Test Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8

Voor geleverd door Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 lens (MKI versie, NIET-D type) enorm dankzij de winkel www.fotika.com.ua, waar u een groot aantal verschillende gebruikte kunt vinden. fotografische apparatuur, waaronder: vergelijkbare lenzen.

Nikon AF Nikkor 85mm f/1.8

Nikon AF Nikkor 85mm f/1.8

De Nikon AF Nikkor 85mm 1:1.8 is de allereerste autofocuslens in Nikon's 85mm prime-serie. Het behoort tot de lijst van oude Nikkor prime-lenzen, waarvan het kenmerkende kenmerk het ontbreken van transmissie van de scherpstelafstand naar de camera is (er is geen 'D''G' of 'E'). Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 mag met recht de goedkoopste 'echte' genoemd worden Nikon Nikkor prime-portretlens met autofocus, die geschikt is voor full-frame camera's.

In feite zijn er twee van dergelijke lenzen:

  1. Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 (besproken in deze recensie), soms aangeduid met 'MKI', of '85mm 1.8AF', of 'AF 85 mm f/1.8s'.
  2. Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D (waarvan recensie) hier) wordt soms aangeduid met 'MK II', of '85 mm 1.8D', of '85mm f/1.8AF-D'.

De 85mm 1.8 AF-versie (afgebeeld in deze review) is de voorloper van de 85 mm 1.8D.

Hier zal ik alleen het verschil bekijken tussen Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 en Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D:

  1. De 85 mm 1.8 AF-versie werd geproduceerd van december 1987 tot april 1994. Versie: 85 mm 1.8D geproduceerd van maart 1994 tot 2012. Nu zijn beide lenzen archiefmodellen en werden ze in januari 2012 vervangen door Nikon 85 mm 1: 1.8G AF-S IF SWM Nikkor. Ik wil opmerken dat van 1987 tot 2012 (dat is 25 jaar!) Nikon het optische ontwerp van zijn budget 85-stroom niet heeft veranderd.
  2. Alle 85 mm 1.8 AF-lenzen zijn exclusief geproduceerd door in Japan. Tegelijkertijd is slechts een deel van de lenzen 85 mm 1.8D werd uitgebracht in Japan, de rest werd gemaakt in Thailand.
  3. Versie 85 mm 1.8AF zendt de scherpstelafstand niet uit in de camera en is NIET-D-lens. Versie 85 mm 1.8D geeft de waarde van de scherpstelafstand door aan de camera, waardoor je in sommige automatische TTL-standen correcter met flitsen kunt werken. Er is geen fundamenteel verschil tussen lenzen bij het fotograferen zonder flitser.
  4. Versies hebben een ander ontwerp van de behuizing. Het ontwerp verschilt in kleine dingen, bijvoorbeeld in 85 mm 1.8D er is een breder venster met een schaal voor de scherpstelafstand. Ook maakt de 85 mm 1.8 AF gebruik van een ouderwetse beschermende voorkant, en 85 mm 1.8D - nieuwe. Uiterlijk blijven de lenzen erg op elkaar lijken.
  5. Lenzen hebben verschillende ringhouders diafragma in de F / 16-positie - de 85 mm 1.8 AF heeft een normale vergrendelingsknop, 85 mm 1.8D - schakelaar.
  6. Een ander significant verschil is: verschillende verlichtingsoptieken. Versie 85 mm 1.8 AF maakt gebruik van antireflectiecoating NIC (Nikon Integrated Coating), en de versie 85 mm 1.8DSIC (Nikon Super geïntegreerde coating). Visueel zijn de voor- en achterlenzen van de lenzen gegoten in verschillende kleuren (duidelijk zichtbaar op de onderstaande foto's). Ik vond geen tastbaar verschil in contrast en weerstand tegen zij- en tegenlicht.
  7. Versie 85 mm 1.8D werd 35 gram lichter (volgens de specificatie in Nikon's officiële bronnen).

In alle andere opzichten zijn de lenzen hetzelfde, inclusief de snelheid en nauwkeurigheid van autofocus. Geen waarneembaar verschil in beeldkwaliteit tussen Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 en Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D Ik heb niet gevonden.

De Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 versie wordt iets goedkoper verkocht dan Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D. Ik zie het nut er niet van in om een ​​beetje te sparen en ik raad aan om een ​​nieuwere versie van de lens te kopen. Als je Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 al bij de hand hebt, verander dit dan in Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D het niet waard. Beide versies kunnen veilig worden gebruikt voor alle fototaken - deze lenzen zijn goed gebouwd en kunnen honderd jaar meegaan.

Nikon AF Nikkor 85mm f/1.8

Nikon AF Nikkor 85mm f/1.8

Het ziet eruit als Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8:

Hieronder zie je het verschil tussen: Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 и Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D.

Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 en Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D

Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 en Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D

Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 en Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D

Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 en Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D

Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 en Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D

Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 en Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D

Op het net vond ik een grappige advertentie voor de verkoop van Nikon AF Nikkor 85 mm 1: 1.8, die, in tegenstelling tot een groot aantal Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D, gemaakt in Thailand, werd uitsluitend in Japan geproduceerd. Tekst ongewijzigd gekopieerd:

Het opschrift Made in Japan op de lenscilinder "geeft":

  • +10% om nauwkeurigheid en snelheid scherp te stellen,
  • +15% scherpte bij elk diafragma,
  • +20% om duurzaamheid te werken,
  • +10% voor kleurweergave en contrast,
  • + 20% aan de artisticiteit van het bokeh-patroon,
  • +30% voor pronkstukken :-)

Maar, zoals mijn ervaring heeft geleerd, is dit niets meer dan een grap.

Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 en Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D

Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 en Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D

Foto voorbeelden:

U kunt de bronbestanden in RAW-indeling downloaden Op deze pagina (55 '.NEF'-bestanden, 707 MB). Alle foto's in de galerij hierboven zijn gemaakt op Nikon D700 met beschermende filter TIAN YA XS-Pro1 Digitale MC-UV 62mm. Meer voorbeelden van foto's voor deze lens vind je in de review Nikon D2H en ik heb hier: 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Alle drie Nikon Nikkor klasse 85/1.8 autofocus lenzen:

Alle autofocus 85s

Het kiezen van een goede 85mm portretlens is voor veel fotografen erg belangrijk. Ik besteed hier veel aandacht aan, daarom heb ik deze lijst gemaakt van al dergelijke autofocuslenzen voor full-frame camera's met F<=2 en een brandpuntsafstand van ongeveer 85 mm.

Nikon (F, Z-vattingen)

  1. Nikon 85 mm 1: 1.8 AF Nikkor [december 1987]
  2. Nikon 85 mm 1: 1.8D AF Nikkor [Maart 1994, Thailand/Japan]
  3. Nikon 85 mm 1: 1.4D AF Nikkor [november 1995]
  4. Nikon 85 mm 1: 1.4GN AF-S Nikkor SWM IF Nano Crystal Coat [augustus 2010]
  5. Nikon 85 mm 1: 1.8G AF-S IF SWM Nikkor [januari 2012]
  6. Nikon Nikkor Z 85mm 1:1.8S [juli 2019]
  7. Nikon Nikkor Z 85mm 1:1.2S [januari 2023]

Canon (EF, RF-vattingen)

  1. Canon-LENS EF 85 mm 1:1.2 L USM [september 1989
  2. Canon LENS EF 85 mm 1:1.8 USM [juli 1992]
  3. Canon LENS EF 85mm 1:1.2 L II USM [maart 2006]
  4. Canon-LENS EF 85 mm 1:1.4 L IS USM [november 2017]
  5. Canon-lens RF 85 mm F1.2L USM [mei 2019]
  6. Canon-lens RF 85 mm F1.2L USM DS (DEFOCUS GLADMAAK) [oktober 2019]

Yongnuo/YnLens (verschillende vattingen)

  1. Yongnuo YN85mm F1.8 (YN85mm F1.8) [9/6, Canon EF, februari 2017]
  2. Yongnuo YN85mm F1.8 (YN85mm F1.8N) [9/6, Nikon F, mei 2019]
  3. Ynlens YN85mm F1.8S DF DSM (YN85mm F1.8S) [9/8, Sony E, augustus 2020]
  4. Ynlens YN85mm F1.8R DF DSM (YN85mm F1.8R) [9/8, Canon RF, mei 2021]
  5. Ynlens YN85mm 1:1.8Z DF DSM (YN85mm F1.8Z) [9/8, Nikon Z, maart 2022]
  6. Yongnuo 85F1.8S DF DSM [9/8, Sony E, augustus 2022]

Sony/Sony Zeiss ZA/Minolta (E/FE, A-bevestigingen)

  1. Sony FE 1.4/85GM (SEL85F18GM) [februari 2016]
  2. Sony FE 1.8/85 (SEL85F18) [februari 2017]
  3. Sony SAL85F14Z / Carl Zeiss Vlak 1,4/85 ZA T* [juni 2006]
  4. Minolta AF 85 mm 1:1.4 (22) (AF-lens 85) / Minolta Maxxum / Dynax / G / G+D / G+RS / G+D+LE en andere versies van dezelfde lens, A-vatting [1987]

Sigma (diverse houders)

  1. Sigma EX 85mm 1:1.4 DG HSM (twee subversies met verschillende body-afwerkingen, voor Canon EF, Nikon F, Pentax K, Sony A, februari 2010)
  2. Sigma 85mm 1:1.4 DG | A[Kunst] (voor Canon EF, Nikon F, Sigma SA, Sony E, Leica L, september 2016)
  3. Sigma 85mm 1:1.4 DG DN | een[Kunst] (voor Sony E, Leica L, augustus 2020)

Viltrox (diverse houders)

  1. Viltrox PFU RBMH 85mm F1.8 STM (Sony E/FE + Fujifilm X, 2018)
  2. Viltrox AF 85/1.8 STM ED IF (Nikon Z, Canon RF, december 2020)
  3. Viltrox AF 85/1.8 II STM ED IF (Sony E/FE + Fujifilm X, juli 2020, light-versie XNUMX)

Pentax (K-vatting)

  1. SMC Pentax-FA* 1:1.4 85mm ALS AUTOFOCUS PENTAX 85 [1992]
  2. HD PENTAX-D FA* 85 mm 1:1.4 ED SDM AW [mei 2020]

Samyang/Rokinon (verschillende rijdieren)

  1. Samyang AF 85/1.4 EF (voor Canon EF, schema 9/7, juni 2018)
  2. Samyang AF 85/1.4F (voor Nikon F, schema 9/7, april 2019)
  3. Samyang AF85/1.4FE (voor Sony E, schema 11/8, maart 2019)
  4. Samyang AF 85/1.4 RF  (voor Canon RF, schema 11/8, mei 2020)
  5. Samyang AF 85/1.4 FE II (voor Sony E, schema 11/8, juli 2022)

Meike (Canon EF, Nikon F, Sony E, Nikon Z, FujiFilm X)

  1. MEIKE 85mm AF 1:1.8 [review] (Canon EF / Canon EF-S, april 2018)
  2. MEIKE 85mm AF 1:1.8 [review] (Nikon F, augustus 2020)
  3. MEIKE 85 mm 1:1.8 autofocuslens FF STM [recensie] (voor Sony FE/E + Nikon Z, Canon RF, FujiFilm X, juni 2022 + maart 2023)
  4. MEIKE 85 mm 1:1.4 autofocuslens FF STM (voor Sony FE/E + Nikon Z, september 2023)

Zeiss (diverse houders)

