Fototrucs voor Nikon. Deel 15

In dit deel van fotografietrucs wil ik mijn mening delen over het gemak van enkele functies van moderne Nikon-camera's.

Fototrucs voor Nikon. Deel 15

Fototrucs voor Nikon. Deel 15

Geavanceerde Nikon CZK's hebben een erg handige functie geheugenkaart snel formatteren. Voor mij is deze functie erg handig. Ik dump foto's meestal via een kaartlezer op mijn computer, waarna ik een reservekopie maak, de kaart in de camera steek en formatteer. Voor het formatteren is het voldoende om de twee knoppen op de camerabody met rode markeringen een paar seconden ingedrukt te houden. Het display zou 'Format' moeten tonen. Voordat ik ga fotograferen, weet ik altijd dat mijn kaarten zijn geformatteerd en klaar voor gebruik. Aangezien ik elke dag materiaal op mijn computer moet dumpen, formatteer ik de kaarten elke dag en ik vind deze snelle manier met twee knoppen erg prettig.

Houd de combinatie ingedrukt.

Houd de combinatie ingedrukt. De foto toont de camera Nikon D90.

Ook hebben bijna alle Nikon-camera's de mogelijkheid om: snelle reset. Bij het resetten van de instellingen reset de camera bijna alle instellingen, waardoor de camera in een staat met de basis fabrieksinstellingen komt. Sommige instellingen mag niet vallenzoals aangepaste instellingen voor de opnamemodus. Om een ​​snelle reset met twee knoppen uit te voeren, moet je twee knoppen op de camera vinden met het label groene stip en houd ze een paar seconden bij elkaar. Soms is deze functie erg handig, bijvoorbeeld als je per ongeluk iets in het menu hebt verprutst, en de camera weigert te fotograferen, of doet dit op een onbegrijpelijke manier. Deze functie is meestal handig in noodsituaties waarin u de camera snel weer tot leven moet brengen.

Snelle reset met twee knoppen

Snelle reset met twee knoppen. De foto toont de camera Nikon D700

Over één nuance wil ik je nog vertellen bij het gebruik van de Nikon CZK met een flitser. Bij gebruik van de flitser bij slechte lichtomstandigheden, zal de belichtingsmeter in de optische zoeker of op het camerascherm onderbelichting van afbeeldingen weergeven (ze zeggen dat deze schaal naar links wordt gereden). Dit is normaal, zoals de belichtingsmeter laat zien afwijking van normaal expositie voor huidige instellingen uittreksels, diafragma, ISO, maar met flits uit. Grofweg, volgens de afwijking van de schaal expositie u kunt zien welk aandeel van het totaal expositie zal de flitser overnemen (welke compensatie? expositie geeft een flits).

Op Nikon-camera's laatste generatieZoals Nikon D4, D800,D800E, D600, D7100, D3100, D7000, D5200, D5100, D3200 organiseerde de mogelijkheid om te fotograferen in de Live View-modus zonder spiegel naar beneden. Op deze camera's wordt alleen de sluiter ontspannen in de Live View-modus. Op andere camera's met Live View, zoals Nikon D3, D3s, D3x, D700, D300, D300s, D90, D5000, zorg ervoor dat de camera de spiegel laat zakken voordat u een foto maakt. Het is gerelateerd aan het specifieke mechanisme structuur, die de spiegel, het diafragma en de de bijzonderheden van de sluiter. Nieuwere camera's verminderen ruis tijdens het fotograferen in de Live View-modus, verlengen de levensduur van het spiegelmechanisme, deze manier van werken is erg prettig voor het fotograferen in HDR wanneer de camera heel snel meerdere foto's achter elkaar moet maken.

Dit zijn de subtiliteiten van Nikon-camera's. Help het project. Arkadi Shapoval.

Voeg een reactie toe:

 

 

Opmerkingen: 68, over het onderwerp: Fototrucs voor Nikon. Deel 15

  • Lancet

    Hartelijk dank - zoals altijd is alles beknopt en duidelijk

  • Galina

    Hallo, goede dag) Welke camera is beter canon 650d kit 18-55 mm of is het beter om canon 60d kit 18-55 mm te kopen? Voor een beginnende fotograaf fotografeerde ik op Nikon Coolpix P510. Nu heb ik besloten om een ​​meer functionele camera te kopen. Ik fotografeer graag natuur, portretten en macro. Alvast bedankt)))

  • jury

    Bedankt dat je me herinnert aan de handige resetfunctie. Het kan gemakkelijker zijn om een ​​paar fabrieksinstellingen te wijzigen dan om je experimentele circuits in hun oorspronkelijke staat te herstellen.

