Triki fotograficzne dla Nikona. Część 20. Praca z obiektywami bez AI

Mała sztuczka fotograficzna dla posiadaczy zaawansowanych aparatów Nikon, które potrafią mierzyć ekspozycja z obiektywami bez procesora.

Triki fotograficzne dla Nikona. Część 20. Praca z obiektywami bez AI

Triki fotograficzne dla Nikona. Część 20. Praca z Bez AI soczewki

Stare ręczne obiektywy klasy nie-ai (PRE AI) nie wiedzą jak przesłać wartość ustawionej przysłony do kamery, ale jednocześnie mają automatyczne sterowanie przysłoną z kamery.

Aby uzyskać automatyczne pomiary ekspozycja na zamkniętych otworach możesz zastosować następującą prostą sztuczkę. Przy domknięciu membrany o jeden krok wystarczy wprowadzić korektę ekspozycja +1 ev Na przykład używając Bez AI obiektyw Nikon Nikkor-S Auto 1:1.4 f=50mm Postanowiłem fotografować przy f/2.8. W menu aparatu (oprócz serii Nikon D1), w sekcji Obiektywy bez procesora mam wartości 50mm i F/1.4, podczas fotografowania przy F/2.8 ustawiam tylko korekcję ekspozycja +2 ev Różnica między F/1.4 a F/2.8 jest dokładnie 4 razy (2 stopnie). Tak zamrożone ekspozycja aparat będzie działał przy f/1.4, ale fotografuje przy f/2.8, z uwzględnieniem korekcji ekspozycja, zdobędę odpowiednio wyeksponowane ujęcie. Wartość korekty ekspozycja jest obliczana na podstawie liczb F w krokach.

Jest to prosty i łatwy sposób korzystania z trybu priorytetu przysłony z nie-ai obiektywy podczas robienia zdjęć z zakrytymi przysłonami. Osobiście uważam za bardzo wygodne korzystanie z tej metody z Bez AI obiektywy w starszych aparatach Nikon.

Wnioski:

Stary Przed AI Obiektywy nie muszą być konwertowane przez sztuczną inteligencję do automatycznej pracy przy zamkniętych aperturach. Możesz użyć kompensacji ekspozycji do automatycznego pomiaru ekspozycji przy zakrytych przysłonach.

Dziękuję za uwagę. Arkady Shapoval.

Dodaj komentarz:

 

 

Komentarzy: 59, w temacie: Triki fotograficzne dla Nikona. Część 20. Praca z obiektywami bez AI

  • Anonim

    Bardzo ładne zdjęcie!!!

    • Arkady Shapoval

      Zdjęcie na Zenitarze - http://500px.com/photo/37185654

    • Witalij Romas

      Dobry przykład zdjęcia do pytania, które już dawno dojrzało :)
      Zdałem sobie sprawę, że (bardzo subiektywnie) nie lubię zdjęć z mocnym rozmyciem, gdy 80 proc. zdjęcia jest bardzo nieostre, głębia ostrości jest bardzo wąska. Przy dobrym wzroku efekt jest nieprzyjemny dla oka, ale jest to subiektywne. A pytanie jak sobie z tym poradzić? Po prostu zakryj membranę?

      • Arkady Shapoval

        1. Zamknij otwór
        2. Używaj krótszych obiektywów o ogniskowej
        3. Strzelaj zgodnie z zasadą odległości hiperfokalnej i wybierz odpowiedni punkt fotografowania
        4. Możesz po prostu używać aparatów z małą matrycą

        • Witalij Romas

          Dzięki za szczegółową odpowiedź!