  1. Zeiss Sonnar 1.8/85 T* (Batis 1.8/85) [April 2015, ingebouwde stabilisator, Sony E/FE-vatting, 11/8]
  2. Carl Zeiss Planar 1,4/85 ZA T* (Sony SAL85F14Z) ​​[juni 2006, Sony A/Minolta A-vatting, 8/7]
  3. Carl Zeiss vlakke 1,4/85 T* [November 2002, Contax N-vatting, 10/9]

Tamron (diverse monturen)

  1. Tamron SP 85mm F/1.8 Di VC USD Model F016 (voor Canon EF, Nikon F, Sony A [zonder VC-functie], maart 2016)

Tokina (Sony E/FE-bevestiging)

  1. Tokina atx-m 85mm F1.8 FE (voor Sony E, hoogstwaarschijnlijk een volledig analoog) Viltrox PFU RBMH 85mm F1.8 STM, januari 2020)

AstrHori (Sony E/FE-vatting)

  1. AstrHori AF 85 mm 1:1.8 [december 2022]

Panasonic (L-montage)

  1. Panasonic LUMIX S 1:1.8/85mm [november 2020]

Afzonderlijk kan men nog steeds niet-klassieke 85's onderscheiden:

  1. macrolens Canon-lens RF 85 mm F2 MACRO IS STM [2020, RF]
  2. langer LEICA APO-SUMMICRON-SL 1:2/90 ASPH. (2018, Leica L)
  3. minder diafragma Sony 85/2.8 SAM (SAL85f28) [2010, EEN]
  4. kortere SMC PENTAX FA 1:1.8 77 mm Limited (1997, K)
  5. korter HD Pentax-FA 1:1.8 77mm Beperkt (2021, K)
  6. korter Samyang AF75/1.8FE (2020, E) + Samyang AF 75/1.8X (2023, X)
  7. bijgesneden Samsung-lens 1: 1.4 85 mm ED SSA i-functie [2011, NX]
  8. bijgesneden en langer FUJIFILM FUJINON-LENS SUPER EBC XF 90 mm 1:2 R LM WR [2015, X]
  9. bijgesneden en korter Viltrox AF 75/1.2 XF STM ED IF [2022, X, E, Z]
  10. bijgesneden, minder diafragma, macrolens Nikon DX AF-S Micro Nikkor 85mm 1: 3.5G ED VR SWM IF Micro 1: 1 [2009, F]
  11. veel macrolenzen van de 90/2.8-klasse

Ik raad je aan om te bezoeken pagina voor het kiezen van een vaste lens voor portretfotografie onder native Nikon Nikkor-lenzen die autofocus ondersteunen.

Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 is niet nieuw te koop. Ik raad het nieuwe model aan voor gebruik Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8D, waarvan de prijzen kunnen zijn kijk hier, of in het prijsblok hieronder:

Reacties op dit bericht vereisen geen registratie. Iedereen kan een reactie achterlaten. Veel verschillende fotoapparatuur is te vinden op AliExpress.

Resultaten van

Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 is niet anders dan zijn eigen 'D'-versies. Ondanks zijn leeftijd kan het nog steeds dienen als een zeer bruikbare, hoogwaardige, budget prime-lens voor portret- en creatieve opnamen.

update: een recensie van een goedkoop alternatief voor deze lens verscheen in het gezicht YONGNUO 100/2.

Materiaal voorbereid Arkadi Shapoval. Trainingen/consulten | YouTube | Facebook | Instagram | Twitter | Telegram

Voeg een reactie toe:

 

 

Opmerkingen: 105, over het onderwerp: Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8 review

  • Alexander

    Geweldige lens! Ik ben dol op Nikorrovsky-optica uit die tijd.

  • jury

    Zojuist merkte ik dat ik de MKI-versie (NON-D) heb. Ooit kocht ik het als 85 mm f / 1.8d en lette ik niet op de afwezigheid van de letter "D". Maar de prijs was zeer gunstig + ik heb er veel geweldige foto's van gekregen, dus dit feit is helemaal niet van streek :)

  • Bogdan

    Trouwens, om de een of andere reden is de D-versie van de 85 duurder dan de bijgewerkte AF-S met ongeveer een niet-gemotoriseerde 50-bijnaam ...

    • Arkadi Shapoval

      Waar?

      • Bogdan

        http://m.ua/m1_magazilla.php?katalog_=265&order_=price&presets_=18923,11347&brands_=180 op bijgevoegde website met prijzen

        • Arkadi Shapoval

          Doorzichtig.

          • Bogdan

            deze trend is ook zichtbaar bij de 35s, de full-length niet-gemotoriseerde D-versie f/2 is duurder dan de DX 35s f/1.8, wederom met boven de vijftig dollar. Zijn de nieuwe nikors echt zo slecht?

            • Arkadi Shapoval

              Alles is veel gemakkelijker.

              1. Nieuw 85 1.8G nog steeds duurder dan 85 1.8D. Nieuw te koop 85 1.8D die is er praktisch niet, en als die er is, dan zijn dit enkele ellendige overblijfselen van de partijen. Vanaf hier en incidenten met de prijs. Als je goed oplet verschilt het aantal aanbiedingen van de G-versie en de D-versie aanzienlijk. Ook zijn de prijsblokken die op Radozhiv worden getoond, afhankelijk van de regio van waaruit de site wordt gelezen.

              2. Over 32 / 2.0D и 35/1.8GDX - de vergelijking klopt niet, want we hebben het over een full-length lens en een crop lens. De crop-lens moet een gebied beslaan dat 2.25 keer kleiner is dan de volledige versie met zijn glazen (of geen glazen?) lenzen. Hier komt het prijsverschil vandaan. Als je 32/2.0D wilt vergelijken met een nieuwe lens, dan moet dit met 35/1.8GFX, die veel duurder is dan zijn oude tegenhanger.

