NikonF50. Recensie van lezer Radozhiva

Nikon F50 (D) review speciaal voor Radozhiva bereid Nikita Tomilov.

NikonF50

NikonF50

De laatste keer dat ik filmfotografie deed was vijftien jaar geleden. Echter, na het lezen van een artikel over 'Spiegel Full Frame, 28 MP voor 240 USD' Ik wilde zoiets herhalen en op een veel bewustere leeftijd het merk™ film color™ proberen. En op een dag kwam mijn wens uit - in de winkel voor fotoapparatuur in Gostiny Dvor vond en kocht ik dit wonder van champagnekleur voor 2000 roebel of $ 30. Nadat ik ongeveer hetzelfde bedrag had uitgegeven aan batterij, film, ontwikkelen en scannen, herhaalde ik op de een of andere manier het bovenstaande artikel en deed ik tegelijkertijd ervaring op voor deze recensie.

TTH

Cameratype Spiegel, 35mm
Eerste verschijning 1994
gerichtheid amateur camera
Bajonetvatting Nikon F-vatting, metaal
behuizing Deels metaal, deels polycarbonaat
sluiter Van 1/2000 tot 30
Autofocus Handmatig, automatisch met één scherpstelpunt
modes PASM, reeks automatische modi
Eten Batterij 6V 2CR5
Размеры 149 x 96 x 70 мм
Gewicht 580 gram
NikonF50

NikonF50

behuizing

De camera ligt net als elke andere DSLR in de hand, met de aanpassing voor het feit dat de elastiekjes hier nooit loskomen - ze bestaan ​​gewoon niet. Bovendien zijn er geen stelwielen - noch voor noch achter. In plaats daarvan wordt de fotograaf aangemoedigd om de knoppen boven het scherm te gebruiken. Op het frontpaneel van de camera vind je, naast de bajonet, een auto/manual focus mode schakelaar, een flash open knop en een rood venster van een onbekende eigenschap (hoewel dit een IR ontvanger venster kan zijn voor een externe Controlepaneel). Op de deur vind je de hendel om hem te openen. Aan de onderkant, naast de draad voor het statief, is er een knop voor het geforceerd terugspoelen van de film en een hendel om over te schakelen naar de "panoramische" modus, waarbij twee dunne gordijnen aan de boven- en onderkant over de sluitergordijnen worden uitgetrokken , ontworpen om het uiterlijk van een panoramisch frame te creëren.

NikonF50

NikonF50

Aan de achterkant vind je een venster voor informatie over de film, een zoeker met een verloren rubberen band, een autofocus-vergrendelingsknop (en tegelijkertijd diafragma-vergrendeling). Op de deur zit een blokje voor het afdrukken van informatie over de datum en tijd van opname in het frame, wat samen met de panoramische stand aangeeft dat dit eigenlijk een Nikon F50D camera is, iets later geïntroduceerd dan de originele F50.

overzicht

Zoals eerder vermeld, heeft de camera geen instelwieltjes, net zoals er geen keuzewiel is. In plaats daarvan moet je de knoppen aan de bovenkant van de camera gebruiken.

NikonF50

NikonF50

Van links naar rechts: geavanceerde/eenvoudige modusschakelaar, aan/uit-schakelaar, flitsschoen, modusselectieknop, vier instelknoppen, zelfontspannerknop. Als de schakelaar in de "advanced"-modus staat, kunt u door op de "notepad"-knop te drukken het menu oproepen voor het selecteren van de gebruikelijke klassieke P, A, S, M-modi.

NikonF50

NikonF50

Hier koos ik bijvoorbeeld voor een volledig handmatige modus, dus de linker twee knoppen zijn verantwoordelijk voor de sluitertijd, de rechter twee voor het diafragma. Niet dat het voor mij een groot ongemak was, maar in eerste instantie heb ik echt gezocht naar niet-bestaande instelwielen. Er is geen manier om de ISO van de film handmatig aan te passen, de camera leest de ISO zelf of houdt standaard rekening met ISO 100.

Bovendien is er geen diafragma-weerstand, dus bij gebruik van AI / AI-S-lenzen werkt de meting niet. expositie. Wel is er een focusmotor en automatische scherpstelling op één punt in het midden van het beeld, evenals een belichtingsmeter met de gebruikelijke schaalverdeling in de zoeker onderaan.

Autofocus bij half indrukken van de ontspanknop werkt altijd, vergelijkbaar met de modus AF-C, maar prioriteit wordt gegeven aan de ontspanknop en kan niet worden gewijzigd. U kunt echter de AF-L/AE-L-knop gebruiken en het beeld opnieuw samenstellen. Ervaring leert dat de belichtingsmeter goed werkt, maar autofocus is vaak lame, op mijn Tamron 28-75 ging de scherpstelling vaak mis. Daarnaast bestaat er een vermoeden van scherpstelfouten specifiek bij dit objectief - om de een of andere reden zijn frames met scherpstelling op oneindig een beetje wazig.

De camera voert alleen autofocus uit met lenzen van het AF-type en ondersteunt geen autofocus met AF-I-, AF-S- en AF-P-lenzen. Tegelijkertijd werkt het diafragma op deze laatste correct en werkt handmatige focusbevestiging ook. Er kunnen echter problemen zijn met een externe flitser - de mijne SB-800 herkent deze camera niet en TTL werkt niet, maar in handmatige modus is alles in orde. Het kan echter zijn dat ik iets verkeerd heb ingesteld. Ook werkt de stabilisator die in de lens is ingebouwd niet op deze camera.

Als de schakelaar op "simple" staat, kun je kiezen uit de volautomatische modus of "scene presets" (waarvan er trouwens nog meer zijn in de P-modus).

NikonF50

NikonF50

In deze standen doet de camera alles zelf, af en toe de flits aanzetten of een gebrek/overmaat aan licht melden met de Hi- en Lo-symbolen in de zoeker en op het scherm. Ik kan niet meer zeggen over deze modi omdat ik ze niet heb gebruikt. Ik heb bijna het hele testfilmpje opgenomen in de A-modus, waarbij ik het diafragma instelde op F/2.8 voor bloemen of F/11 voor landschappen.

Alle foto's zijn gemaakt met een lens Tamron 28-75D met een lange naam, waarvan een recensie ook hier op de site staat. De film was een Fujicolor C200, ontwikkeld in een fotolab, gescand op dezelfde plek met de hoogst mogelijke resolutie, wat een "full frame 28MP" opleverde, vergelijkbaar met dat experiment. Er is geen bewerking uitgevoerd, dus bij sommige foto's zie ik eruit als een sinistere horizonmoordenaar.

NikonF50

NikonF50

Conclusie

Uiteindelijk kreeg ik voor ongeveer $ 60 (de lens die ik al had niet meegerekend) en een paar uur ontspannen wandelen 36 opnamen van de Signature™ Film Color™, en ik vond er zelfs een paar leuk. Ik vond de camera ook leuk, de knopbediening stoorde me niet echt - diafragmavoorkeuzemodus, f / 11 en je kunt deze knoppen vergeten. Ik denk dat de "herhaling" van het experiment geslaagd was.

U vindt meer beoordelingen van lezers van Radozhiva hier.