  • Trot

    Robisz ze mnie smutnego kucyka. ((Gdy tylko prawie zdecydowałem się sprzedać mój D90 i po uzgodnieniu downgrade, weź 3100 z parą 50/1,8 i 35/1,8, znowu sprowadzasz mnie na manowce, sprawiając, że chcę D300, z to „ekspomerowanie przez podręczniki” ((((

    • Arkady Shapoval

      Strzelałem na Nikonie D90 przez długi czas bez żadnych problemów w trybie M, bez mleczy i innych bajerów. To tylko kwestia przyzwyczajenia :)

      • Denis

        Chcę zapytać jako doświadczony fotograf – przy ciągłym fotografowaniu w trybie M nadal trzeba „fotografować”, czy z doświadczeniem udaje się od razu wybrać odpowiednią ekspozycję? Postać wciąż nie jest filmem, trzeba dokładniej ustawić ekspozycję. A „strzelanie” po raz kolejny odkłada baterię i migawka się marnuje…

        • Arkady Shapoval

          Tak, na pewną scenę biorę 2-3 obserwacje, a potem można wykonać serię ujęć z wybraną wartością. Nie jest tak trudno od razu wychwycić „na oko”, lepiej po prostu zachować ostrożność i sprawdzić wyświetlacz i histogram. Zwykle subtelne usterki w ekspozycji są traktowane w formacie RAW. Osobiście generalnie przestałem żałować zarówno baterii (mam dość zapasowych), jak i migawki (aparat powinien strzelać, a nie leżeć). Dobre ujęcie jest milion razy ważniejsze niż zużycie baterii i migawki, które w zasadzie kosztują grosza.

          • Denis

            Jeśli chodzi o roletę, to dobrze, jeśli jest możliwość jej wymiany, tj. aparat jest mniej lub bardziej nowoczesny lub przynajmniej powszechny. A ja, właściciel poobijanego artefaktu o nazwie Nikon D1x, nadal jest mi trochę żal, że go zabiłem, chociaż urządzenie jest profesjonalne, kto wie, ile jeszcze ma do życia :) I nie ciągnie za sobą czegoś innego ...
            W ogóle nie chodzi o pieniądze... I nie zawracam sobie głowy fotografowaniem, tylko jak jest okazja, żeby nie robić niepotrzebnych zdjęć, to korzystam :) I małe pendrive'y (pojemne nie zobaczy ) dobrze nauczą Cię wybierać kompozycję i nie robić niczego.

          • Denis

            Zgadzam się, może stać na półce niesprawnie, jeśli tak :)
            Zabrałem go nad morze, duże rozmiary i waga nigdy mi nie przeszkadzały, a domowy akumulator sprawdził się w najlepszym wydaniu, nie zawiódł. Przyzwyczaiłem się nawet do wyświetlacza, jeśli były wątpliwości, to histogram go rozwiązywał :)
            Ale to wszystko, oczywiście, już temat artykułu nie ma zastosowania ...

          • Denis

            Arkady, zgadzam się co do 2-3 obserwacji..., robię to sam i wszystkim doradzam. Tryb M - „wszystko jest głową”. Ostatnio filmowałem wydarzenie w bardzo „krzywych” warunkach oświetleniowych. Dokonałem kilku obserwacji (w RAW) na szarej karcie. A zdjęcia okazały się wielokrotnie lepsze niż zdjęcia z imprezy w tym samym pomieszczeniu, zrobione kilka miesięcy temu w trybie A i ustawienie balansu bieli na tryb automatyczny.

          • Siergiej Chodykin

            Arkady, mówiłeś o histogramie. Może nie szukałem dobrze lub nie znalazłem na stronie informacji o tym, jak poprawnie z niej korzystać i co pokazuje. Patrzę na zdjęcie, ciemne lub jasne, jest widoczne i zrozumiałe, histogram pokazuje też różne diagramy. Proszę powiedz mi, jak go używać i do czego służy. Dzięki.

      • Trot

        Tak, też długo/krótko strzelałem na D90. Tyle, że czasami chcesz „unikać zbędnych hemoroidów” (i wagi). znowu - w tym przypadku Vivat D3100. ))

  • Roman D

    Arkady, fajnie byłoby napisać w artykule, że dla porównania obiektywy (takie jak Jupiter 37A), które nie mają ogonka transmisyjnego wartości przysłony i możliwości sterowania samą przysłoną z aparatu, przewyższają pod tym względem obiektywy bez AI. są natychmiast zamykane (bezpośrednio przed zwolnieniem) przysłona w starszych aparatach zawsze da prawidłową ekspozycję (z błędem światłomierza aparatu).

