch bereik, kleurdiepte, etc. in moderne full-length camera's, raad ik je aan om te kijken hier.

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Ondanks het feit dat de Nikon D600 camera maar liefst 24 MP heeft, met elke RAW-kwaliteitsinstelling framebuffer, plaatst 15 frames in FX-modus, 22 frames in DX-modus. Als u opnamen maakt in JPEG en alle geavanceerde softwarefuncties voor beeldverbetering uitschakelt, worden 28 frames van JPEG L in FX-modus en 46 frames in DX-modus gebufferd. Bufferprestaties zijn gewoon uitstekend voor een amateurcamera. Het enige nadeel is het onvermogen om een ​​RAW-bestand te gebruiken zonder compressie. RAW is beschikbaar in 12-bits of 14-bits kleurdiepte en met normale of lossless compressie.

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600

De maximale opnamesnelheid in elke modus (met en zonder booster) is 5.5 fps. Dit is genoeg voor elk type opname, misschien niet genoeg voor een reportage, maar de D600 is ook geen reportagecamera.

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600

De Nikon D600 heeft een mooie zoeker met 100% lensdekking en 0.7x vergroting. Het was voor mij prettig genoeg om met zo'n zoeker te werken, hij is qua type veel groter dan het 'oog' van amateurcamera's Nikon D3200, D40. Over het algemeen is de camera erg prettig om mee te werken. Instellingen en knoppen verschillen niet veel van Nikon D7000. Omgaan met de camera is niet moeilijk.

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Nikon D600 heeft een ingebouwde scherpstelmotor, u kunt alle lenzen zonder scherpstelmotor gebruiken, zoals goedkope legendarische lenzen zoals Nikon 85mm F1.8D AF Nikkor и Nikon 70-210 F4 Nikkor.

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Van de prettige momenten in de Nikon D600:

  1. Meting expositie gedaan met 2016 pixel zoals u D7000, D7100, D5200. Over meten expositie jij kunt lezen hier.
  2. Functie Automatische ISO werkt erg goed, de camera kan automatisch de gewenste sluitertijd aanpassen afhankelijk van de lens die is geïnstalleerd.
  3. Twee vergrendelingen op het stuurwiel van de camera. Dit is erg handig, het helpt echt om te voorkomen dat u per ongeluk de opnamemodus wijzigt. Ik miste zoiets echt op mijn oude Nikon D90.
  4. Full HD 1.920 x 1.080 30p video, opgenomen in MOV-formaat met H.264-codec. Let op, geluid wordt opgenomen met een monomicrofoon. Je kunt een externe stereomicrofoon voor de camera kopen. De video heeft een veelvoorkomend probleem met de kwaliteit van de autofocus. Ook weet de Nikon D600 niet hoe hij de diafragmawaarde moet regelen tijdens het opnemen van video. Als volledige controle over alle parameters bij het opnemen van video belangrijk is, dan moet je wegkijken Nikon D800.
  5. Ondersteuning voor oudere lenzen AI-S type en alle andere lenzen die op de camera kunnen worden gemonteerd.
  6. Twee geheugenkaartsleuven SD (SDHC, SDXC, UHS-I). U kunt verschillende methoden instellen om met kaarten te werken zoals uw hartje begeert.
  7. Systeem voor het reinigen van de matrix van stof.
  8. Nikon D600 ondersteunt afstandsbediening van externe flitsers. Ik ben een grote fan van het systeem Nikon CLS
  9. Natuurlijk ondersteunt de Nikon D600 snelle 'FP'-synchronisatie met externe flitsers. Trouwens, als je op zoek bent naar een extra flitser, dan hier mijn aanbevelingen.
  10. Een groot 3.2-inch display is echter het aantal dots op nieuwe Nikon camera's de laatste tijd niet veranderd en blijft gelijk aan 921,000. Het display is hetzelfde als: Nikon D800,D800E, D4.
  11. Het lichaam is voor de helft gemaakt van een magnesiumlegering, zeer vergelijkbaar met het lichaam Nikon D7000.
  12. De camera heeft een extra monochrome display, waarmee het erg handig is om de camera te bedienen en de basisinstellingen te wijzigen.
  13. Aansluitingen voor USB, HDMI, microfooningang, koptelefoonuitgang 3.5 mm
  14. Batterij EN-EL15, hetzelfde als Nikon D7000, D7100, D800, D800E. Houdt een lading goed vast.
  15. Programmeerbare knoppen U1 en U2 die kunnen worden aangepast voor verschillende taken.
  16. De camera ondersteunt automatische lichtafvalcorrectie.
  17. Elektronisch niveau.
  18. Actief D-verlichting, bracketing expositie, ADL bracketing, bracketing witbalans en HDR-functie
  19. Focus fijnafstemming
Voorbeeldfoto op Nikon D600

Voorbeeldfoto op Nikon D600

Wat ik niet leuk vond:

  • De middelste knop is niet programmeerbaar voor direct zoomen. Na Nikon D700 zonder deze functie voel ik me buitengewoon ongemakkelijk bij het werken met de Nikon D600. Het leek een kleinigheid, maar mijn zenuwen waren ernstig bedorven.
  • Niet het hele lichaam is gemaakt van een legering van metalen. De voorkant is gemaakt van polycarbonaat.
  • Minimum uittreksel sluitertijd bij 1/4000 s. Velen blazen een groot probleem op met '1/4000s'. Maar dit is niet zo eng, Nikon D600 kan bijvoorbeeld doseren met ISO 50 (Zie 1) en 1/4000 seconde zoveel licht als en NikonD3S bij ISO 100 (Zie 1) en 1/8000 van een seconde. Trouwens, D1H kan werken met uithoudingsvermogen in 1/16.000 seconde: ).
  • Bij het opnemen van films kunt u de diafragmawaarde niet regelen. Alleen tot nu toe Nikon D4, D800, D800E kunnen volledige controle bieden bij het opnemen van video.
Voorbeeld op Nikon D600