  • jury

    Bedankt!! Nuttig, nuttig als "Nikonist"

  • Roman

    Op de d3100, bij het fotograferen in livebeeld, gaat de spiegel niet omlaag voordat een foto wordt gemaakt.

  • Alexander

    Bedankt voor HDR met LiveView. Erg hulpzaam.

  • pasja

    Bedankt voor de snelle reset, het heeft geholpen).

  • Vyacheslav

    Over het resetten van de instellingen was handig! Wist niet(((

  • pasja

    Over instellingen gesproken. Wie kan zeggen wat de sluitertijd verandert in de handleiding: ik stel het belichtingspaar in, maar na de afdaling springt de sluitertijd zelf absoluut onvoorspelbaar, hij kan gemakkelijk van 1/320 naar 1/40 springen.

    Ik werk in studioomstandigheden met monoblokken, ik steek de micropro-radiosynchronisatie in brand, het karkas is D80.

    • kwark

      Misschien had u belichtingsbracketing ingeschakeld en was elke twee van de drie frames met belichtingscompensatie ingesteld in de bracketing-instellingen.

      • pasja

        Ik gebruik geen bracketing, dus daar heb ik niet op gelet.
        Je hebt helemaal gelijk. Bedankt

  • Mira

    Ik heb een standaard set voor een beginner (Nikon 5100 18-55), het is me nog nooit gelukt om een ​​foto te maken die kristalhelder, scherp is, ik weet niet hoe ik het anders moet noemen, zoals deze:

    http://www.flickr.com/photos/raodk45/8639141251/in/explore-2013-04-11/

    Er zijn 2 opties: 1. Met zo'n lens werken zulke foto's niet. 2. De fotograaf weet niet hoe hij foto's moet maken) Ik neig naar de 2e optie. De scherpte staat op de camera maximaal ingesteld, ik stel automatisch en handmatig scherp. Maar ook automatisch, nadat de scherpstelpunten in de lens rood knipperen, d.w.z. de camera stelt scherp, ik maak een foto, dan download ik hem en nog steeds is er niet zo'n scherpte. Ik nam een ​​foto van de kinderen op straat, het was een zeer zonnige dag, d.w.z. sowieso veel licht, bij 100% weergave van de foto is er geen scherpte zoals in het voorbeeld van de foto (((Wat te veranderen? Waar aan te werken? Ik zou dankbaar zijn als je zou kunnen helpen met advies.

    • Denis

      Mira, controleer allereerst je camera en lens op back- of frontfocus, vaak vereisen DSLR's autofocusaanpassing (aanpassing) (je kunt dit heel eenvoudig controleren aan de hand van het voorbeeld - https://nikoneurope-ru.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/52161/related/1). De dienst zal (indien nodig) de camera van de D5100 kunnen instellen en vanaf het model D7000 en ouder kun je via het menu in de camera zelf de scherpstelling aanpassen. Lees ook artikelen over het gebruik van een statief, afstandsbediening, flitser in synchronisatie op het tweede gordijn. Let tijdens het fotograferen op de verdeling van licht en schaduw - dit heeft ook invloed op de scherpte. Probeer een polarisatiefilter te gebruiken. En stel in de camera-instellingen niet de maximale scherpte in (hoogstwaarschijnlijk is "maximum" al een softwarematige verscherpingsverbetering) - stel een of twee stappen minder in.

      • Stas

        De D5100 is perfect geconfigureerd zonder service, hij heeft daar een open servicemenu en alles is eenvoudig toegankelijk gebouwd ...

        • Artem

          Goedemiddag Stas (of Arkady, misschien weet jij het ook) Ik ben geïnteresseerd in het genoemde servicemenu. Op de een of andere manier heb ik nog nooit gezien hoe ik erin moet komen op de D5100 ... (((Vertel me?

          • Valery A.

            Er is daar geen servicemenu, het hele menu is een service bij de camera. Mira adviseerde me om de autofocus aan te passen in het servicecentrum, Stas begreep het een beetje verkeerd.