    • Denis

      Tak, całe to „skakanie” w rzeczywistości stwarza problemy z pomiarem ekspozycji. Gdyby ten sam Helios-81N został zamknięty bez skakanki, łatwiej byłoby z pomiarem ekspozycji ...
      Dlatego Kenonom jest łatwiej, prawidłowo mierzą ekspozycję każdym obiektywem. Dziwne tylko, dlaczego potwierdzenie autofokusa bez dmuchawca nie działa, z drugiej strony mając kiedyś przejściówkę z dmuchawcem w ogóle nie zawracasz sobie głowy ręczną optyką (bo nie ma potrzeby programowania, tylko niepoprawne dane w EXIF ​​to wynik ...

      • Arkady Shapoval

        W rzeczywistości nie ma szczególnych problemów. Jest tylko ten problem z obiektywami bez AI. Bardzo wygodna jest praca z Helios-81N na starszych aparatach Nikon, ponieważ jest to obiektyw AI. W aparatach Canon ani jeden stary obiektyw nie pozwoli na pracę z automatyczną kontrolą przysłony, co jest minusem.

        • Denis

          Tak, nadal są problemy… Nie bez powodu w recenzjach młodszych aparatów wspominasz o niemożności pracy z manualną optyką jako poważnym minusie :) Jaskier z pewnością to rozwiązuje, ale…
          W każdym razie zgodzicie się, że Canon jest bardziej wszechstronny pod względem pracy z obiektywami manualnymi. Nigdy nie doświadczyłem poważnej niedogodności z powodu tego, że „skok” nie działa. Zawsze widzę, co da się zrobić, a jeśli nie ma wystarczającej ilości światła lub nie ma potwierdzenia ostrości, to nietrudno lekko otworzyć przysłonę… Przecież w większości przypadków dociskamy przysłonę, gdy robimy zdjęcia w jasne światło. Ale każdy obiektyw wstaje, w tym. Nikonowski :)
          A mając do czynienia z systemem Nikona i tym samym Heliosem zdałem sobie sprawę, że albo przykleić dmuchawiec (co w moim przypadku jest nieopłacalne ze względu na stan samego Heliosa, trzeba go wyczyścić w środku, wszystko jest brudne), albo nie oszukać głowę i kupić wyszczerbiony obiektyw… Teraz strzelam w wieku 18-70 i żalu nie znam, choć to oczywiście zupełnie inny temat :)
          A mlecze są tańsze dla Canona – można wziąć najprostszego chińczyka i nie wygłupiać się z tym, co jest w niego wszyte…

          • Arkady Shapoval

            To jest śliskie pytanie o systemy. W systemie Nikon pracuję ze wszystkimi starymi obiektywami Nikon, podczas gdy Canon ma obiektywy FD, które są przycięte. Nikon ma potwierdzenie ostrości na wszystkich aparatach, czego Canon nie ma. Dla mnie dokładna ostrość jest ważniejsza niż dokładna ekspozycja. Jeśli weźmiemy te same stare radzieckie obiektywy, to obiektywy H i A do systemu Nikona w ogóle nie wymagają adapterów, do Canona zawsze trzeba będzie kupić adapter. Stare obiektywy kompatybilne ze sztuczną inteligencją dla Nikona mają półautomatyczną przysłonę, co zwiększa wygodę podczas pracy z nimi, w przypadku Canona żaden obiektyw z kontrolą przysłony nie będzie działał. To subtelności, bo jednoznaczna przewaga Canona/Nikona w przemyślanym badaniu problemu nie jest już taka oczywista.