Voorbeeld op Nikon D600

persoonlijke ervaring
Nikon D600 is niet zo klein en licht als veel mensen erover schrijven. De camera is veel groter dan babes zoals D5100 of D3200. Over het algemeen is de Nikon D600 een uitstekende amateurcamera, jammer dat de Nikon D600 geen 51 scherpstelpunten gebruikt zoals bij oudere Nikon camera's, ook is het jammer dat niet de gehele camerabody van metaallegering is gemaakt. Maar natuurlijk gewoon voor zo'n geld kan geen kopie krijgen Nikon D4 in het geval van Nikon D7000 :). En Nikon heeft brandstof toegevoegd aan het vuur dat iemands hoofd bedekt bij het kiezen van een camera. naar het nieuwe Nikon D7100 een bijgewerkte module met 51 focuspunten geïnstalleerd, nu zullen velen puzzelen over wat ze moeten kopen - Nikon D7100 of Nikon D600. Ik word vaak gevraagd om prijzen bij benadering aan te geven voor bepaalde fotoapparatuur, de Nikon D600 is nog steeds de goedkoopste full-frame Nikon CZK:


Alle prijzen voor Nikon D600 Body

 

Voorbeeld op Nikon D600

Voorbeeld op Nikon D600

Overigens vraag ik me persoonlijk af wat beter is bij het werken met slechte verlichting, de vernieuwde scherpstelmodule op de Nikon D600 of de goede oude module op Nikon D700, D3, D3s, D300, D300s. Persoonlijk neig ik meer naar het laatste. In de tijd dat ik de D600 had, voelde ik geen serieuze verschillen in scherpstelnauwkeurigheid bij het werken met snelle optica. Je ideeën hierover kun je achterlaten in de comments.

Voorbeeld op Nikon D600

Voorbeeld op Nikon D600

Populaire bron voor cameravergelijking snelsorteren gaf de Nikon D600-camera het maximale aantal punten - 100 van de 100. Opmerking: ze zeggen dat de Nikon D600 ernstige problemen heeft met sensorvervuiling (video overzicht van het probleem). Hoogstwaarschijnlijk om deze reden heeft Nikon op 8.10.2013-XNUMX-XNUMX een nieuwe camera uitgebracht. Nikon D610 om de D600 te vervangen om de slechte reputatie van laatstgenoemde als gevolg van sensorvervuilingsproblemen weg te nemen.

Prijzen voor moderne Nikon-camera's in populaire winkels kunnen zie deze link.

 

UPDATE

Voorbeeldfoto's op MC ZENITAR-N 2,8/16 VIS-OOG en de Nikon D600-camera met de lezers van Radozhiva werd gedeeld door de fotograaf Alexander Plechanov.

Reacties op dit bericht vereisen geen registratie. Iedereen kan een reactie achterlaten. Veel verschillende fotoapparatuur is te vinden op AliExpress.

Bevindingen
Nikon D600 - zeer goed amateur full frame camera, kunt u gemakkelijk normale fotokwaliteit nemen zonder externe flitser bij slechte lichtomstandigheden. Perfect voor zowel gevorderde amateurs als professionals. En zelfs voor beginners in de camera zal het gemakkelijker zijn om erachter te komen. Ik raad aan.

Materiaal voorbereid Arkadi Shapoval. Trainingen/consulten | YouTube | Facebook | Instagram | Twitter | Telegram

Voeg een reactie toe: Makunochimaster

 

 

