Canon EOS 5D Mark II. Review van lezer Radozhiva.

Canon EOS 5D Mark II cameratest speciaal voor Radozhiva bereid Romeinse Kurbatov.

Canon EOS 5D Mark II

Canon EOS 5D Mark II

Het is nogal vreemd dat de Radojuva-site het nog steeds doet zonder een recensie van deze camera, het is tijd om deze vervelende fout te herstellen.

Dus Canon EOS 5D Mark II. De legendarische camera volgens sommigen (oh, deze esoterische KLEUR), hopeloos verouderd volgens anderen. "Deuce" verscheen 12 jaar geleden - een eeuwigheid volgens de normen van moderne technologie. En, in zekere zin verschenen, zorgde voor een revolutie. Zelfs eerder brak de niet minder legendarische "one" (ook bekend als 5D Classic) op de markt voor een relatief betaalbare full frame, wat aantoont dat dit niet alleen het voorrecht is van professionele studio- en reportagecamera's. (Vervolgens werd de 5D-lijn duurder en gecompliceerder, totdat 6D dezelfde niche bezette - het betaalbare FullFrame). En de "twee" hebben al de trend gezet voor semi-professionele oplossingen, samen met zijn nakomelingen, en zijn het belangrijkste hulpmiddel geworden voor "bom" -fotografen - bruiloften en correspondenten die gewone onderwerpen fotograferen die niets te maken hebben met sport, oorlog en natuurrampen en hebben geen top 1D nodig. Maar het belangrijkste was dat Mark II naar het heilige zwaaide - naar de video.

"Zeepbakjes" maakten het mogelijk om nog eerder korte video's te maken, en in DSLR's werd het opnemen (niet opnemen) van video mogelijk met externe apparaten dankzij de LiveView-modus, maar volwaardige video-opname, en zelfs in FullHD-formaat, wat eerst verscheen in de 5D Mark II, zeer geliefd bij velen. Zoals voor dezelfde bruiloftsmensen die extra geld konden verdienen door ook als cameraman te werken, zo voor filmstudio's die een behoorlijk fatsoenlijke camera kregen voor belachelijk, naar de maatstaven van de filmindustrie, geld. De 5D Mark II werd gebruikt om enkele scènes op te nemen voor blockbusters zoals Captain America en Iron Man 2, afleveringen van de tv-series House en 24, en de low-budget debuutfilm Finding Sonny werd voor het eerst volledig hierop gefilmd. . De limiet van 12 minuten voor de videolengte is geen bijzonder probleem voor de bioscoop, aangezien een opname zelden langer duurt dan dat.

Een dergelijke erkenning door videografen kan een slechte dienst bewijzen aan degenen die nu een gebruikte camera willen kopen, aangezien een camera met een minimum "kilometerstand" in de vorm van het aantal ontspanknopen een matrix kan hebben die door videofilmliefhebbers wordt "gedood". Trouwens, om dezelfde reden loop ik niet het risico mijn "deuce" als webcam te gebruiken. Ja, de beeldkwaliteit is erg hoog, maar de camera warmt merkbaar op en de levensduur van de matrix wordt zeker verminderd. De 5D Mark II wordt niet direct ondersteund door de onlangs uitgebrachte EOS WebCam Utility, maar dankzij de aanwezigheid van LiveView kan deze dankzij hulpprogramma's van derden voor dit doel op Linux worden gebruikt.

In principe wordt de 5D-lijn tot nu toe in de filmwereld gebruikt, zo niet voor het opnemen van video, dan voor de zogenaamde. timelapse-scènes - sequenties van afzonderlijke frames die met grote tijdsintervallen of in beweging of stop-motion zijn gemaakt - met een "fly-around" van een bevroren scène. In het laatste geval wordt een groot aantal camera's gebruikt, die in een halve cirkel zijn opgesteld en de scène vanuit verschillende hoeken met een klein verschil filmen. Opeenvolgende opname van frames die tegelijkertijd zijn gemaakt, wekt de illusie van een bevroren foto. Iets soortgelijks wordt gedaan bij het fotograferen van miniaturen. En als we voor de serie The Mandalorian weten, weten we alleen dat slechts één van de 5D-camera's (mogelijk de Mark II) is gebruikt om de miniatuur van het ruimteschip dat in de film wordt gebruikt te filmen. 12 jaar in dienst van Hollywood - het is beslist te vroeg om de camera af te schrijven.