          • Denis

            Wspomniałem już o potwierdzeniu ostrości, adapter z chipem kosztuje trochę więcej niż ten bez chipa, biorąc pod uwagę, że cała optyka jest nadal wyrzeźbiona w adapterze, nie ma problemu. A segment roboczy jest jeszcze bardziej uniwersalny :)
            Właściwie tylko obiektywy Nikona nadają się do Nikona, nie ma znaczenia natywny czy domowy ... Tylko fakt, że „skok” działa, przez co występują problemy z ekspozycją.
            W żadnym wypadku nie „jeżdżę” Nikonem, szczerze fotografuję Nikonem szczególnie Canonem i nie chcę już fotografować, bardziej podobało mi się odwzorowanie kolorów i możliwości post-processingu RAW. A całe to zamieszanie z instrukcją mnie nie przeraża, wręcz przeciwnie, sprawia, że ​​zagłębiam się w proces :)

            • Arkady Shapoval

              :)

        • Denis

          Więcej o Helios-81N. Nie wiem jak ma się łączyć z aparatem, ale mój egzemplarz nie przekręcił pierścienia w aparacie. Po wykonaniu rowka na pierścieniu, w który wpada występ pierścienia na aparacie, zaczął on łączyć się z aparatem, ale dokładny pomiar następuje tylko na otwartym otworze; podczas zamykania występuje pewne prześwietlenie, tj. w obliczu nieliniowości.
          Aparat Nikon D1x, czyli nie ma gdzie ustawiać parametrów obiektywu... Plus, matrycowy pomiar nie działa. Dołączam się do pytania o liniowość, czy mniszek lekarski całkowicie rozwiąże ten problem.

          • Arkady Shapoval

            Moje kopie Helios-81N były kompatybilne ze sztuczną inteligencją, nic nie wymagało ostrzenia. Pomiar był i jest zawsze dokładny. To bardziej pytanie o wybraną instancję. Odnośnie Jaskra - jestem więcej niż pewien, że to nie rozwiąże.

        • Gene JB

          >> W aparatach Canon żaden stary obiektyw nie pozwoli na pracę z automatyczną kontrolą przysłony, co jest minusem.
          ------------------
          Ale pomiar ekspozycji zawsze działa dokładnie, niezależnie od przysłony. Tak naprawdę Nikon ma tylko jeden problem – odległość roboczą. Wszystko inne to tylko plusy. A jeśli mówimy o wadach… Są inne aparaty, takie jak Pentax, Sony. I mają jeszcze więcej zalet w obiektywach. Na przykład kikut wbudowany w ciało.

    • Arkady Shapoval

      Jest to jasne i wyjaśnione tutaj. https://radojuva.com.ua/2011/04/optika-na-nikon/#how-mount

  • Oleg

    I dlaczego tak się dzieje? Myślę, że nowoczesny aparat z obiektywem działa tak:
    Etap 1. Przygotowanie do zdjęcia. Celujesz, spust migawki można wcisnąć do połowy. Przysłona jest zawsze całkowicie otwarta, niezależnie od ustawionej wartości. Aparat ustawia ostrość i wykonuje ekspozycję.
    Etap 2. Naciśnięcie migawki. Aparat zamyka przysłonę do ustawionej wartości, ustawia czas otwarcia migawki, ISO itp. Zwracam uwagę, że ekspozycja została wykonana przy całkowicie otwartej przysłonie, a zdjęcie zostało zrobione przy pożądanej przysłonie, więc aparat musi obliczyć, jak zmieni się oświetlenie po zamknięciu przysłony.
    Czy gdzieś się mylę?

    Przejdźmy teraz do sytuacji, którą opisałeś. Weźmy na przykład Twój manualny obiektyw klasy Non-Ai F/2,8 - F/16. Narażamy F/16. Co zrobi kamera? Czy aparat ustawi F/2,8 na pomiar ekspozycji, a 1/16 na fotografowanie przed wyzwoleniem migawki? Jak aparat może ustawić przysłonę, nie znając jej wartości? Tych. eksponuje się nie wiedząc co?