Opmerkingen: 570, over het onderwerp: Nikon D600 review

  • Alexander

    Inderdaad, Nikon begrijpt het beleid rond full frame camera's niet, blijkbaar creëren ze bewust allerlei restricties (Anatoly heeft honderd procent gelijk), nu hebben Nikon en Canon een duidelijke trend voor camera's van verschillende niveaus. Als de niet-full-frame camera's van Canon (voornamelijk door een kleinere matrix) slechter zijn dan die van Nikon, dan zijn de full-frame camera's van Canon (5Dmark) zeker beter dan die van Nikon (D600, D800). Zoals vanaf het begin gebruikelijk was voor zowel camerafabrikanten als telefoonfabrikanten, en ook voor vele anderen, om nieuwe modellen uit te brengen, waarin opnieuw kunstmatige verslechteringen in parameters zijn, die in het volgende model enigszins kunnen worden verbeterd, hoewel alles is lang ontwikkeld en maximaal kon worden toegepast. Er is een beleid dat alleen gunstig is voor de fabrikant, dat de gebruiker dwingt om de hele tijd met een pad te leven, wetende dat ze in het volgende model zullen toevoegen wat hij nodig heeft in degene die hij al heeft .... Kortom, deze twee zorgen - een concurrent in fotografie ... En ze zullen de gebruikers van hun apparatuur altijd met dergelijke trucs melken, en als alles al tot het maximum is gedaan, denk ik dat ze eenvoudig de bedrijfstijd van de camera's (met andere woorden, wat zou vaker kapot gaan...) Sony heeft bijvoorbeeld hetzelfde beleid, ze besloten hun fotosystemen wereldwijd te veranderen door een vaste spiegel uit te vinden. Maar dit leidde alleen maar tot een verslechtering van de kwaliteit, en als je de spiegel verwijdert, neemt de kwaliteit dramatisch toe ... nou ja, de D600 is gewoon een aanfluiting van mensen, complete onzin, 5D-markering (de eerste) heeft de beste beeldkwaliteit , om nog maar te zwijgen van 5DMark3 ... Nikon heeft het een natuurlijke geldsnijder, niets anders ... Er komen nieuwe camera's uit, maar er zijn geen verbeteringen in, hoewel er kleine dingen zijn die al lang in alle camera's zouden kunnen worden geïmplementeerd tijd, bijvoorbeeld Quick LiveView (zoals de Sony A580) of ultrasone sensorreiniging zoals de Olympus E-520 (trouwens, de meest effectieve van alles!). Ik had ooit een E-520 en ik veranderde optica zowel in de steppe als in het bos, en dankzij zo'n reiniging was er nooit stof op de matrix, maar nu heb ik een D7000 en verander ik nooit optica op straat en daar is nog steeds stof (tot gloeilampen, dit is hun reiniging). En daarom moet je één keer per jaar in Moskou de camera inleveren voor het schoonmaken (wederom, hiervoor geld betalen). Kortom, om een ​​camera met een reeks noodzakelijke functies te hebben, moet je drie of zelfs vier camera's van verschillende fabrikanten tegelijk hebben, maar om al deze kwaliteiten in één camera te combineren, is niemand slim is of dat dit hoogstwaarschijnlijk opzettelijk is gedaan, waardoor iemand wordt gedwongen om
    tijd om geld uit te geven aan nieuwe modellen. En deze wetteloosheid van fabrikanten blijkbaar nooit
    zal eindigen ... Ze weten allemaal al lang hoe ze klanten regelmatig moeten melken. In de dagen van filmcamera's was er geen dergelijke wetteloosheid, de camera kon meer dan een decennium worden gebruikt, maar optica is een andere zaak ...

    • Romeinse D

      "Nou, de D600 is gewoon een aanfluiting van mensen, complete onzin, 5D-markering (eerste) heeft de beste beeldkwaliteit ..."
      uit de hemel naar de aarde komen.
      "... full-frame is zeker beter met Canon (5Dmark) dan Nikon (D600, D800)..."
      complete onzin! bij lage ISO (tot ISO800) 5d3 in het verre verleden qua dynamisch bereik. schaduwen en overbelichting ervan strekken zich veel slechter uit dan van d800. Nou, qua kleurgevoeligheid verliest het van de oude d700.
      ja, 5d3 is goed in hoge iso en in video. maar om te zeggen dat "full-frame is zeker beter met Canon" kan alleen worden betaald.

      • Анатолий

        “diep in het verleden qua dynamisch bereik”
        __________________________________________________
        Jij, beste concept van DD, moet nog steeds bestuderen en begrijpen welke cijfers en wat ze beïnvloeden.
        Niemand heeft tot nu toe het verschil gezien in de toename van DD in nieuwe camera's van 12 naar 15 alleen vanwege megapixels, hetzij op papier of op een monitor. Deze marketingcijfers worden alleen met behulp van advertenties in je hersenen geïnvesteerd omdat ze niets meer te bieden hebben dan waanzinnige megapixels. Een huisvrouw die filmt met een geavanceerde zeepkist in HDR laat de CZK ver achter zich.
        Roman, in 600k, hebben marketeers, hoe ingenieurs ook, opzettelijk het AA-filter dik gemaakt, zelfs dikker dan in 700k, raad de eerste keer - waarom?

    • а

      Alexander, ben je dom?

      • Alexander

        Wat ben jij, een gekke slimme kerel? Heeft iemand je beledigd? Je hoeft anderen niet zelf te beoordelen….. jij bent onze slimme…!

    • Nicola

      praat geen onzin! hier is een echte vergelijking van canon 5d en d600:

      http://alexey-soloviev.livejournal.com/17904.html
      en daarom, als er genoeg geld is voor de d600 of 5d mark 2, ligt de keuze voor de hand!

  • Oleg

    Alexander, je spreekt alsof je beledigd bent door Nikon. Als ik het goed begrijp, ben je een professional, neem dan camera's van topklasse of toppen van andere merken, en laat de D600 over aan het oordeel van ons, simpele fotoliefhebbers, die voor redelijk weinig geld de camera toestonden om voel de voordelen van een volledig frame. Veel van de netizens zullen mijn woorden bevestigen, maar daarvoor gebruikten we zowel de d40 als de d3000, en er zijn er die gewoon meteen een full-frame d600 pakten na een zeepkist. En geloof me, ze hebben er geen spijt van.

  • Valery Kasyak

    VEEL WORDT GEZEGD EN GESCHREVEN SLECHT EN GOED, NIKON 600 IS SUPER. VOOR ONS DIE HIER SPREKEN, DIT IS EEN FANTASTISCHE CAMERA EN HET IS GOED OM EEN fatsoenlijke CAMERA TE BESPREKEN VOOR REDELIJK GELD, WIJ BETEKENEN …………………… .

  • Aidyn

    Trollen Canonisten gaan!

    Oleg, ik ben het helemaal met je eens!

    • Анатолий

      Waarom kanunniken, ik ben een volgeling van Nikon en fotografeer op Nikon.
      Maar het probleem is, Nikon heeft zich de laatste tijd merkbaar gered ten opzichte van een serieuze fotograaf, liep ergens vast op het pad van vooruitgang, draait om fotodrochers, hij bedacht zelfs FF in de vorm van 600ki voor hen.
      Maak je geen zorgen, een goede camera is 600k, marketeers zijn ook mensen en willen goed leven op iemands kosten.