          • Vlad

            Arkady, vertel me eens, ik heb nu een keuze te maken - om een ​​gebruikte Nikon 85-1.8D OF 50-1.4D te nemen?
            85-ka 18 duizend roebel. 50 tot 13 duizend roebel. beide uiterlijk in perfecte staat (slechts 85 mm getest), beide gemaakt in Japan, maar het is niet echt de prijs die me zorgen baart, maar deze vraag: velen klagen dat de 85 een paarse halo geeft bij open fotograferen, en ik heb een lens nodig voor een portret (portret tegen een landschap). Nikon d300s camera's? nikon F801s, wat moet ik doen en wat adviseren jullie mij om te kiezen? Dank u bij voorbaat !

            • Arkadi Shapoval

              Halo's (aberraties) komen alleen voor op sterk contrasterende details. 50 1.4d is niet erg goed, 85 1.8d zal over het algemeen beter zijn.

              • Vlad

                Alvast bedankt voor je antwoord!!! Met vriendelijke groet, uw lezer.

            • Valentijn

              Vlad, "een portret tegen een landschap" kan een beetje anders worden begrepen. Misschien rationeler (prijs-resultaat) zou Nikon 50mm 1,8G zijn. Anderen presenteren voor zo'n definitie liever de Nikon 35mm 1,8G. Maar voor een klassiek portret, eerder ja - 85 mm 1.8D. Over het algemeen hou ik van 50 mm 1.4D, maar ik waardeerde niet meteen de sterke punten en bereikte nauwkeurig werk op 1,4.

              • Vlad

                Valentijn bedankt voor je deelname en hulp bij mijn vraag !!! Ik wil geen 50-1.4G, aangezien ik al 35 (Nikon d300s) heb, en de kwelling van de keuze is welke lens je precies moet kiezen, want. soms vind ik het leuk om op nikon F801S (film) te schieten, maar de ophef met het lab en de ontwikkeling, extra kosten, ik heb nog steeds een zwak voor film)) Hoewel alles wat Arkady en andere mensen schrijven in de discussie me aan het denken zet (ik eerlijk bekennen) tot de keuze 50 -1.4D, en goedkoper en niet veel (waarschijnlijk) slechter dan 85-ki ... Dat zijn de gedachten. Maar natuurlijk is de mening en het advies van Arkady ERG belangrijk voor mij !!! Evenals je hulp en andere kameraden (in de goede zin van het woord!). Bedankt, ik zal nadenken over de uiteindelijke keuze.

              • Valentijn

                Als de film belangrijk is (en misschien plannen voor een volledig frame) - 85 1.8D. Op een crop is 85 ook goed voor close-ups, of waar er echt grote ruimtes zijn. De prijs is meestal 15-17 duizend roebel. in goede staat. Neem een ​​50-kopeek stuk 1.4 mm 7D als je de nuances van het werk begrijpt (en, zoals later bleek, er zijn er veel) en dit is een handiger brandpuntsafstand voor jou. Prijs 10-85 duizend roebel. Over het algemeen is de XA die je in de XNUMXe in de war brengt ook niet vreemd aan deze vijftig dollar, en een goede kap op straat zal hen allebei geen kwaad doen. Het heeft weinig zin om te veel te betalen voor een puur Japans stuk van vijftig kopeken, optisch (en in termen van de kwaliteit van het materiaal, de afwerking) zullen er geen tastbare verschillen zijn.

              • Vlad

                Bedankt, ik ken de nuances van 50 en natuurlijk begrijp ik het. nee, ik heb geen full frame nodig (film is een full frame). Ik heb beoordelingen en foto's over 50-1.4D bekeken, ik vind het beeld leuk, maar de 85 leek in dit opzicht sterker ... Ik denk dat je nergens heen hoeft. Natuurlijk kan met alles een meesterwerk worden gemaakt (het hangt af van de handen) Helaas zorgde de dollarkoers ervoor dat velen in sommige dingen niet solvabel waren, natuurlijk zou ik beide lenzen nemen en zou er geen keuze zijn))) Bedankt u !!! En ik moet een keuze maken en één ding kopen)))

        • jury

          Dit komt waarschijnlijk omdat het maar in één winkel verkrijgbaar is tegen de oude ontoereikende prijs. Op de secundaire markt is de G-versie meestal 20-25% duurder.

  • anonymus

    prachtige bokeh!!)

  • Alexander Gvozd

    Bij f/1.8 tekent hij prachtig en niet alleen portretten!!! Ik heb een Nikon 85mm 1: 1.8G AF-S, ik maakte er vroeger alleen portretten mee, maar het blijkt dat hij ook de natuur heel goed vastlegt (bloemen, bessen, paddenstoelen, etc.) en ik realiseerde me dit pas onlangs toen Ik ging naar het bos voor paddenstoelen! Nikon 85 mm prime-lenzen kunnen voor verschillende taken worden gebruikt.

  • Alexander Gvozd

    РњСѓС ... РѕРјРѕСЂ

  • anonymus

    Nou, eindelijk de langverwachte review!

  • dim

    Het roze model is een heldenmeisje, zelfs als een aardig persoon een handvat op de achterkant van de tak zou schroeven waar ze nonchalant ging zitten, zou het een moeilijke taak moeten zijn om daar het evenwicht te bewaren, om nog maar te zwijgen van het creëren van een bedachtzaam romantisch beeld daar: )

  • Eugene

    Ochepyatki: Ik vond het NIET voor zij- en achterlicht, het werd 35 gram lichter. De recensie staat, zoals altijd, bovenaan, Arkady. De foto's zijn gewoon geweldig!

  • Dmitry K

    het voelt alsof de foto's in de recensies er beter uit begonnen te zien dan 2-3 jaar geleden. Het is de kleur. Arkady, heb je net leren koken in Lightroom of heb je de editor veranderd?

    • Arkadi Shapoval

      Een ervaring.