          • Valery A.

            Niet Mira, maar Denis.

            • Artem

              Begrepen, bedankt!

  • pasja

    Mira, laat de originele foto zien van wat je krijgt, sla de huidige exif op.
    PS in het geheim - heel vaak worden kristalhelderheid en scherpte toegevoegd aan de nabewerking. En hoe kleiner het formaat van de afbeelding, hoe duidelijker en kristalhelder het is;).

  • Mira

    Heel erg bedankt voor het advies, ik zal kijken, lezen en ik zal het verder proberen. Link naar een van de foto's:
    http://img809.imageshack.us/img809/4490/dsc0114lvh.jpg

    • pasja

      Ik keek naar de foto en begreep niet waar de camera op stond, een soort rommeltje. Dus je hebt gelijk, er is een probleem).

      Wellicht kan uw lens met zijn lange uiteinde van 55 mm en een minimale diafragmawaarde van 5,6 geen normaal beeld produceren, de zogenaamde soap.

      Probeer je diafragma aan te halen. Dit kan in de A-modus op de camera. Stel de waarde in op 6,3 of 7,1, misschien 8,0 of 9. Maar je moet hem ook niet te veel sluiten, anders krijg je het tegenovergestelde effect, het beeld verslechtert door diffractie en er komt heel weinig licht op de sensor bij zulke waarden.

      De tweede optie is om de blootstelling te verminderen. Je hebt 1/50 op deze foto. Voor een brandpuntsafstand van 55 mm is dit misschien niet genoeg voor zo'n scène, zelfs niet met een stabilisator. Een klein briesje kan hier van invloed zijn of je staat ongemakkelijk en van alles. Schakel over naar de S-modus op uw camera en stel uw sluitertijd in op 1/80 of 1/100 (of 1/250 om te experimenteren), hoewel de ISO-waarde omhoog gaat, maar de D5100 zal het prima doen.

      “Er is een prachtige gouden regel. U moet uit de hand fotograferen met sluitertijden, waarvan de numerieke waarde groter moet zijn dan de effectieve brandpuntsafstand van de lens.

      Je hebt een brandpuntsafstand van 55 mm, waardoor je de sluitertijd korter moet instellen: 1/60 en zelfs korter. Voor de D5100 verandert deze regel iets, de sluitertijd is anderhalf keer korter dan de brandpuntsafstand. (55 * 1,5 = 82, rond af naar boven en verkrijg een sluitertijd die niet korter is dan 1/80).

      Je kunt beide methoden ook combineren: schakel over naar de M-modus, stel sluitertijd + diafragma in en de camera past zelf de belichting voor je aan dankzij auto iso.

      Lees dit artikel aandachtig:
      https://radojuva.com.ua/2012/01/how-to-make-photo-by-hand/
      https://radojuva.com.ua/2012/02/what-is-shutter-speed/

  • Mira

    Heel erg bedankt voor de details, de bloemen zijn nog steeds op hun plaats, dus ik zal experimenteren, en dan om het resultaat te vergelijken met de eerste foto, nu zal ik uit je opmerkingen weten waar ik aan moet werken. Ik heb de site zoveel mogelijk gelezen, erg handig, dankzij de auteur!

  • anonymus

    Mira, mijn kit 18-105 geeft maximale scherpte bij F8,0-F11,0. In de open lucht verliest het aanzienlijk aan scherpte. Nou, het is beter om de sluitertijd in te stellen met een marge, in jouw geval - 1/100s of korter. En let op het proces van het indrukken van de ontspanknop. Het moet soepel zijn, zonder schokken, waaruit de camera zal trillen, wat de scherpte beïnvloedt.

  • orest

    Goedemiddag, vertel me de budlaska, wanneer je de slaper aansluit, geeft de belichtingsmeter altijd onderbelichting aan, hoe kun je dit bestrijden? Ik zal je vriend zijn.

  • Sergei

    Arkady, heb je ooit zo'n geval gehad toen je na het formatteren van de kaart ontdekte dat je vergeten was de beelden te kopiëren?
    Voor mezelf heb ik het probleem van een schone geheugenkaart opgelost en tegelijkertijd dubbele / verloren foto's op een andere manier - door foto's van een geheugenkaart te kopiëren, "breng" ik ze over, dat wil zeggen, ik verwijder ze onmiddellijk van de kaart en schrijf ze naar schijf. Zo weet ik altijd wat ik naar schijf heb overgezet en wat niet. Geïnteresseerd in de mening van ervaren, wat is er mis met deze aanpak?