Kort over de kenmerken van de camera. Full-frame sensor, eerlijk 36 x 24 mm (de eerste "vijf" miste fracties van een millimeter tot full frame, 35,8 x 23,9). 21.1 megapixels - met een behoorlijk behoorlijke resolutie, een nogal gewaagde pixel. Het ISO-bereik is 100-6400 (de eerste vijf hadden 1600, wat duidelijk niet genoeg is voor de huidige normen), het is programmatisch uitgebreid tot 50-25600. 3200 en 6400 zijn nauwelijks "werkend" te noemen, maar met een zekere nabewerking zijn ze best acceptabel.

Het display is iets groter dan zijn voorganger en is volgens reviews een stuk beter. Ik heb misschien niet veel geluk gehad met de kopie, omdat het display van mijn camera de kleuren een beetje afkoelt. Aangezien ik uitsluitend in RAW fotografeer, maakt het niet uit - je kunt de kleurtemperatuur altijd aanpassen in de postproductie, maar je moet niet op het scherm vertrouwen om de kleuren van de scène te beoordelen. Hoewel de kleur zelf (meer precies, de kleurtemperatuur en tint - tint) uiterst zelden moet worden gecorrigeerd, voornamelijk voor artistieke doeleinden, vergist de sensor zich praktisch niet.

In tegenstelling tot zijn voorganger gebruikt de camera de LP-E6-batterij, standaard voor de hele semi-professionele lijn - alle dubbelcijferige camera's werken ermee, vanaf 60D, de 6D-, 7D-lijnen, evenals de nieuwe spiegelloze camera's EOS R. Ooit werd deze factor voor mij de bepalende factor bij het kiezen tussen de 5D Classic en 5D II. Een ander belangrijk verschil is de bescherming tegen stof en vocht. Het is niet zo goed als latere camera's in de serie, maar het is er, waardoor de tweevoeter een behoorlijk goede optie is voor een full-frame buitencamera.

De autofocusmodule lijkt niet veranderd te zijn ten opzichte van zijn voorganger. Het is allemaal dezelfde fase negenpunts autofocus met 6 extra (niet-selecteerbare punten). Ik zou het niet problematisch willen noemen, nogal onhandig in gebruik en veel inferieur aan moderne professionele en semi-professionele modellen (vooral de luxueuze 7D Mark II-module, die bijna het hele frame beslaat). Hoewel dit criterium voor fans van fotograferen met handmatige lenzen waarschijnlijk niet doorslaggevend is.

Er is maar één slot voor geheugenkaarten; er wordt gebruik gemaakt van kaarten van het snel verouderde CompactFlash-formaat. Er is hier een belangrijke nuance. Mijn camera liep vast toen ik een video probeerde te maken met een SanDisk-kaart, en later op de forums kwam ik informatie tegen over de incompatibiliteit van de 5D Mark II met de kaartcontrollers van deze fabrikant bij het opnemen van video. Foto's worden zonder beperkingen gemaakt. Bij de tweede kaart - Transcend - gebeurde dit niet. Als je een "deuce" voor jezelf gaat kopen, en een geheugenkaart ervoor, is dit moment het overwegen waard.