  • anonymus

    Nikkor 85/1.8 is een nogal saaie lens (ik heb een G-versie). Er is geen charme en magie in de foto ... Maar het schiet scherp en met hoge kwaliteit - ideaal voor diepe nabewerking! Nog een minpuntje - sterk chromaat!

    • jury

      Wat is charme en magie?

      • anonymus

        zoals je zult zien - je zult het begrijpen!

    • serge

      Ik kan het niet helpen, maar spreek me uit ter verdediging van 85 1.8G
      Ten eerste is het heel anders dan de D-versie, de bokeh en scherpte in de open lucht, en ten tweede "hinkt het veel" - dit gaat niet over deze lens!

      • Victor

        Ik begreep ook niet wat voor 85 hier staat. Ik heb zelf een live versie. Chroom??? Saaie bokeh???

  • Denis

    Arkadi, goedemiddag! Kun je me alsjeblieft vertellen of deze lens of 135 mm 1,8 / f een interessant patroon heeft, misschien plastic of kleuren op de een of andere manier uniek worden overgedragen, in vergelijking met 85 mm 1,8 g? Bent u benieuwd of er in de oude Nikon optiek enige aantrekkingskracht op de foto te zien is?

    • lynx

      natuurlijk!
      Kleuren worden direct overgedragen nadat ze onmiddellijk in kunst zijn omgezet!

    • Arkadi Shapoval

      Een moeilijke filosofische vraag - indien nodig kun je er een interessante tekening van maken, als je het niet nodig hebt, kun je schrijven dat 85 1.4 voor de tekening moet worden gebruikt

      • anonymus

        Voor een tekening direct uit de camera is Helios 85/1.5 voldoende! Creëren is een plezier! Nikkor 85 / 1.8 is een eenvoudig werkpaard voor commerciële snelle opnamen: scherpe ogen, geringde achtergrond + een paar filters in Photoshop - en schoonheid!

        • lynx

          Ja ... ik heb zulke wezens gekocht en elk frame is gewoon een sprookje !!! met helios 85 op internet een dubbeltje in een dozijn. )))
          het is gewoon de moeite waard om rond te neuzen.

          • Vasily

            Helios is onzin en bovenstaande foto ook, maar wat een Femina !!

          • anonymus

            De schaal is geweldig!

            Helios is een goede lens! Maar het is moeilijk om het eraf te halen! Vooral in de open lucht ... Het is veel gemakkelijker om een ​​autofocus Nikkor te nemen, het diafragma te sluiten tot f8 en te genieten van een scherpe foto!

            ---

            Wanneer slechte apparatuur slecht wordt gefilmd, zeggen ze "dit is de realiteit, schat!"
            Als ze goed schieten met goede apparatuur, zeggen ze "nou ja, dit is een pro!"
            Als ze goed fotograferen op slechte apparatuur, zeggen ze "rijd er niet mee - het is photoshop!"
            Als ze slecht fotograferen met goede technologie, zeggen ze "het belangrijkste is niet de camera / het glas, maar de fotograaf!"

            De waarheid is ergens dichtbij...

            • lynx

              Weet je, ik ben op de een of andere manier al voorbij het stadium van fappen op een kopje.

              • anonymus

                Betekent dat dat het je niet uitmaakt wat je moet schieten?

        • Vasily

          Hahaha! Jij, kameraad, heb je dit helikoptervaartuig ooit zelf gefilmd?

      • Denis

        Bedankt! Over het algemeen is het duidelijk wat en hoe, vooral Lynx hielp)

    • Alexey

      heb je een telefoto nodig, dan hebben de canon 100/2 en 135/2 een interessant patroon.
      maar hiervoor moet Nikon worden vervangen)))
      Nikon heeft helaas niets in de buurt van AF.

      • lynx

        Post dun. Maar nogmaals het is niet waar

      • Victorych

        Het is niet nodig om onzin te schrijven, Lesha. Hoeveel canon betaalt u voor een post?

        • Oleg

          Het is grappig als ze commentaar schrijven op de gebeurtenissen van een jaar geleden. Alexey is al van baan veranderd, maak je geen zorgen

  • Eugène*

    Ik heb last van de keuze uit 1.8D of 1.4D die twee keer zo duur is.
    Als je 1.8D neemt, dan blijft het voor de tweede trek ....
    Arkady wat te doen, helpen met advies?

    • Arkadi Shapoval

      1.4D, de flitser kan dan worden gekocht.

    • lynx

      Misschien 1,8 gram?

  • Eugène*

    Dank je, ik zal het doen. Enerzijds boeit de beschikbaarheid van 1.8, en anderzijds de plasticiteit van 1.4. Uw autoriteit heeft de accenten op de juiste manier gelegd.

  • Igor

    Arkady, wanneer kunnen we een Canon EF 50mm / 1.8 STM review verwachten? Er is er een in het arsenaal, maar ik zou graag uw mening lezen :)

    • Maugli

      Dus stuur het naar Arkady, je hebt een mening!

  • Igor

    Ik ben er dus helemaal voor!
    Naar de grootvader van het dorp sturen?

    • lynx

      We slepen het, in de sectie "over de site" staan ​​alle beschrijvingen van hoe, waar en onder welke voorwaarden het wordt verzonden.

      • Igor

        Bedankt :)

  • Alexey

    “Je kunt de originele RAW-bestanden downloaden via deze link (55 '.NEF'-bestanden, 707 MB). Alle foto's in de galerij hierboven zijn gemaakt met een Nikon D700 met een TIAN YA XS-Pro1 Digital MC-UV 62 mm beschermingsfilter.”
    ==============================================
    betekenis in de voorbeelden op de D700? zulke grote pixels en zulke lage resolutie matrices bestaan ​​niet meer en zullen waarschijnlijk ook niet meer bestaan ​​(met uitzondering van video-georiënteerde en hoge ISO soneks).
    uiteindelijk is het niet duidelijk of de zeep op de foto's de verdienste is van de lens of de D700. Misschien is het zinvol om te testen op FF 24MP of meer?
    in RAV's is het duidelijk dat de lens de achtergrondverlichting niet goed vasthoudt, een laag microcontrast heeft en een behoorlijke HA. behalve een paar avondlandschappen, is alles open, maar het zou leuk zijn om te zien wat daar op hole 4 of 5.6 staat qua portretten en straat.
    het heeft ook geen zin om over de kleur te praten, je begrijpt zelf de details van de D700. dit is een reportage en glimt niet van kleur.