      • Arkadi Shapoval

        Houd er rekening mee dat de 600 een amateurcamera is. Ik focus me hier constant op, maar velen blijven iets anders verwachten van de 600, en als ze het niet vinden, zijn ze teleurgesteld. Wat kun je verwachten van een amateurcamera voor een serieuze fotograaf?

        • Анатолий

          Arkady, ik begrijp alles, maar daarom werd de 600k gedwongen gecastreerd, al zelfs op programmaniveau, waardoor de sluitertijd geforceerd werd beperkt. Wat hebben fans van 1/8000s niet nodig?
          Het zou begrijpelijk zijn als Nikon in een persbericht van 600ki zei dat we hier een nieuwe sluiter voor een amateurcamera hebben ontwikkeld, zij het 1/4000s, alsof dit genoeg is voor fans, maar 300 duizend. operaties, of, laten we zeggen, een aanzienlijk goedkopere, die de kosten van de camera met een orde van grootte verlaagt.
          Ja, en de release van elk nieuw model zal zo geclassificeerd worden alsof het een nieuwe jager met super TTD is, maar uiteindelijk ontvangt de consument alles dat lang geleden is uitgevonden en geleend van verschillende modellen.

          • Arkadi Shapoval

            Dit is onbekend en niet interessant voor mij, velen houden niet van 1/4000s in d600 - dit is een feit, maar er zijn andere camera's met 1/8000s. Zoals ik in de review schreef, zie ik hier persoonlijk niets mis mee. Ik heb een paar goede frames gemaakt op 1/8000s. Ik begrijp dat het verschil tussen 1/4000s en 1/8000s een hele stop is. Hoeveel van dergelijke shots heb je? Het is absoluut irrationeel om te zoeken in een amateurcamera, prof. parameters. In het algemene geval ben ik zelfs voorstander van enkele beperkingen van 600k, er moet een duidelijke indeling in niveaus zijn, anders zal elke student zich overgeven aan d4, waardoor de hele foto toch op nul komt. 150.000 werden in de cel gestopt - is dat niet genoeg? Ik herhaal nogmaals, amateur camera amateur beperkingen.

        • олег

          Ik ben het ermee eens, ik had niet verwacht dat de camera een "meesterwerk"-knop zou hebben, maar als hulpmiddel bij de verdere ontwikkeling van fotografische vaardigheden na de bijgesneden en zeer eenvoudige Nikon d3000, is de d600-camera een ideale oplossing.

        • Nikolai N

          Je hebt helemaal gelijk, iedereen wil alles krijgen, maar dat kan niet, want er zijn er veel en er zijn er maar weinig). En het veranderen van het merk is, denk ik, het laatste, aangezien een karkas van 5 m3, zelfs met korting, met een staf wel 800k kost. Laten we dan d4 en m3 vergelijken, ondanks het feit dat 98% van de lokale kijkers alleen toeschouwers en schrijvers zijn) en GOEDE camera's waarvan canon en nikon alleen maar van dromen. maar het zou beter zijn om uw recensie te lezen en uw opmerkingen uit persoonlijke ervaring te geven) Zoals ik ooit heb opgemerkt, maak een registratie aan))) Ik zal de eerste zijn om te registreren, misschien zullen er zelfs dan minder overstromingen zijn))) IMHO-marketeers werken voor de verkoop, ze moeten het product verkopen, maar als ze twee 800's hebben verkocht, krijgen ze een verkochte d4, dus de verkoop zal groeien en iedereen is blij)))
          Ik wil graag een beroep doen op iedereen die negativiteit schrijft over Nikon, en niet persoonlijke ervaring met deze camera) met alle respect voor alle liefhebbers en de auteur van de site.
          BURGERS GELOVEN DE MARKTISTEN EN MENSEN DIE EEN MERK HEBBEN NIET, HET ZIJN FLUDERS, NIKON HEEFT VOL GEWELDIGE CAMERA'S ZOALS CANON. ALLES HANGT AF VAN HANDEN EN FINANCIEEL WELZIJN. LEES DE RECENSIES, DEEL JE IMPRESSIES, DO NOT HIGH MARKETING (ZE DOEN HUN WERK), HOGE HET MERK NIET JE KAN EEN MEESTERWERK MAKEN OP EEN SOAP DAY EN KRIJG EEN KAK MET D4.... DANKZIJ DE AUTEUR VOOR DE REVIEW ZAL HET RESULTAAT D600 ZIJN. IK ZAL HET UIT HANDEN NEMEN EN IK HEB HET ALLEMAAL GEMAAKT (SUPER CAMERA) nadat ik de lucht en de grond had bijgesneden