    • Denis

      Aparat nie wie, jak daleko przymknie przysłonę. Za pomocą pierścienia ustalasz kąt, pod jakim łopatki membrany będą się obracać, gdy smycz zostanie spuszczona ze skakanką. Tych. podczas fotografowania aparat ciągnie „skakankę” tak bardzo, jak to możliwe, ale nie wie, jak bardzo przysłona się zamknie. Dlatego nie ma innego wyjścia, jak zmierzyć ekspozycję przy otwartej przysłonie, bo w momencie robienia zdjęć jest już za późno, żeby cokolwiek zmierzyć.
      Na Helios-81N zrobiłem mały rowek w obszarze występu pierścienia aparatu tak, aby przylegał do pierścienia obiektywu, w rezultacie jeśli ustawisz przysłonę na 2, to ekspozycja jest prawidłowe, a jeśli zamkniesz przysłonę, ze względu na nieliniowość, musisz wykonać ujemną kompensację ekspozycji w zależności od zamknięcia przysłony.

    • Arkady Shapoval

      Obiektywy firmy Nikon wyposażone w automatyczną przysłonę komunikują się z aparatem poprzez specjalny występ w pobliżu mocowania. W obiektywach innych niż AI nie ma takiego występu przysłony. Podczas fotografowania z obiektywem AI (bez procesora) przy F/16 aparat nie rozpozna, że ​​pierścień przysłony na obiektywie jest ustawiony na F/16. Dlatego ekspozycja nadal będzie mierzona przy pełnym otwarciu, ale ze względu na to, że aparat nie wie, jak bardzo przysłona zostanie zamknięta w momencie robienia zdjęcia, i wystąpi niedoświetlenie. Aby to zrozumieć, wystarczy przynajmniej raz zrobić zdjęcie obiektywem bez AI.

  • Aleksa de Kairoya

    Ale postanowiłam spróbować inaczej
    był obiektywem bez AI
    http://cs313431.vk.me/v313431912/1634/X6quNLC3k1M.jpg
    stał się AI
    http://cs313431.vk.me/v313431912/163d/LxZnoPr_aB0.jpg
    moim zdaniem nawet nie wyszło źle, membrana działa tak, jakby była rzeczywiście natywna))
    Szkło Soligor 2.8/135

    • Arkady Shapoval

      To się nazywa konwersja AI :)

  • Andriej Kurjanowa

    Użyj Jaskra Lushnikova, a pomiar ekspozycji zostanie wykonany na dowolnych obiektywach i na wszelkich tuszach Nikona.

    • Arkady Shapoval

      Czy rozwiązano tam problem nieliniowości ze starymi obiektywami PRE-AI? Najprawdopodobniej nie. Moja metoda daje dokładne ustawienia ekspozycji dla obiektywów innych niż AI, ponieważ obliczenia są wykonywane etapami, a wartości liczb F na pierścieniu regulacji przysłony są wskazywane poprawnie :)

  • ZLoy_sok

    Chciałbym w przyszłości zobaczyć artykuł o prawidłowej konwersji AI starych obiektywów. W pewnym sensie poprawny z dokładnymi wymiarami dla dwóch wycięć na pierścieniu przysłony. W przeciwnym razie Internet jest pełen artykułów z poradami, takimi jak pobieranie zdjęcia z już obiektyw AI i z grubsza go wycinam ...

  • igorsam.

    Aparat d5100 jeśli ustawisz 50 / 1,8D, czy priorytet wyzwolenia migawki przy ustawianiu ostrości będzie działał ????
    Innymi słowy nacisnąłem migawkę, przekręcając wyciąg okularowy ustawiłem ostrość, migawka została zwolniona.

    • Arkady Shapoval

      Nazywa się to pułapką skupienia. Więc to nie zadziała.

  • igorsam

    Dziękuję za odpowiedź
    Jeśli nie jest to trudne, podaj link do swoich artykułów na ten temat
    Jak rozumiem, przy 50/1,8D w połączeniu z D5100 działa wszystko poza autofokusem.

