Fototrucs voor Nikon. Deel 20. Werken met niet-AI-lenzen

Een kleine fototruc voor eigenaren van geavanceerde Nikon-camera's die kunnen meten expositie met lenzen zonder CPU.

Fototrucs voor Nikon. Deel 20. Werken met niet-AI-lenzen

Fototrucs voor Nikon. Deel 20. Werken met Niet AI lenzen

Oude handmatige klasse lenzen niet-ai (PRE AI) weten niet hoe ze de waarde van het ingestelde diafragma naar de camera moeten sturen, maar hebben tegelijkertijd automatische regeling van het diafragma van de camera.

Automatische meting verkrijgen expositie op gesloten openingen kunt u de volgende eenvoudige truc toepassen. Bij het sluiten van het diafragma met één stap is het voldoende om een ​​correctie in te voeren expositie +1 ev Bijvoorbeeld, met behulp van Niet AI lens Nikon Nikkor-S Auto 1:1.4 f=50mm Ik besloot om op f/2.8 te schieten. In het cameramenu (behalve de Nikon D1-serie), in het gedeelte Non-CPU-lenzen, heb ik de waarden van 50 mm en F / 1.4, bij fotograferen met F / 2.8 stel ik gewoon de correctie in expositie +2 ev Het verschil tussen F/1.4 en F/2.8 is precies 4 keer (2 stops). Zo bevroren expositie de camera presteert op f / 1.4, maar schiet op f / 2.8, rekening houdend met de correctie expositie, ik zal een goed belichte foto maken. Correctiewaarde expositie wordt berekend op basis van de F-nummers in stappen.

Dit is een eenvoudige en gemakkelijke manier om de modus voor diafragmavoorkeuze te gebruiken met niet-ai lenzen bij het maken van foto's met afgedekte diafragma's. Persoonlijk vind ik het erg handig om deze methode te gebruiken met Niet AI objectieven op oudere Nikon-camera's.

Conclusies:

Oud Pre AI Lenzen hoeven niet AI-geconverteerd te zijn voor automatische werking bij gesloten diafragma's. U kunt belichtingscompensatie gebruiken voor automatische belichtingsmeting bij afgedekte openingen.

Bedankt voor de aandacht. Arkadi Shapoval.

Voeg een reactie toe: Gene JB

 

 

Opmerkingen: 59, over het onderwerp: Fototrucs voor Nikon. Deel 20. Werken met niet-AI-lenzen

  • anonymus

    Erg mooie foto!!!

    • Arkadi Shapoval

      Foto op Zenitar - http://500px.com/photo/37185654

    • Vitaly Romas

      Goed fotovoorbeeld voor een vraag die al lang had moeten wachten :)
      Ik realiseerde me dat ik (zeer subjectief) niet van foto's met sterke onscherpte houd, wanneer 80 procent van de foto erg onscherp is, is de scherptediepte erg smal. Bij goed zicht is het effect onaangenaam voor het oog, maar dit is subjectief. En de vraag is hoe ermee om te gaan? Gewoon het diafragma afdekken?

      • Arkadi Shapoval

        1. Sluit diafragma
        2. Gebruik lenzen met een kortere brandpuntsafstand
        3. Maak opnamen volgens het principe van hyperfocale afstand en kies het juiste opnamepunt
        4. Je kunt gewoon camera's met een kleine matrix gebruiken

        • Vitaly Romas

          Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

  • lynx

    Je maakt van mij een verdrietige pony. ((Zodra ik bijna besloot mijn D90 te verkopen en, nadat ik een downgrade had geregeld, 3100 nam met een paar 50 / 1,8 en 35 / 1,8, leid je me opnieuw op een dwaalspoor, waardoor ik de D300 wil, met deze "expometering door middel van handleidingen" ((((

    • Arkadi Shapoval

      Lange tijd schoot ik op Nikon D90 zonder problemen in M-stand, zonder paardenbloemen en ander lekkers. Gewoon een kwestie van gewoonte :)

      • Denis

        Ik wil als ervaren fotograaf vragen - met constant fotograferen in de M-modus moet je nog steeds "schieten", of lukt het je met ervaring om meteen de juiste belichting te kiezen? Het figuur is nog steeds geen film, de belichting moet nauwkeuriger worden ingesteld. En het "schieten" legt de batterij opnieuw neer en de sluiter is verspild ...