    IMHO zou een test op een goede moderne camera (610, D750, D800, etc.) de mogelijkheden en nadelen van de lens beter kunnen laten zien.

    • Alexey

      op het gewas hierboven - plastic leer, zeep, alles is triest ...

    • anonymus

      Natuurlijk is de scherpte op de D700 lager dan bijvoorbeeld op de D810... Geef Arkady een D810! Voor recensies natuurlijk...

      • Alexey

        ten eerste heeft Arkady een Sony FF, waar deze lens perfect door een adapter zou moeten passen. en het lijkt erop dat het doel om er geld voor in te zamelen alleen voor tests was, niet?
        ten tweede, wat is het nut van de foto's en de recensie als het absoluut onbegrijpelijk is dat deze zeep door een lens of een karkas wordt gegeven? uitstrijkjes AF? waar komt deze plastic kleur vandaan?
        is het een lensprobleem? Grofweg begreep ik niet waartoe de lens in staat is. misschien is ze heel goed, maar je moet er wel naar raden...
        de voorbeelden laten duidelijk zien dat de monsters een orde van grootte slechter zijn dan de foto van de kenon 85mm 1.8 voor een prijs van $ 350. ja, om eerlijk te zijn, erger dan veel 85 mm-lenzen ... inclusief zoomlenzen.

        volgens jouw logica, zie je logica in de recensie van een krachtige dure videokaart op een dode, harige pentium uit 2007 en de resulterende papegaaien in deze test zullen je in staat stellen conclusies te trekken over de mogelijkheden van de videokaart? ))))

      • Alexey

        en je zei nog steeds niet volgens andere opmerkingen - in de RAV's is duidelijk dat de lens de achtergrondverlichting niet goed vasthoudt, een laag microcontrast en een behoorlijke HA heeft. behalve een paar avondlandschappen, is alles open, maar het zou leuk zijn om te zien wat daar op hole 4 of 5.6 staat qua portretten en straat.

        • anonymus

          Oude wijsheid - "De hond blaft - de caravan (Nikon) komt eraan.

          • Alexey

            hmm .. de vraag is waar gaat hij heen)))
            bedankt voor je nuttige opmerking als verklaring voor de lensfouten en de walgelijke kwaliteit van de hierboven getoonde foto. ))))

            • anonymus

              Je kunt nog een vraag stellen, waarom blaft ze? .

              • Alexander

                En je voedt hem en voedt hem))

              • Alexey

                in delirium en verdrinken.
                kun je een cameraman zien?

                Arkady bevestigde de aanwezigheid van problemen met de lens, wat vrij duidelijk is op de foto's.
                en HA en slecht werk met rug. en zeep op 1.8.
                en het feit dat het beter zou zijn om op 24p te schieten.
                wat wil je nog toevoegen?

                kenon heeft veel problematische lenzen, zoals elke fabrikant.
                minder trollen, meer werken met echte apparatuur, minder anonimiseren op DRL :)))

              • anonymus

                Ik wens je dezelfde wensen en neem eindelijk een pauze van het schrijven.

              • Alexey

                dus jij bent aan het trollen met je DRL))) en je weet niet dat Arkady een nieuwe FF heeft voor tests)))
                lees in ieder geval wat Arkady schrijft)
                anders, terwijl u karavanen en andere "wijsheid" uitspreekt, bespreken we de techniek hier. ))))
                je zou minder religieus fanatisme hebben en je energie hebben om het resultaat te bestuderen, de foto's die Arkady uploadt, en niet de eindeloze DRL-papegaaien)))

              • anonymus

                Geen fanatisme. Nikon, Canon, Pentax, Fuji, Sony ... ze brengen prachtige camera's uit en vullen ze aan met niet minder geweldige lenzen van hun eigen en derde partij. Over Sonya Arkady, in de wetenschap, kalmeer. het belangrijkste. In tegenstelling tot jij, ik probeer zo min mogelijk te sleutelen aan multi-pixel, plastic, microcontrast shit, en doe alsof ik een groot kenner ben. Er zijn hier een dozijn van zulke kenners.

              • Alexey

                alles wat zichtbaar is dat je aan het rondneuzen en anonimiseren bent op DRL, d.w.z. gewoon doen wat pixelart wordt genoemd)))
                foto - vooral in de LENS REVIEW - ik herhaal - IN DE LENS REVIEW - zoals Arkady terecht opmerkte, zou het de sterke en zwakke punten van een bepaald strijkijzer moeten laten zien. daar hoef je geen artistieke component te zoeken, dit is geen fototentoonstelling, maar gewone technische foto's! )))) die HA, resolutie, bijwerkingen, microcontrast, kleurweergave, werk in tegenlicht, nauwkeurigheid en snelheid van AF laten zien - alles is precies wat Arkady aangeeft in de review. heb je zelfs zijn recensie gelezen? ))))

                lees wat Arkady antwoordde op mijn opmerkingen en kalmeer nu al. ))))

          • anonymus

            Je hebt een slechte mening over Arcadia. Om technische foto's te maken, nodigen ze geen model uit en maken ze geen liefdesverhalen. Trouwens, bokeh en kleurweergave zijn de essentie van de elementen van de artistieke component.

            • Victorych

              Nik79 ("Aleksey") zal niet rusten. Hij zal met benijdenswaardige fanatieke volharding allerlei nonsens blijven schrijven, zonder echt iets te filmen.