  • Vadim

    Arkady, będziesz zaskoczony (a ja sam jestem mile zaskoczony).
    Jest lustrzanka filmowa Nikon F90x i obiektyw Kaleinar-5N. Wszystko działa tak, jak opisałeś powyżej: skupiając się na otwartej przysłonie i zamyka się ona automatycznie przed zwolnieniem migawki. ALE światłomierz reaguje natychmiast, gdy ustawię żądaną wartość przysłony na obiektywie. Co więcej, jego zeznania są DOKŁADNE, a nie pojedyncza zepsuta rama. Soczewka bez mniszka lekarskiego. JAK KAMERA MOŻE TO ZROBIĆ?

    • Arkady Shapoval

      Nie jestem zaskoczony, recenzja Kaleinar-5N mówi czarno na białym, że Kaleinar-5N jest obiektywem kompatybilnym ze sztuczną inteligencją.

      • Vadim

        Oj, jakie to było żenujące… Myślałem, że tylko obiektywy z chipem przekazują informacje o przysłonie. Dzięki. Będę wiedział :)

  • Anonim

    Podczas fotografowania na Tair-11A korpus D610 odgadł również, że użyje kompensacji ekspozycji, co jest bardzo wygodne.

  • Tatiana

    Arkady, pomóż mi wybrać między Nikonem D300s, Nikonem D300, Nikonem D7100

  • KalekseiG

    Dzień dobry. Arkady, tu w jakimś temacie przekląłem Nikona 5200 o to, że potrafi mierzyć ekspozycję obiektywami manualnymi, ale sam nie ustawia czasu otwarcia migawki. Znalazłem więc do tego zastosowanie (mała sztuczka) - np. zainstalowano kontakty Jupiter-11-kijów, w nowych warunkach oświetleniowych pokrętło przełącza się w tryb A i widzę na wirtualnym dysku, z jakim czasem migawki jest wymagany aktualnie ustawione iso i przysłonę, następnie przełączam się w tryb M i wyświetlam histogram w dzwonku.

    • Oleg

      Jeśli jest miernik ekspozycji, ale aparat nie ustawia automatycznie czasu otwarcia migawki, prawdopodobnie można po prostu ręcznie zmienić przysłonę lub czas otwarcia migawki, ustawiając ostrość na skali ekspozycji (zmieniaj czas otwarcia migawki / przysłonę, aż zbiegnie się do zera).

  • Igor

    Oto myśl, która do mnie przyszła. Mam 300s i Helios 81m. Jeśli przepiszesz go dla przysłony 4 lub nawet 5.6, to dostosowując ekspozycję, będzie można odzyskać zarówno 2.0, jak i 8! Spróbuję jutro! …. a już jest noc...

  • Peter

    Jeśli jesteś zbyt leniwy, aby za każdym razem zmieniać kompensację ekspozycji, możesz robić zdjęcia w trybie podglądu na żywo. zalety w wygodnym i precyzyjnym ustawianiu ostrości, zawsze poprawna ekspozycja. minusy - bateria szybciej się rozładowuje, trudniej strzelać w dynamice.

  • Sergei

    Dobrzy ludzie, opowiedzcie mi o konkretnej sytuacji, bo. Z tego, co do tej pory napisałem, niewiele rozumiem:
    Teraz próbuję strzelać na Nikonie D40 z obiektywem Vega-12B, zainstalowany jest „mniszek”, przysłona jest stale zamknięta.
    nie wiem, jak prawidłowo zmierzyć ekspozycję,
    lampa błyskowa w trybie TTL na P daje ciemniejsze klatki, na A wydaje się mniej więcej.
    w trybie A czas otwarcia migawki zmienia się, zarówno od obrotu przysłony na samym obiektywie, jak i od ustawienia suwakiem na aparacie, a efekt jest sumowany.

    W którym trybie mogę uzyskać prawidłowy pomiar ekspozycji przy stale zamkniętej przysłonie na obiektywie? Jak w takim razie sprawić, by flesz działał w trybie TTL?

    • Anonim

      Cóż, musisz strzelić w A. R w rzeczywistości jest bardziej odpowiedni dla obiektywów ze skokową przysłoną, musi ustawić parę ekspozycji, ale nie ma nic, jest to możliwe tylko z czasem otwarcia migawki.