        • Nikolai N

          Je hebt helemaal gelijk, iedereen wil alles krijgen, maar dat kan niet, want er zijn er veel en er zijn er maar weinig). En het veranderen van het merk is, denk ik, het laatste, aangezien een karkas van 5 m3, zelfs met korting, met een staf wel 800k kost. Laten we dan d4 en m3 vergelijken, ondanks het feit dat 98% van de lokale kijkers alleen toeschouwers en schrijvers zijn) en GOEDE camera's waarvan canon en nikon alleen maar van dromen. maar het zou beter zijn om uw recensie te lezen en uw opmerkingen uit persoonlijke ervaring te geven) Zoals ik ooit heb opgemerkt, maak een registratie aan))) Ik zal de eerste zijn om te registreren, misschien zullen er zelfs dan minder overstromingen zijn))) IMHO-marketeers werken voor de verkoop, ze moeten het product verkopen, maar als ze twee 800's hebben verkocht, krijgen ze een verkochte d4, dus de verkoop zal groeien en iedereen is blij)))
          Ik wil graag een beroep doen op iedereen die negativiteit schrijft over Nikon, en niet persoonlijke ervaring met deze camera) met alle respect voor alle liefhebbers en de auteur van de site.
          BURGERS GELOVEN DE MARKETISTEN EN MENSEN DIE EEN MERK HEBBEN NIET, HET ZIJN FLUDERS, NIKON HEEFT VOL GEWELDIGE CAMERA'S ZOALS CANON. ALLES HANGT AF VAN HANDEN EN FINANCIEEL WELZIJN. LEES DE RECENSIES, DEEL JE IMPRESSIES, DO NOT HIGH MARKETING (ZE DOEN HUN WERK), HOGE HET MERK NIET JE KAN EEN MEESTERWERK MAKEN OP EEN SOAP DAY EN KRIJG EEN KAK MET D4.... DANKZIJ DE AUTEUR VOOR DE REVIEW ZAL HET RESULTAAT D600 ZIJN. IK NEEM HET UIT HANDEN EN LAAT HET ALLEMAAL SCHREEUWEN (SUPER CAMERA) na de oogst, hemel en aarde

  • Denis KZ

    Een serieuze fotograaf is te verwachten met elke camera, FX, DX, wat dan ook.
    Ik denk dat je minder moet argumenteren en bewijzen, en meer moet oefenen en van het leven moet genieten.

    PS Arkady, we wachten op uw recensie van de D7100, de tweede nieuwigheid.
    Is er officiële informatie dat het filter op de 600 is verhoogd?

    • Arkadi Shapoval

      Van een fotograaf - ja, het is niet de moeite waard om van een amateurcamera te eisen wat serieuze fotografen erin willen zien. Verdraai mijn woorden niet.

    • Oleg

      Volledig ondersteunen!

  • Виталий

    Elke camera is nodig om foto's te maken en de D600 heeft hele goede, dat is een realiteit. Een andere vraag is dat lang niet alles voor het gemak is gedaan, maar dan zou niemand de D4 kopen.

  • aandacht

    verdomme voor het zoeken

  • Evgeny Petrovich

    Arkady, vertel eens wat meer over RAW (nef) compressie, ik vond geen verschillen in de beschrijving van de kwaliteit van de foto's op de officiële website, ik keek naar de RAW parameters. Misschien heb ik iets verkeerd begrepen, maar in de vergelijkingstabel heb je een indicatie dat er geen compressie is in de D700 D800e, maar hier (in de D600) wel.

  • Natasha

    Arkady, heb je je niet vergist met 2,25? "Het verschil tussen de sensorgrootte van Nikon DX APS-C-type camera's en de sensorgrootte van APS Nikon FX-type camera's, waaronder de Nikon D600, is ongeveer 2.25 keer." Waarschijnlijk 1,5 keer?

    • anonymus

      2,25 is het verschil in de oppervlakten van de matrices.
      1,5 - het verschil tussen de diagonalen van de matrices.

    • Arkadi Shapoval

      Ik heb geen fout gemaakt. Veel mensen denken dat door de 1.5x cropfactor het formaat ook nog eens 1.5x verschilt. Maar 1.5 is een lineaire verhouding van de diagonalen. De oppervlakteverhouding is gelijk aan het kwadraat van de lineaire verhouding, d.w.z. 1,5*1,5=2,25. Marketeers gebruiken het getal 2.25 niet om meer gewassen te verkopen, zogenaamd verschillen ze niet twee en een half keer van FF, maar slechts anderhalf.

  • Eugene

    En nu, oh verschrikking, vond ik 4 donkere, nogal kleine cirkels aan de linkerrand van het frame. Ik kan mijn condoleances niet overbrengen. Je weet wel, zoals zwarte stippen op een tuberculair fluorogram. Schok.
    Excuseer de vraag, maar wat moet ik doen?

    • Виталий

      Als ze niet storen, dan niets, als de foto's sterk worden beïnvloed, maak het dan schoon, ik heb het zelf schoongemaakt, met een natte dweil, de methode en materialen zitten in het net, het is goed;)

  • Vladimir

    Goeie dag iedereen.
    Interisuetsya zere punt, wat allemaal hetzelfde om 7100 of 600 te kopen?
    Ik zou dankbaar zijn voor opmerkingen en ik ben waarschijnlijk niet de enige)

    • Arkadi Shapoval

      Moeilijke vraag. Voor het geld dat gevraagd wordt voor de d600 of d7100 kun je een gebruikte nemen. d700 en verdriet om niet te weten.

      • anonymus

        Gouden woorden, Arkadi! Ik raad iedereen aan goed op te letten! Professionele camera, professioneel en alleen professioneel, handig, attent, enz. enzovoort. Gebruikte D700, zelfs gebruikte D300(s) - het geld zal zeker niet voor niets worden uitgegeven! Probeer het en voel het verschil, voel het gewoon! Amateurcamera's zijn "vervormde" professionals. Over het algemeen, als we kiezen binnen één merk, denken we heel eng, camera's (Made in Japan), uitstekende camera's, zijn er niet zo weinig.

    • anonymus

      Zeker D600!