Een optie voor dit specifieke cameramodel is het BG-E6-batterijpakket, dat alle bedieningselementen dupliceert, alleen voor verticale oriëntatie. Het laat de camera eruitzien als reportagemonsters uit de 1D-lijn en voegt stevigheid toe aan de fotograaf in de ogen van anderen, en daarnaast kun je de batterijcapaciteit verdubbelen of in plaats daarvan AA AA-batterijen (zes stuks) gebruiken. Voor werk in de studio kan het handig zijn om de exotische WFT-E4 II-module te gebruiken, die eruitziet als een batterijpakket, maar naast een extra batterij en dubbele knoppen ook de mogelijkheid biedt om via Wi-Fi verbinding te maken met de camera. -Fi en Ethernet.

Gezien het feit dat het scherm van de gehele 5D-lijn niet draaibaar is, kun je ook letten op de Canon Angle Finder - een optisch apparaat dat in het oog van de zoeker wordt gestoken en waarmee je bijvoorbeeld macro vanaf grondniveau kunt fotograferen, van bovenaf in het oculair kijken en het beeld vergroten voor een betere scherpstelling. Het werken met een statief wordt hiermee sterk vereenvoudigd.

Al met al heeft de 5D Mark II alles wat nodig is om de eerste full-frame camera te zijn, en zelfs nu is het een waarde. In het bijzonder werd mijn exemplaar blijkbaar behoorlijk hard uitgebuit. Twee weken na het kopen van een goedkope gebruikte, ontdekte ik dat de USB-connector (trouwens, mini-USB, trapeziumvormig, niet de nieuwere platte micro-USB) niet meer werkte. Ik besloot de camera mee te nemen naar de dienst samen met een pas gekochte batterij met een vastgelopen scrollwiel, en na het openen ervan bleek de camera hoogstwaarschijnlijk te zinken. Een deel van het bord was bedekt met roest en de USB-connector was gesoldeerd. De camera is weer tot leven gewekt en ondanks een soortgelijke behandeling in het verleden blijft hij voor het tweede jaar feilloos werken. Oude Jupiter, Mir of Helios, evenals alle oude Canon EF-lenstypes 20/2.8, 24/2.8 (niet IS), 28/1.8, 35/2 (niet IS), 50/1.4, 85/1.8, 135/ 2.8 SF, pancake 40 / 2.8 of een van de vele tilt-shift lenzen, in het algemeen zal alles wat is ontworpen voor film, dankzij de grote pixel, zeer geschikt zijn voor twee vijven.

Niets belet je om de camera in een budgetstudio te gebruiken voor geënsceneerde statische foto's, en met zo'n 17-40 / 4L kan de camera wel eens het belangrijkste hulpmiddel worden voor een landschapsfotograaf voor heel bescheiden geld. Voor degenen met een beperkt budget, maar die eersteklas apparatuur willen proberen, moet je kijken naar de oude "eleks" - 20-35 / 2.8L, 80-200 / 2.8L en zelfs gewone zoomlenzen.

Onlangs plaatste Arkady een opmerking die veel reacties opleverde over het aantal lenzen dat nodig en voldoende is om de meeste fototaken op te lossen. Als je geen rekening houdt met sport en verslaggeving van de scène, waar burst-snelheid, vasthoudendheid en gebruiksgemak van autofocus, evenals het werken met extreem hoge ISO's naar voren komen, dan kan de 5D Mark II als het allerministe worden beschouwd full frame camera, voldoende voor alle toepassingen: van amateur astrofotografie tot onderwaterfotografie. Dit is dat soort keerpunt van "DSLR's", waar de levensduur van de camera eerder wordt onderbroken door fysieke degradatie dan door morele veroudering, en als je een nieuwe camera koopt, moet je twijfelen aan de geschiktheid van investeringen, vooral voor amateurdoeleinden. Ja, de camera's van de volgende generaties hebben genoeg innovaties geïntroduceerd die het gebruiksgemak aanzienlijk hebben vergroot - krachtige autofocus, een informatieve zoeker met niveaus, hoger werkende ISO's, maar het is onwaarschijnlijk dat elk van deze nieuwe functies of hun combinatie de fotograaf (en hun afwezigheid zal interfereren) om fatsoenlijk frame te schieten.

U vindt meer beoordelingen van lezers van Radozhiva hier.