        • Arkadi Shapoval

          Ja, voor een bepaalde scène neem ik 2-3 waarnemingen en dan kun je een reeks foto's maken met een geselecteerde waarde. Het is niet zo moeilijk om meteen "met het oog" op te pikken, het is gewoon beter om op veilig te spelen en het display en het histogram te bekijken. Meestal worden subtiele glitches in de belichting in RAW behandeld. Persoonlijk had ik over het algemeen geen medelijden meer met zowel de batterij (ik heb genoeg reservebatterijen) als de sluiter (de camera moet fotograferen, niet gaan liggen). Een goede opname is een miljoen keer belangrijker dan wat slijtage van de batterij en de sluiter, die over het algemeen een cent kosten.

          • Denis

            Wat betreft de sluiter, het is goed als het mogelijk is om het te vervangen, d.w.z. de camera is min of meer modern of op zijn minst gebruikelijk. En ik, de eigenaar van een gehavend artefact genaamd Nikon D1x, heb nog steeds medelijden met het feit dat ik hem heb vermoord, hoewel het apparaat professioneel is, wie weet hoeveel hij nog te leven heeft :) En hij trekt niets anders achter zich aan ...
            De vraag gaat helemaal niet over geld ... En ik doe niet de moeite om te fotograferen, alleen als er een mogelijkheid is om geen onnodige foto's te maken, gebruik ik het :) En kleine flashdrives (ruim die hij niet zal zien ) leer je een compositie te kiezen en nergens een foto van te maken.

          • Denis

            Ik ben het ermee eens, het kan defect op de plank staan, als dat :)
            Ik nam het mee naar de zee, het grote formaat en het gewicht hinderden me nooit, en de zelfgemaakte batterij bleek op zijn best te zijn, stelde niet teleur. Ik raakte zelfs gewend aan het display, als er twijfels waren, loste het histogram het op :)
            Maar dit is alles, natuurlijk is het onderwerp van het artikel niet van toepassing ...

          • Denis

            Arkady, ik ben het eens over 2-3 waarnemingen ..., ik doe het zelf en adviseer iedereen. Mode M - "alles is het hoofd". Meest recent heb ik een evenement gefilmd in zeer "scheve" lichtomstandigheden. Enkele waarnemingen gedaan (in RAW) op een grijze kaart. En de foto's bleken vele malen beter te zijn dan de foto's van het evenement in dezelfde ruimte, een paar maanden geleden genomen in stand A en de WB op auto stand gezet.

          • Sergei Khodykin

            Arkady, je had het over het histogram. Misschien heb ik niet goed gezocht of heb ik geen informatie op de site gevonden over hoe ik het correct moet gebruiken en wat het laat zien. Ik kijk naar de foto, donker of licht, het is zichtbaar en begrijpelijk, het histogram laat ook verschillende diagrammen zien. Vertel me alsjeblieft hoe je het moet gebruiken en waar het voor is. Bedankt.

      • lynx

        Ja, ik heb ook lang/kort op de D90 geschoten. Alleen wil je soms "onnodige aambeien vermijden" (en gewicht). nogmaals - Vivat D3100 in dit geval. ))

  • Romeinse D

    Arkady, het zou leuk zijn om in het artikel te schrijven dat, ter vergelijking, lenzen (zoals Jupiter 37A) die geen transmissiestaart voor de diafragmawaarde hebben en de mogelijkheid om het diafragma zelf vanuit de camera te regelen, beter presteren dan niet-AI-lenzen in die zin ze worden direct gesloten (direct voor het ontspannen) het diafragma op oudere camera's zal altijd de juiste belichting geven (met de fout van de belichtingsmeter van de camera).

    • Denis

      Ja, al dat "springen" zorgt in feite voor problemen met de belichtingsmeting. Als dezelfde Helios-81N zonder springtouw zou worden gesloten, zou het gemakkelijker zijn met belichtingsmeting ...
      Daarom is het met Kenons gemakkelijker, ze meten de belichting correct met elke lens. Het is alleen vreemd waarom autofocusbevestiging niet werkt zonder paardenbloem, aan de andere kant, als je eenmaal een adapter met paardenbloem hebt gekocht, heb je helemaal geen moeite met handmatige optica (omdat het niet nodig is om het te programmeren, alleen onjuiste gegevens in EXIF ​​is het resultaat ...

      • Arkadi Shapoval

        In feite zijn er geen specifieke problemen. Er is alleen dit probleem met niet-AI-lenzen. Het is erg handig om met Helios-81N te werken op oudere Nikon camera's, aangezien het een AI lens is. Op Canon-camera's kun je met geen enkele oude lens met automatische irisregeling werken, wat een minpuntje is.