              • Yarkie

                Uw verontwaardiging is begrijpelijk, maar niet tijdig, let op de datum.

    • Arkadi Shapoval

      Het zou inderdaad interessanter zijn om een ​​modernere camera met meer Megapixels te gebruiken.

      In deze review is er meer verschil tussen 1.8d en 1.8af. Deze review geeft aan dat 1.8 niet slechter of niet beter is. In de 1.8d review gaf ik aan dat de lens erg chromaat is en bang is voor tegenlicht, hetzelfde wat jij beschrijft.
      Foto's met overstraling worden precies weergegeven om de echte stijlen van de lens te zien. Voornamelijk gefilmd op 1.8, aangezien de lens het meest interessant is bij een open diafragma, bij 2.8 wordt alles scherper en meer “saai”.

      • Alexey

        Nu is het duidelijk. de vraag is, heeft de lens problemen met AF of is dit de verdienste van de D700? miss is duidelijk zichtbaar.
        Ik denk dat het goed zou zijn om te vergelijken met hole 2.8 om te zien hoeveel beter de situatie is.

        • Arkadi Shapoval

          Alle lenzen hebben missen, ik zie het nut niet in van het vasthouden aan één frame.

          • Alexey

            het oneens zijn. onder normale verlichting (zoals in de afbeelding hierboven), moeten de missende gaten 1.8-2.0 minder dan 1% zijn - met een goede AF op het karkas.
            dit zijn hun vereisten voor de lens.
            bij complexe verlichting - ongeveer 5%.
            in de bovenstaande voorbeelden lijkt het erop dat er sprake is van een frontfocus.

    • fagot

      Over de resolutie ben je tevergeefs, mijn DF heeft 16.6 MP, ik ben erg blij dat ze nog steeds matrices maken met een redelijk aantal pixels, meer heb ik niet nodig.

  • Dmitry K

    Kan iemand dit fenomeen verklaren. Waarom denkt de MVO (en veel mensen daarmee) dat de d700 minder scherpte heeft dan de d800. De XNUMX heeft meer pixels, de kans op vegen van de lijn is kleiner. Arkady zelf schreef dat bij zevenhonderd alle vuilnisbelten. Op een kleine pixel komen daarentegen alle gebreken naar voren. En in de MVO en hoofden alleen deze idiote foto's met bril (wat betekent dit?). Volgens welk principe vergelijken ze de scherpte op matrices met verschillende resoluties?

    • Arkadi Shapoval

      Ze meten niet door "echte MP", maar door "Perceptuele MPix" http://www.dxomark.com/Reviews/Looking-for-new-photo-gear-DxOMark-s-Perceptual-Megapixel-can-help-you MPix laat eigenlijk zien hoeveel MP de lens op elke camera toelaat.

      Wat betreft de d810 en d700 met deze lens - volgens de dxo-versie laat de 85 1.8d-lens op de d700 bijna de hele sensor toe (10 MP van 12 MP, wat gelijk is aan 83%, het blijkt dat bijna elke pixel zal worden "scherp"). Op de d810 staat het slechts 22 MP van 36 MP toe - 60%, het blijkt dat bij het bekijken van 1 op 1 er 40% zal zijn van wat "zeep" wordt genoemd.

      Hieruit volgt echt dat de scherpte op de d700 hoger zal zijn, maar dit betekent ook dat het detail op de d700 2 keer lager zal zijn in vergelijking met de d810 (Detail en scherpte zijn twee verschillende dingen)

      • Oleg

        Bedankt Arkady verlicht.

    • Alexey

      op de vingers, scherpte - lokaal contrast. hoe duidelijk de grens zichtbaar is.
      detail - de mogelijkheid om details weer te geven, hoeveel pixels zijn verantwoordelijk voor een afbeeldingsgebied. ceteris paribus, hoe meer pixels verantwoordelijk zijn voor de afbeelding, hoe meer details worden weergegeven. onscherpte - vermindert detail (resolutie) en scherpte.
      vandaar de vereisten voor lensresolutie, de strijd tegen microsmering, enz. daarom is het duidelijk dat de vereisten voor AF-nauwkeurigheid op een matrix met meerdere pixels veel hoger zijn dan op een matrix met kleine pixels.

      • fagot

        En dat doen ze goed. Ik wil opmerken, in de dagen van Nikon D40, gebruikte ik het centrale scherpstelpunt, ik heb de rest van mijn leven nooit gebruikt, tot Nikon DF zelf, en ik veranderde ten minste 3 camera's. Stel je mijn verbazing voor toen ik besloot om 3D-trackingfocus te gebruiken! Opvallend verhoogde scherpte ceteris paribus. Blijkbaar is de microsmeringcompensatie voelbaar.

  • Oleg

    Arkadi, hallo! Ik vind je kleurenwerk van de Nikon d700 erg mooi! Onthul het geheim in welke converter verwerk jij?

    • Radmir

      Ik zal antwoorden voor Arkady, kijk hier https://radojuva.com.ua/2014/01/mos-6581/

    • Arkadi Shapoval

      In de Nikon D700-test, in het gedeelte "Persoonlijke ervaring", staan ​​beschrijvingen over het gebruik van native profielen van Nikon D2xs voor Nikon D700 - dat is het hele geheim.

  • Vitali

    Vertel me eens, met de nikon d7000 c, werkt deze lens met autofocus of alleen in de handmatige modus?

    • Arkadi Shapoval

      Zal werken met autofocus.

    • Yarkie

      Natuurlijk met autofocus, D7000 met een schroevendraaier en dit glas voor een schroevendraaier. Kijk voor de toekomst direct naar de houder, zoek de schijf: een cirkel met een rechte gleuf, als onder een platte schroevendraaier.