      • Sergei

        Przy fotografowaniu w A pojawia się pytanie, jaką przysłonę ustawić podczas pomiaru na obiektywie i na aparacie, a jaką przysłonę ustawić podczas fotografowania?
        W końcu są one sumowane podczas pomiaru, czyli czas otwarcia migawki zmienia się zarówno od zmiany przysłony na samym obiektywie, jak i od zmiany suwaka w aparacie. Oznacza to, że aparat bierze pod uwagę nie tylko światło faktycznie przechodzące przez obiektyw, ale także światło konwencjonalnie ustawione na suwaku.

        • Anonim

          Masz mniszka lekarskiego, przesłonę ustaw podczas ustawiania ostrości lub zaraz po niej w razie potrzeby. A sam aparat ustawi czas otwarcia migawki w razie potrzeby.

        • Anonim

          Na korpusie membrany nie trzeba montować

          • Sergei

            Faktem jest, że z moim dmuchawcem w trybie A aperturę na karkasie można zmienić od 2,8 wzwyż, a ta zmiana wpływa na pomiar ekspozycji.
            Nie miałem tego z dmuchawcem na Canonie, gdzie przysłona na tuszy była zamrożona na jedną wartość.

            • Anonim

              Na tuszy nie musisz dotykać przysłony, użyj pierścienia na obiektywie.

    • Anonimowy

      Testowałem d40 z lampą błyskową SB-24 i ku mojemu zaskoczeniu lampa błyskowa pracowała w trybie ttl, a każde zdjęcie w trybie aparatu było bardzo dobrze naświetlone, ponieważ aparat używa pomiaru światła błyskowego. SB-24 nie działa na przykład w trybie ttl na D300.

  • Leonid N

    Stare manualne obiektywy klasy Non-Ai (PRE-AI) nie mogą przesyłać ustawionej wartości przysłony do aparatu, ale jednocześnie mają automatyczne sterowanie przysłoną z aparatu. Z takimi obiektywami aparaty Nikon D200, D300, D300s, D600, D700, D800, D800E, D7000, D7100, D1, D1h, D1x, D2x, D2xs, D2h, D2hs, D3, D3x, D3s, D4 mogą pracować normalnie w trybie automatycznym tryb tylko przy pełnej przysłonie. Podczas zamykania przysłony w obiektywach PRE-AI wartość liczby F nie jest przesyłana do aparatu i aparat „myśli”, że fotografowanie odbędzie się przy całkowicie otwartej przysłonie. Podczas ustawiania wartości przysłony w obiektywie typu non-AI aparat nie będzie w stanie „odczytać” wartości. Powoduje to niedoświetlenie obrazu.

    https://windowsuser.livejournal.com/823728.html

    Z jakiegoś powodu jest tam napisane pełniej i wyraźniej.

    • Arkady Shapoval

      Tam (a właściwie mój artykuł skopiowany) opisano sztuczkę, jak to przezwyciężyć bez uciekania się do przeróbek

  • Anonimowy

    Bardziej precyzyjną metodą jest użycie trybu manualnego, średnia ekspozycja, dopiero po 5.6 potrzebne są 2 kliknięcia niedoświetlone na ekspozycję paznokcia za każdym razem /testowane na d300/. Nie mam obiektywu nonAi, użyłem soczewki odwróconej. Jedynym minusem jest to, że twój exif będzie zawsze pokazywał pełną otwartą przysłonę.
    Inną metodą, jeśli chcesz mieć tryb przysłony i mieć tylko jeden obiektyw bez AI, jest umieszczenie wszystkich przysłon w danych bez procesora /ponownie średnia ekspozycja daje najlepsze wyniki/.

Dodaj komentarz

Prawa autorskie © Radojuva.com. Autor bloga — Fotograf w Kijowie Arkady Shapoval. 2009-2023

Angielska wersja tego artykułu https://radojuva.com/en/2013/06/pre-ai-and-non-ai-nikon-pros/

Wersja en español de este artículo https://radojuva.com/es/2013/06/pre-ai-and-non-ai-nikon-pros/