        • Denis

          Ja, er zijn nog steeds problemen ... Het is niet voor niets dat je de onmogelijkheid om met handmatige optica te werken als een serieus minpunt noemt in de beoordelingen van jongere camera's :) Dandelion lost het zeker op, maar ...
          Hoe dan ook, je zult het ermee eens zijn dat Canon veelzijdiger is als het gaat om het werken met handmatige lenzen. Ik heb nog nooit een serieus ongemak ervaren van het feit dat de "sprong" niet werkt. Ik kijk altijd wat ik kan doen, en als er niet genoeg licht is of er geen bevestiging van scherpstelling is, is het niet moeilijk om het diafragma iets te openen... Immers, in de meeste gevallen klemmen we het diafragma vast als we foto's maken in Helder licht. Maar elke lens staat op, incl. Nikonovsky :)
          En toen ik geconfronteerd werd met het Nikon-systeem en dezelfde Helios, realiseerde ik me dat ofwel een paardenbloem lijmen (wat in mijn geval niet winstgevend is vanwege de staat van Helios zelf, je moet hem van binnen schoonmaken, het is allemaal vies), of niet hou je hoofd voor de gek en koop een afgebroken lens... Nu schiet ik op 18-70 en ik ken geen verdriet, al is dit een heel ander onderwerp natuurlijk :)
          En paardenbloemen zijn goedkoper voor Canon - je kunt de eenvoudigste Chinees nemen en niet klooien met wat erin is genaaid ...

          • Arkadi Shapoval

            Dit is een glibberige vraag over systemen. Met het Nikon systeem werk ik met alle oude Nikon lenzen, terwijl Canon FD lenzen heeft die bijgesneden zijn. Nikon heeft focusbevestiging op alle camera's, wat Canon niet heeft. Voor mij is nauwkeurige scherpstelling belangrijker dan nauwkeurige belichting. Nemen we dezelfde oude Sovjet lenzen, dan hebben de H en A lenzen voor het Nikon systeem helemaal geen adapters nodig, voor Canon zul je altijd een adapter moeten kopen. Oude AI-compatibele lenzen voor Nikon hebben een semi-automatisch diafragma, wat het gebruiksgemak vergroot; voor Canon zal geen lens met diafragmaregeling werken. Dit zijn subtiliteiten, want het ondubbelzinnige voordeel van Canon/Nikon bij een doordachte studie van het probleem ligt niet zo voor de hand.

          • Denis

            Ik noemde al over focusbevestiging, een adapter met een chip kost nogal wat meer dan een niet-chip, aangezien alle optica nog steeds door de adapter wordt gebeeldhouwd, dan is er geen probleem. En het werksegment is nog universeler :)
            Eigenlijk zijn alleen Nikon lenzen geschikt voor Nikon, het maakt niet uit native of huiselijk... Alleen het feit dat de "sprong" werkt, waardoor er problemen zijn met de belichting.
            Ik "rijd" in geen geval Nikon, ik fotografeer eerlijk gezegd vooral Nikon met Canon en wil niet meer fotograferen, ik vond de kleurweergave en nabewerkingsmogelijkheden van RAW leuker. En al dat gedoe met de handleiding schrikt me niet af, integendeel, het laat me dieper in het proces duiken :)

            • Arkadi Shapoval

              :)

        • Denis

          Meer over Helios-81N. Ik weet niet hoe het moet passen bij de camera, maar mijn exemplaar draaide niet aan de ring op de camera. Nadat een groef in de ring was gemaakt, waarin het uitsteeksel van de ring op de camera valt, begon deze te paren met de camera, maar nauwkeurige meting vindt alleen plaats bij een open diafragma; bij het sluiten treedt enige overbelichting op, d.w.z. op het vlak van niet-lineariteit.
          Camera Nikon D1x, d.w.z. er is nergens om de lensparameters in te stellen ... Plus, matrixmeting werkt niet. Ik sluit me aan bij de vraag over lineariteit, of paardenbloem dit probleem volledig zal oplossen.

          • Arkadi Shapoval

            Mijn exemplaren van Helios-81N waren AI-compatibel, er hoefde niets geslepen te worden. Meting was en is altijd nauwkeurig. Het is meer een vraag over de geselecteerde instantie. Wat betreft Dandelion - ik ben er meer dan zeker van dat het het niet zal oplossen.