  • anonymus

    Walnut Grove VDNH))) Ik maak daar altijd naaktfoto's)

  • Ann

    Er is een vraag voor de "experts": is het de moeite waard om te kiezen tussen 85 1.8AF en 85 1.8D, aangezien het prijsverschil een derde van de kosten is? Hoe moet je dan met de flitser werken, bijvoorbeeld bij tegenlicht of in andere omstandigheden? Of is het bijna mogelijk om een ​​einde te maken aan de flits ??

    • Arkadi Shapoval

      In de meeste gevallen zult u het verschil niet voelen, vooral niet in de BL-TTL-modus. In zeer zeldzame gevallen, in de gebruikelijke i-DDL-modus en alleen in de voorste richting van de flitser, kunnen er problemen zijn.

      • Ann

        Dankje voor het antwoord!

  • Alexey

    Goedemiddag. Geconfronteerd met sterke schittering op deze lens. De rug is zwak.
    Vertel me waar is er een lijst met melanges die ermee compatibel zijn? Ik heb een Chinese gekocht, maar deze is niet technologisch geavanceerd, wordt niet teruggezet en er is geen manier om een ​​afdekking op de lens te installeren.

    • Arkadi Shapoval

      De originele HN-23, maar deze lens gebruikt kappen zonder bajonet, dus het is onwaarschijnlijk dat je er een zult vinden die op de achterkant zal worden geplaatst.

  • Georges fotograaf

    Hallo Arkadi!)
    Ik bepaal wat ik ga kopen.. Van de opties Nikkor 85 1.8 AF en micro Nikkor 105 2.8D of Sigma 105 2.8 Dg macro (de prijs is ongeveer hetzelfde)
    nikon d600 camera
    Ik ben van plan portretten te schieten (studio, straat), ook 's nachts te fotograferen, de aanwezigheid van macro is niet essentieel, maar voor mij is het natuurlijk een pluspunt.
    Vragen:
    Welke is beter om het onderwerp van de achtergrond te scheiden?
    Het vervagen van de achtergrond zal heel anders zijn bij 2.8 105 en 85 1.8?
    Wat is beter voor een 24mp-matrix?
    En natuurlijk is uw persoonlijke mening, als gezaghebbend persoon, van belang, wat zou u winnen als u zich persoonlijk in zo'n situatie zou bevinden?
    Is 85 of 105 voor jou persoonlijk handiger?
    Sorry voor zoveel vragen! Maar als het niet moeilijk voor je is.. Dandelion is voor jou
    (づ .◕‿‿◕.) づ

    • Sergei

      Ik raad je aan om in de richting van Tamron te kijken 35-150 2.8-4 ik heb er een op d610, de scherpte is beter dan deze fixes, er zijn ook 85 1.8d en 105 2.8 sigma macro beschikbaar, dit is natuurlijk geen 1.8 maar op 150 f4 is ook normaal.

    • Мария

      Vervaging zou in theorie vergelijkbaar moeten worden bereikt. Eén lens heeft een groter diafragma, 105 - fr. Beide opties hebben invloed op onscherpte. Toegegeven, met een diafragma van 1.8 is het onwaarschijnlijk dat u opnamen maakt, eerder op licht afgedekte diafragma's.
      Als u 's nachts fotografeert - zoals hierboven geadviseerd - probeer dan zoom. Hij heeft een stomp. Als andere zaken gelijk zijn, heeft 85 natuurlijk een iets hogere marge in termen van diafragmaverhouding. Met een 2.8 (niet 105) lens schiet ik vaak op 3-3.5.

      Sorry, de vragen waren aan Arkady). Had net een soortgelijke vraag. 85 gekocht voor portretten en voor de rest - zoom 70-200.

      Portretten - afhankelijk van wat. Voor gezichtsbehandelingen zal meer fr beter zijn, hoewel dit in werkelijkheid niet zo belangrijk is.
      Veel succes met je aankoop!

      • Georges fotograaf

        Iedereen bedankt voor de antwoorden!) Ik heb 70-210 3.5-4.5 en 28-105d, de zoomlenzen zijn niet bijzonder geschikt

        • Georges fotograaf

          *70-210 4-5.6D

    • Мария

      Had je al een soort zoom om bijvoorbeeld verschillende frs met hetzelfde formaat te proberen? Dit is een tweesnijdend zwaard, vrij logisch voor de hand liggend. Afhankelijk van de achtergrond en het gezicht van het model, soms met verschillende fr maar dezelfde maat, zien sommige modellen er interessanter uit. Daarom zou de kwaliteit van afbeeldingen op een fix natuurlijk beter moeten zijn. Maar artistiek gezien kun je een aantal interessante frames kwijtraken die je bij de reparatie niet zult "zien". Maar dit is mijn puur vrouwelijke look (je raakt eraan gewend om jezelf vanuit verschillende hoeken en met verschillende belichting te beoordelen).

    • Arkadi Shapoval

      Onder het portret - een portret, in dit geval is het 85 mm.
      Voor detaillering op een 24mp sensor - macro.
      85tka is korter, wat betekent dat het gemakkelijker is om mee te werken.
      Vervaging verschilt aanzienlijk

      • klikker

        werkt deze af 85 mm 1:1.8 niet 'D' met D3200? ben van plan om van eBay te kopen..help me alsjeblieft..bij voorbaat dank..

        • B.R.P.

          Alle functies werken, behalve AF.

  • Sergei

    En er is een zeer krachtige stabilisator

Voeg een reactie

Auteursrecht © Radojuva.com. Blog Auteur - fotograaf in Kiev Arkadi Shapoval. 2009-2023

Engelse versie van dit artikel https://radojuva.com/en/2015/10/nikon-af-nikkor-85-1-8-mk1/comment-page-1/

Versión en español de este artículo https://radojuva.com/es/2015/10/nikon-af-nikkor-85-1-8-mk1/comment-page-1/