  • anonymus

    na het afwegen van veel van wat er is geschreven, plus mijn ervaring, kwam ik tot de conclusie dat je professionele apparatuur moet meenemen (ga naar de Nikon-website, alles staat op de planken), "amateur"-camera's zijn botte pro's, Met andere woorden, bromfietsen met pedalen, en je rijdt niet zelf en je laat de pedalen niet op een aangename snelheid draaien :))))))))))

  • Sergei

    Om eerlijk te zijn, met alle respect voor jou, schrijf onzin, Arkady...
    D600 is de beste voor vandaag die je je kunt voorstellen voor dat soort geld.
    Dit is de kleinste en lichtste FULL-FRAME camera, je moet hem waarschijnlijk niet vergelijken met de kleine CROPS.
    uitchecken http://www.dxomark.com/ en doe een vergelijkende test van sensoren (D700, D800, D600,5, 3D MarkXNUMX), vragen over de BESTE qua prijs/kwaliteit verdwijnen vanzelf.
    Trouwens, over het aantal autofocuspunten is ook onzin.. 39 punten is meer dan genoeg voor camera's, dat zal elke canonist je vertellen ;)
    <Ook de weergave van de camera bij weinig licht geeft kleuren vreemd weer, op een computer zien de kleuren er totaal anders uit.
    -Hiervoor zijn er instellingen voor de cameraweergave zelf, eigenlijk ...
    <Het enige negatieve is het onvermogen om een ​​RAW-bestand te gebruiken zonder compressie
    - Waar heb je het over... Misschien is het de moeite waard om eerst de mat.chast te leren?
    Het kopen van een Nikon D7100 is alleen voor degenen die genoeg hebben van "speelgoed" zoals de Nikon D5200 en andere "vrouwelijke DSLR's" of in het algemeen voor degenen die besluiten serieus te gaan fotograferen. Wie is opgegroeid met Nikon D90 (D80) of Nikon D300 (200), neemt Nikon D600! In de richting van de Nikon D800 raad ik mensen die in de studio gaan fotograferen aan om te kijken, de Nikon D800E kopen is alleen voor fotografen die voornamelijk in het zwart-wit segment van de fotografie werken.
    Zelf ben ik een gelukkige bezitter van een Nikon D600 (ik heb met Nikon D90, D300s, D7000, D700, D800 kunnen werken), wat ik jou ook toewens.

    • Arkadi Shapoval

      Ik heb mijn mening gegeven in de reacties. Ik heb het niet vergeleken met gewassen, 700t en 800t worden op de platen gepresenteerd. Wees voorzichtiger. Ik heb hier dezelfde dxomark.com-selectie https://radojuva.com.ua/2012/12/best-nikon-fx-camera-quality/. Ik heb niet geschreven dat 39 punten niet genoeg is, ik schreef over hun nauwkeurigheid - wees nog voorzichtiger. Voor het display schreef zoals het is. Wat betreft RAW-bestanden - alles is precies zo, alleen rauw geoogst en geen haastige woorden over materiaal.

      • Sergei

        <Persoonlijke ervaring
        Nikon D600 is niet zo klein en licht als veel mensen erover schrijven. De camera is veel groter dan kruimels als de D5100 of D3200.
        - Dit zijn je woorden... Nikon positioneert hem als de kleinste camera met een volformaat sensor, dus vergelijken met de kleintjes uit de DX-serie slaat nergens op.
        RAW in de camera is normaal, misleid mensen niet. Het verwijdert eenvoudig al het overbodige uit de fotogegevens, wat de nabewerking van de foto niet aantast. En dit is slechts een voordeel, geen nadeel.
        Voor de weergave schrijf ik zoals de praktijk me leert wanneer ik met deze camera werk. Schakel de automatische schermhelderheidsinstelling in de camera uit, pas de helderheid van het scherm voor jezelf aan en je zult blij zijn ...
        Ik wilde je niet beledigen, ik bezit deze camera en veel vragen komen me bekend voor.

        • Oleg

          Sergey, schrijf alsjeblieft over je persoonlijke ervaring met het gebruik van deze camera, welke lenzen gebruik je? Ik heb dit model zelf een week geleden gekocht. Groetjes, Oleg.

          • Sergei

            Oleg, een van de leuke eigenschappen van deze camera is dat je er lenzen op kunt gebruiken die oorspronkelijk zijn gemaakt voor crop. In dit geval zal de camera automatisch (met de juiste instellingen in het menu) een gebied in de zoeker selecteren voor de DX lens. Dit gebied is 10.5 megapixels.
            Wat mijn objectieven betreft, de Nikon 24-85mm f/2.8-4D IF AF Zoom-Nikkor was en blijft mijn favoriet op een full frame vanwege zijn veelzijdigheid, correcte kleurweergave, driedimensionaal patroon, mooie bokeh en goed design, wat onze favoriete Ken ook schreef ... Op de D600 onthulde dit objectief perfect al zijn voordelen. Daarvoor gebruikte ik een Nikon 24-70mm f/2.8G ED AF-S Nikkor. Na een reis naar Afrika verkocht ik het ...
            Voor portretten gebruik ik nu Nikon 85mm f/1.8G AF-S Uitstekende portretlens!
            Als je met langere brandpuntsafstanden wilt fotograferen, raad ik je aan om aandacht te besteden aan de Tamron SP AF 70-300mm f4.0-5.6 Di VC USD. Het heeft uitstekende optische eigenschappen, een ingebouwde beeldstabilisator en een lage prijs.
            Ik ben dol op fixes, maar ik gebruik ze uitsluitend voor bepaalde taken ... Voor al het andere zijn er uitstekende optica, die ik je heb geadviseerd. Ik raad je ook aan om je glas zorgvuldig te kiezen. Onthoud dat het controleren van de optische eigenschappen van een lens niet eindigt bij het controleren van de achterkant / voorkant van de focus!
            PS Mijn mening kan afwijken van de mening van anderen...