        • Gene JB

          >> Op Canon-camera's kun je met geen enkele oude lens met automatische irisregeling werken, wat een minpuntje is.
          ------------------
          Maar de belichtingsmeting werkt altijd nauwkeurig, ongeacht het diafragma. Nikon heeft eigenlijk maar één probleem: de werkafstand. Al het andere is gewoon pluspunten. En als we het over de nadelen hebben... Er zijn andere camera's, zoals Pentax, Sony. En ze hebben nog meer voordelen over lenzen. Bijvoorbeeld een stomp ingebouwd in het lichaam.

    • Arkadi Shapoval

      Dat is hier duidelijk en uitgelegd. https://radojuva.com.ua/2011/04/optika-na-nikon/#how-mount

  • Oleg

    En waarom gebeurt dit? Ik denk dat een moderne lenscamera als volgt werkt:
    Fase 1. Voorbereiding voor de foto. U richt, de ontspanknop kan half worden ingedrukt. Het diafragma staat altijd volledig open, ongeacht de ingestelde waarde. De camera stelt scherp en neemt de belichting.
    Fase 2. Op de sluiter drukken. De camera sluit het diafragma tot de ingestelde waarde, stelt de sluitertijd, ISO, enz. Ik merk op dat de belichting is gemaakt met een volledig geopend diafragma en de foto is gemaakt met het gewenste diafragma, dus de camera moet berekenen hoe de verlichting zal veranderen als het diafragma is gesloten.
    Zit ik ergens fout?

    Nu naar de situatie die je beschrijft. Laten we bijvoorbeeld uw handmatige Non-Ai F / 2,8 - F / 16-klasse lens nemen. We stellen F / 16 bloot. Wat gaat de camera doen? Stelt de camera F / 2,8 in voor belichtingsmeting en 1/16 voor fotograferen voordat de sluiter wordt ontspannen? Hoe kan een camera het diafragma instellen zonder de waarden ervan te kennen? Die. exposeert zonder te weten wat?

    • Denis

      De camera weet niet hoe ver hij het diafragma zal sluiten. Met de ring stel je de hoek in waaronder de membraanbladen gaan draaien als de lijn wordt losgelaten met het “springtouw”. Die. tijdens het fotograferen trekt de camera zoveel mogelijk aan het "springtouw", maar weet niet hoeveel het diafragma zal sluiten. Daarom heeft ze geen andere keuze dan de belichting te meten met een open diafragma, omdat het op het moment van fotograferen te laat is om iets te meten.
      Op de Helios-81N heb ik een kleine groef gemaakt in het gebied van het uitsteeksel van de cameraring, zodat deze aan de lensring blijft kleven, als u het diafragma instelt op 2, dan is de belichting correct, en als je het diafragma sluit, vanwege niet-lineariteit, moet je een negatieve belichtingscompensatie maken afhankelijk van het sluiten van het diafragma.

    • Arkadi Shapoval

      Nikon-lenzen met een automatisch irisapparaat communiceren met de camera via een speciaal uitsteeksel bij de vatting. Op niet-AI-lenzen is er geen uitsteeksel van het diafragma. Wanneer u fotografeert met een AI-lens (deze heeft geen CPU) bij F/16, zal de camera niet herkennen dat de diafragmaring op de lens is ingesteld op F/16. Daarom wordt de belichting nog steeds gemeten bij volledig open, maar omdat de camera niet weet hoeveel het diafragma zal worden gesloten op het moment van fotograferen, zal er onderbelichting optreden. Om dit te begrijpen is het voldoende om minimaal één keer te fotograferen met een Non-AI lens.

  • Alex de Kairoy

    Maar ik besloot het anders te proberen
    was een niet-AI-lens
    http://cs313431.vk.me/v313431912/1634/X6quNLC3k1M.jpg
    werd AI
    http://cs313431.vk.me/v313431912/163d/LxZnoPr_aB0.jpg
    naar mijn mening pakte het niet eens slecht uit, het diafragma werkt alsof het echt inheems is))
    Soligor glas 2.8/135

    • Arkadi Shapoval

      Het heet AI-conversie :)

  • Andrey Kuryanov

    Gebruik Lushnikov's Dandelion en er zal belichtingsmeting zijn op alle lenzen en op alle Nikon-karkassen.