    • Arkadi Shapoval

      Ik knip niet uit omdat het knippen dan misschien mislukt (de lampjes gaan uit) en de foto's niet op de geheugenkaart of op de harde schijf staan. Ik maak altijd een back-up op een reserve harde schijf, meestal duurt een sessie een paar minuten, en ik weet altijd precies wat ik heb gekopieerd en wat ik niet heb gekopieerd.

  • Larissa

    Jongens vertellen me hoe ik kan overschakelen naar de zwart-witmodus op Nikon5100

  • jana

    Vertel me, wat kan ervoor zorgen dat alle instellingen na elk vastgelegd frame worden gereset in handmatige modus?

  • jana

    Dit is een Nikon D90-camera.

  • Michael

    Hallo! Vertel me alsjeblieft, Nikon D3200, in de "M" -modus, na het instellen van de sluitertijd, het diafragma, de ISO en andere parameters, na het inschakelen van de liveview-modus, gaan alle instellingen op een dwaalspoor: sluitertijd 1/30, diafragma 5, ISO 200 Hoe kan ik deze situatie oplossen?

    Bij voorbaat dank!

    • Анатолий

      Weer een slachtoffer van het regime M)
      En terecht - we zijn niet op zoek naar gemakkelijke manieren - ook al is het slecht, ook al is het moeilijk - zelfs als het erger is - maar we zullen toch koppig alleen de M-modus instellen)))

      Amuse zulke kuddevertegenwoordigers)

      • anonymus

        Anatoly, je begreep het niet en meteen een slachtoffer. Misschien een handmatige lens voor video. Niet gedacht? Hetzelfde probleem. Minder dan 1/30 en iso 200 zakt niet

  • Sergei

    Hallo! Vertel me alsjeblieft, er was zo'n probleem Nikon d90 bij het fotograferen met de ingebouwde flitser in ttl-modus, frequent flitsen voordat dit niet was wat het zou kunnen zijn?

  • Julia

    Ik betuig mijn grote dankbaarheid, Arkady, voor de informatie over de snelle reset! Autofocus werkte niet op de Nikon D90 met een van de lenzen. Herhaaldelijk controleren en wijzigen van de instellingen hielp niet ... en na de reset werkte alles!

  • Ludmila

    Vertel me alsjeblieft hoe je alle instellingen op Nikon 3200 kunt resetten, dat wil zeggen aangepast (er zitten geen rode knoppen op)

  • Masha

    Vertel me alsjeblieft hoe je alle instellingen op de Nikon 3100 kunt resetten

  • Alexander

    Vertel me alsjeblieft, wat is het probleem? In de Nikon D5100 live view-modus klikt de camera tijdens het fotograferen, alsof je 2 foto's maakt

    • Arkadi Shapoval

      Dus het zou moeten zijn, dit is de standaard spiegel- en sluitercyclus in Live View voor de d5100, het laat de spiegel weer zakken)

      • Анатолий

        Trouwens, waarom klikt het D5100-apparaat echt 2 keer (alles is in orde)
        En het D5200-apparaat klikt maar één keer (aan het einde van het filmen en terug naar Live View - !!!!)

        Keert normaal terug naar Live View.
        Is dit een ontwerpkenmerk? Of een bug van een apart apparaat? (Ik las dat de D5200 de Live View-functie lijkt te hebben verbeterd, maar het is niet bekend waar en hoe deze verbetering precies was)

        • Анатолий

          Ik ben gewoon gewend aan het feit dat de Nikon D5200 twee keer klikt bij het verlaten van de opname terug naar Live View - en daarom is het alarmerend dat de D5200 één keer klikt en op de een of andere manier gedempt (onaangenaam geluid) bij het verlaten van de opname terug naar Live View

Voeg een reactie

Auteursrecht © Radojuva.com. Blog Auteur - fotograaf in Kiev Arkadi Shapoval. 2009-2023

Engelse versie van dit artikel https://radojuva.com/en/2013/04/nikon-9000-miles/comment-page-1/

Versión en español de este artículo https://radojuva.com/es/2013/04/nikon-9000-miles/comment-page-1/