        • Arkadi Shapoval

          Ik begrijp het, en ik ben niet beledigd. We proberen hier de meest effectieve optie te vinden om geld te beleggen. Ik vergeleek de afmetingen, niet de camera's als geheel. De eigenaar van deze camera uit deze review schreef in de comments dat het menu deze kwaal geneest, ik heb het ook veranderd in de review :)

        • Oleg

          Bedankt voor het beantwoorden van een persoonlijke vraag en review.

  • Sergei

    Wie bevriend is met Engels raad ik je aan om hier te kijken ;) http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d600

  • PERETS

    Ik zal uw verhitte discussie afzwakken met mijn vraag ...
    is dit de situatie op dit moment? Ik ben de eigenaar van een nikon d90 (een uitstekend apparaat) + een tamron 17-50 en een nikkor 50 1/4d (ik fotografeer als amateur van dit bedrijf en voor commerciële doeleinden) wat er ook gebeurt, maar er ontbreekt iets in ontwikkeling (dezelfde smalle frames van dezelfde vijftig dollar op het gewas laten je niet toe om je schouders te strekken en in veel gevallen moet je het gewoon weigeren en met een tamron schieten) ... Ik begon geld in te zamelen voor de 85 mm 1.4 lens (de achtergrond is interessanter, meer pittoresk), bijna nadat ik het had verzameld, begon ik te twijfelen (dit is nog steeds al) en viel ik advies uit - (koop een volledig frame voor jezelf) ... de financiën zijn zodanig dat op dit moment een paar duizend zijn niet genoeg voor de d600 ... Ik overweeg opties 1) omdat het moeilijk is om afstand te doen van de d90, die slechts 40 duizend kilometer heeft gereden, wil ik hem op de tweede plaats laten en hem gebruiken met een tamron voor veelzijdigheid en groothoek (aangezien je die d600 soms in clubs daar moet fotograferen, is het het niet waard), en je vijftig dollar op de d600 zetten, uiteindelijk 85 1.8 ... kopen 2) nog meer tijd om te verzamelen op een serieuzere d800 en weer vijftig dollar in het begin en e nog verder 85 mm ... 3) of koop nog steeds een goede lens en zet op d90 ... 4) uw optie))
    ... sorry dat ik u stoor bij het lezen van uw onzin, maar ik zal u zeer dankbaar zijn voor het advies
    en ik zal ook dankbaar zijn voor een paar voorbeelden in een bos van d600 + 50 1 / 4d .. als iemand die heeft ...

    • Oleg

      Goede dag! Inderdaad, de vraag is moeilijk, vooral als je weet hoe je geld moet tellen. Naar mijn mening moet je de d600 nemen, omdat je in het optiekpark niet minder dan de d90 kunt gebruiken. Ik heb een d600, een fifty-fifty 1.4 komt de volgende dag binnen, ik zal zeker een voorbeeld geven. Met de d600 kwam de bijgesneden 35 / 1.8 opnieuw tot leven)), er is een visie, maar deze kan eenvoudig worden gecorrigeerd in LR. Trouwens, in de camera zelf kun je de uitlijning ook onderdrukken met 3 niveaus (de uitlijningszones zijn gemarkeerd op de matrix). Ik dacht dat 35 geen 600 zou passen, gelukkig had ik het mis! Daarom, met betrekking tot uw vraag: koop een d600 om een ​​volledig frame in het arsenaal aan fotoapparatuur te hebben, zonder de 800-ku lastig te vallen, en koop professionele optica in de loop van de tijd om. Succesvolle opnamen en interessante opdrachten om te fotograferen!

  • PRETTIG

    je kunt hier... PERETS.ua@i.ua

  • Nicola

    over olie en vuil op de matrix
    https://nikoneurope-ru.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/55695

  • bkmz

    waarom ineens een amateurcamera? dan is d800, vergeleken met d4, ook amateur. En de prijs is niet helemaal amateuristisch?

  • PERETS

    nou, deze divisie komt van het NIKON-bedrijf zelf ... d600 voltooit de amateurlijn, maar d800 ... d4 is een pro ... maar ik ben het volledig eens over de prijs, misschien over de heuvel is het budgettair, maar voor ons is het n het aantal budgetten...

  • Eugene

    Wie kan mij vertellen waar het gezondste servicecentrum in Kiev is dat gecertificeerd is voor service aan Nikon-producten?

    • Arkadi Shapoval

      Lukyanovka, Chochlov-families

      • Eugene

        Bedankt. Behalve RAVIS wist hij daarvoor eigenlijk niets. Afgaande op hoe ze de telefoon in RAVIS hebben gerepareerd, is het eng om daar een camera mee te nemen.

  • Ivan

    Hallo Arkadi. Hartelijk dank voor uw beoordeling. Het d600-karkas kost ongeveer 60 duizend roebel, de d700 (op online veilingen of gewoon met de hand) is ongeveer hetzelfde. Wat adviseer je? Een nieuwe onbegrijpelijke amateur d600 of een gebruikte, bewezen professionele d700?

    • anonymus

      Neem de Pentax K-5 II en schakel niemands hersens uit.... Het is onbegrijpelijk-amateur...

      • Ivan

        Vergeef me dat ik je versteld heb gedaan zonder je zelfs maar aan te spreken en je te kennen zonder je te kennen.