    • Arkadi Shapoval

      Is het probleem van niet-lineariteit met oude PRE-AI-lenzen daar opgelost? Hoogstwaarschijnlijk nee. Mijn methode geeft fijne belichtingsinstellingen met Non-AI lenzen, aangezien de berekening in stappen wordt uitgevoerd en de waarden van de F-nummers op de diafragma-regelring correct worden aangegeven :)

  • ZLoy_sok

    Ik zou in de toekomst graag een artikel zien over de Correcte AI-conversie van oude lenzen. Correct in de zin met de exacte afmetingen voor twee uitsparingen op de diafragmaring. Anders staat het internet vol met artikelen met tips zoals het downloaden van een foto met een al AI-lens en ruwweg uitsnijden ...

  • igorsam.

    Camera d5100 als u 50 / 1,8D instelt, zal de prioriteit van ontspanknop bij scherpstelling werken ????
    Met andere woorden, ik drukte op de sluiter, draaide de focuser om scherp te stellen, de sluiter werd ontspannen.

    • Arkadi Shapoval

      Dit wordt de focusval genoemd. Het zal dus niet werken.

  • igorsam

    асибо а ответ
    Als het niet moeilijk is, geef dan een link naar je artikelen over dit onderwerp
    Zoals ik het begrijp, werkt bij 50 / 1,8D, gecombineerd met de D5100, alles behalve autofocus.

  • Vadim

    Arkady, je zult verrast zijn (en ikzelf ben aangenaam verrast).
    Er is een Nikon F90x film SLR camera en een Kaleinar-5N lens. Alles werkt zoals je hierboven hebt beschreven: scherpstellen op het geopende diafragma en het sluit automatisch voordat de sluiter wordt ontspannen. MAAR de belichtingsmeter reageert direct als ik de gewenste diafragmawaarde op de lens instel. Bovendien is zijn getuigenis EXACT, geen enkel verwend frame. Lens zonder paardenbloem. HOE KAN EEN CAMERA DIT DOEN?

    • Arkadi Shapoval

      Het verbaast me niet, de Kaleinar-5N review zegt in zwart-wit dat de Kaleinar-5N een AI-compatibele lens is.

      • Vadim

        Oh, wat werd het gênant... Ik dacht dat alleen objectieven met een chip informatie over het diafragma doorgeven. Bedankt. Ik zal weten :)

  • anonymus

    Bij het fotograferen op Tair-11A vermoedde het D610-karkas ook om belichtingscompensatie te gebruiken, wat erg handig is.

  • Tatiana

    Arkady, help me kiezen tussen Nikon D300s, Nikon D300, Nikon D7100

  • KalekseiG

    Goedemiddag. Arkady, hier in een of ander topic vervloekte ik Nikon 5200 over het feit dat hij de belichting kan meten met handmatige lenzen, maar hij stelt de sluitertijd niet zelf in. Dus ik heb hier een gebruik voor gevonden (een klein trucje) - bijvoorbeeld Jupiter-11 contacten-kiev is geïnstalleerd, in nieuwe lichtomstandigheden wordt de bedieningsknop overgeschakeld naar modus A en ik zie op de virtuele schijf met welke sluitertijd vereist is de momenteel ingestelde iso en diafragma, dan schakel ik over naar M-modus en voila histogram in bel.

    • Oleg

      Als er een belichtingsmeter is, maar de camera stelt de sluitertijd niet automatisch in, dan kun je waarschijnlijk gewoon handmatig het diafragma of de sluitertijd wijzigen, waarbij je scherpstelt op de belichtingsschaal (verander de sluitertijd/het diafragma totdat het convergeert naar nul).

  • Igor

    Hier is een gedachte die bij me opkwam. Ik heb 300s en helios 81m. Als je het voor diafragma 4 of zelfs 5.6 voorschrijft, dan kun je door de belichting aan te passen zowel 2.0 als 8 terugwinnen! Ik ga het morgen proberen! …. en het is al nacht...

  • Peter

    Als je te lui bent om elke keer de belichtingscompensatie te wijzigen, kun je via live view fotograferen. voordelen in comfortabel en nauwkeurig scherpstellen, altijd correcte belichting. nadelen - de batterij loopt sneller leeg, het is moeilijker om in dynamiek te fotograferen.

  • Sergei

    Beste mensen, vertel me over een specifieke situatie, want. Van wat ik tot nu toe heb geschreven, begrijp ik niet veel:
    Nu probeer ik te fotograferen op een Nikon D40 met een Vega-12B-lens, een "paardenbloem" is geïnstalleerd, het diafragma is constant gesloten.
    Ik kan er niet achter komen hoe ik de blootstelling goed kan meten,
    flitsen in TTL-modus op P geeft donkerdere frames, op A lijkt het min of meer.
    in modus A verandert de sluitertijd, zowel door de rotatie van het diafragma op de lens zelf, als door de instelling door de schuifregelaar op de camera, en wordt het effect samengevat.

    In welke modus kan ik de juiste belichtingsmeting krijgen met het diafragma constant gesloten op de lens? Hoe kan ik de flitser in dit geval in TTL-modus laten werken?

    • anonymus

      Nou, je moet schieten in A. R is in feite meer geschikt voor lenzen met een springend diafragma, het moet het belichtingspaar instellen, maar er is niets, het kan alleen met sluitertijd.

      • Sergei

        Bij het fotograferen in A rijst de vraag, welk diafragma moet worden ingesteld tijdens de meting op de lens en op de camera, en welk diafragma moet worden ingesteld tijdens het fotograferen?
        Ze worden immers bij de meting opgeteld, d.w.z. sluitertijd verandert zowel door het wijzigen van het diafragma op de lens zelf als door het veranderen van de schuifregelaar op de camera. Dit betekent dat de camera niet alleen rekening houdt met het licht dat daadwerkelijk door de lens komt, maar ook met het licht dat conventioneel op de schuifregelaar wordt ingesteld.

        • anonymus

          Je hebt een paardenbloem, je stelt het diafragma in bij het scherpstellen of direct erna als dat nodig is. En de camera stelt zelf de sluitertijd naar behoefte in.

        • anonymus

          Op het karkas hoeft het diafragma niet te worden geïnstalleerd

          • Sergei

            Feit is dat met mijn paardenbloem in A-modus de opening op het karkas kan worden gewijzigd van 2,8 en hoger, en deze wijziging heeft invloed op de belichtingsmeting.
            Ik had dit niet met een paardenbloem op Canon, waar het diafragma op het karkas op één waarde was bevroren.

            • anonymus

              Op het karkas hoef je het diafragma niet aan te raken, gebruik de ring op de lens.

    • Anoniem

      Ik heb de d40 getest met flitser SB-24 en voor mijn verrassing was het flitswerk in de ttl-modus, en elke opname van de cameramodus, zeer goed belicht, omdat de camera een flitsbelichtingsmeter gebruikt. SB-24 werkt bijvoorbeeld niet in ttl-modus op de D300.

  • Leonid Nee

    De oude handmatige lenzen van de Non-Ai-klasse (PRE-AI) kunnen de ingestelde diafragmawaarde niet doorgeven aan de camera, maar hebben tegelijkertijd een automatische diafragmaregeling van de camera. Met dergelijke lenzen kunnen camera's Nikon D200, D300, D300s, D600, D700, D800, D800E, D7000, D7100, D1, D1h, D1x, D2x, D2xs, D2h, D2hs, D3, D3x, D3s, D4 normaal werken in automatisch alleen bij volle opening. Bij het sluiten van het diafragma op PRE-AI lenzen wordt de waarde van het F-getal niet doorgegeven aan de camera en 'denkt' de camera dat de opname zal plaatsvinden bij een volledig open diafragma. Bij het instellen van de diafragmawaarde op een lens van het type Non-AI, kan de camera de waarde niet 'lezen'. Dit resulteert in een onderbelichte foto.

    https://windowsuser.livejournal.com/823728.html

    Om de een of andere reden is het daar vollediger en duidelijker geschreven.

    • Arkadi Shapoval

      Daar (en in feite mijn artikel gekopieerd) wordt een truc beschreven hoe dit te overwinnen zonder toevlucht te nemen tot herbewerking

  • Anoniem

    Een preciezere methode is om de handmatige modus te gebruiken, gemiddelde belichting, pas na 5.6 heb je elke keer 2 klikken onderbelichting nodig voor nagelbelichting /getest op d300/. Ik heb geen nonAi-lens, ik heb een omgekeerde lens gebruikt. Enige nadeel is dat je exif altijd vol open diafragma zal laten zien.
    Een andere methode als u een diafragmamodus wilt en slechts één niet-AI-lens hebt, is om alle diafragma's in niet-cpu-gegevens te plaatsen / opnieuw geeft de gemiddelde belichting de beste resultaten /.

Voeg een reactie

Auteursrecht © Radojuva.com. Blog Auteur - fotograaf in Kiev Arkadi Shapoval. 2009-2023

Engelse versie van dit artikel https://radojuva.com/en/2013/06/pre-ai-and-non-ai-nikon-pros/?replytocom=32049

Spaanse versie van dit artikel https://radojuva.com/es/2013/06/pre-ai-and-non-ai-nikon-pros/?replytocom=32049