      • anonymus

        De keuze gaat tussen full frame camera's, en niet over crop.

      • Ivan

        "Alle scherpstelpunten bevinden zich in het midden ... want hier is slechts een aangepast scherpstelsysteem van een bijgesneden camera"
        het is niet duidelijk
        “… dit is Nikon's eerste full-frame digitale SLR-camera. Daarvoor behoorden alle full-frame CZK's alleen tot het professionele niveau”
        amateuristisch
        “Voor mezelf zie ik geen reden om over te stappen van Nikon D700 naar Nikon D600”
        het is niet duidelijk
        "Nikon D600 is een geweldige amateurcamera, jammer dat de Nikon D600 geen 51 scherpstelpunten gebruikt, zoals bij oudere Nikon camera's, het is ook jammer dat niet de hele camerabody van metaallegering is gemaakt"
        Overigens vraag ik me persoonlijk af wat beter is bij het werken met weinig licht, de vernieuwde scherpstelmodule op de Nikon D600 of de goede oude module op de Nikon D700, D3, D3s, D300, D300s. Persoonlijk neig ik meer naar het laatste. In de tijd dat ik de D600 had, voelde ik geen serieuze verschillen in scherpstelnauwkeurigheid bij het werken met snelle optica”
        onbegrijpelijk amateur

        Als je de uitdrukking "onbegrijpelijk amateur" niet leuk vindt, kun je zeggen: "besneden", "bijgesneden", "beperkt". Dit betekende, en niet dat de d600 slecht is. Als deze zin je persoonlijk beledigt, bied ik geen psychologische hulp. Als ze midden in een gesprek hun toon tegen mij beginnen te verheffen, is dat zeker niet mijn fout en ook niet mijn probleem.

        • Victor

          Niemand hier zou de toon tegen je verhogen :))
          Ze willen je helpen.De Pentax K-5 II is een professionele spiegelreflexcamera, zij het op een crop, zo positioneert Pentax hem zelf.
          Nikon D600 is gemaakt voor een breed scala aan gebruikers, van gevorderde amateurs tot doorgewinterde professionals. Ik ken veel voorbeelden toen de pro's hun verouderde karkassen begonnen te verkopen en overstapten op deze onbegrijpelijke amateur-DSLR. Houd niet vast aan het woord 'amateur', in de subtekst van Nikon betekent het 'voor de massa'. En bedenk dat de professionaliteit van een fotograaf grotendeels afhangt van directe handen. Trouwens, voor het nadenken over de moeilijke camerakeuze ;) http://dvdm.livejournal.com/325473.html

  • Oleg

    Anoniem +100500!!!))) Waarom vraag Ivan dan of je je eigen vraag beantwoordt. Als je een antwoord wilt, neem dan beide! Onzekere amateur...

  • J-fx

    zo'n langverwachte recensie en zoveel lege argumenten ... beter stille likes, het zal nuttiger zijn

    Arkady, ik vroeg me af, in de D700 review schreef je dat je niet wist wat je voor jezelf zou kiezen - D600 of D700, nu na een tijdje - subjectief jouw keuze?

    en nogmaals bedankt voor de review, de camera is uitstekend, na de D200 en zijn ruis zelfs bij iso800 - met de D600 lijkt het erop dat de mogelijkheden nu gewoon eindeloos zijn

    behalve dat de remmen in LiveView in de maximale zoommodus een beetje interfereren, ik schiet op 50 1.2 en dit interfereert soms, maar het is natuurlijk niet kritiek =)

    • Arkadi Shapoval

      De d700 review wordt aangevuld met de volgende regel “Bij de keuze voor de Nikon D800, D700, D600 zou ik deze volgorde aanhouden, het budget latend: Nikon D800E -> Nikon D800 -> Nikon D600 -> Nikon D700” Let op: dit is mijn mening, niet de waarheid :)

  • SirusVirus

    Hallo!
    Ik word gekweld door één vraag ... Ik zou erg dankbaar zijn voor een adequaat antwoord :)

    Ik heb bijna alle reviews en reviews gelezen die op internet staan ​​over de D600. In heel veel voorbeelden van foto's zie ik een soort microsmering of zoiets (en laten we dit zeggen bij 1/160s met een stilstaand object). Alsof de foto een beetje "soapy" is en een beetje overbelicht. Foto's van de D600 spannen me op de een of andere manier in, ik vind het niet leuk.
    En in verband met het bovenstaande geeft de D600 niet het effect van een "fantastisch" beeld zoals de D700 (en nog meer andere professionele modellen).

    Is je iets soortgelijks opgevallen?

    • anonymus

      Nee, ik heb het niet gemerkt, ook niet met een sluitertijd van 1/60 sec. Maar een vriend van de Nikon D800 heeft zo'n zonde vanwege de "middenformaat" resolutie van de sensor.
      De kwaliteit van de foto hangt vooral af van de optiek en de directe handen van de fotograaf zelf.

  • Eugene

    Ik merkte het op de mijne. Tot dusver zondig IK alleen op MIJN kromme handen, maar de worm van twijfel knaagt.

    • anonymus

      Eugene, twijfels zullen met de tijd verdwijnen;)

Voeg een reactie

Auteursrecht © Radojuva.com. Blog Auteur - fotograaf in Kiev Arkadi Shapoval. 2009-2023

Engelse versie van dit artikel https://radojuva.com/en/2013/03/obzor-nikon-d600/comment-page-2/?replytocom=295839

Versión en español de este artículo https://radojuva.com/es/2013/03/obzor-nikon-d600/comment-page-2/?replytocom=295839