Vergelijkende review van witte Jupiter-9

Op mijn site vind je een review van de lens Jupiter-9 zwart, Lytkarinsky plant voor M42 draad и Jupiter-9 P witte kleur van camera's met Contax-Kyiv-vatting. Trouwens, de eerste Lytkarino Jupiters waren ook wit, wat het moeilijk maakt om ze te onderscheiden van die van Krasnogorsk, je kunt een overzicht zien van zo'n oud wit exemplaar hier.

Camerabeeld van witte Jupiter-9

Camerabeeld van witte Jupiter-9

Deze review gaat over de lens: witte Jupiter-9 van de Krasnogorsk-plant, oorspronkelijk gemaakt voor een spiegelreflexcamera met een M39 schroefdraad. Jupiter-9 staat in de top vijf beste Sovjet-portretlenzen.

Hieronder getoond lijst met belangrijke versies van JUPITER/JUPITER-9:

  1. JUPITER-9 2/85 AUTOMATISCH. In behuizing voor camera's Kiev-10/15, Arsenal-fabriek (Kiev), Kyiv-Avtomat-montage
  2. JUPITER-9 1:2 F=8.5cm. In een witte koffer, Krasnogorsk, Contact-Kyiv mount
  3. JUPITER-9 1:2 F = 8.5 cm P. In een witte koffer, Arsenal-fabriek (Kyiv), Contact-Kyiv mount
  4. Jupiter-9 1:2 F=8,5cm P. In een witte koffer, KMZ, M39 voor Zenith camera's
  5. JUPITER-9 2/85. In een witte koffer, Lytkarinsky, M39 voor Zenith camera's
  6. In zwarte koffer van het oude type, Lytkarinsky, M42 (nog geen review)
  7. JUPITER-9 2/85. In een nieuw type zwarte koffer, Lytkarinsky, M42
  8. MC JUPITER-9 2/85. In een nieuw type zwarte koffer, Lytkarinsky, met 'MS', M42
Foto op Jupiter-9

Foto op Jupiter-9

In tegenstelling tot zijn Lytkarinsky-broer heeft witte Jupiter een draad voor M39 en paarse verlichting. Het belangrijkste verschil in de foto is de scherpte al vanaf het geopende diafragma. Zoals vermeld in de review van de zwarte variant, Lytkarinsky is erg zacht en schuimt op open diafragma's.

Portret op Jupiter-9 85mm F2.0

Portret op Jupiter-9 85mm F2.0

Mijn versie heeft een M42-schroefdraad, in feite gaan alle witte Jupiter-9's onder M39, als M42 overkomt, wordt deze opnieuw gemaakt of met de gebruikelijke M39-M42-adapterring.

Schitterende scherpte wijd open op de Jupiter-9 lens

Schitterende scherpte wijd open op de Jupiter-9 lens

Alle benodigde specificaties en andere belangrijke punten zijn beschreven in recensie van zwarte Jupiter-9. Hoe Jupiter-9 te gebruiken op moderne Nikon digitale SLR-camera's, lees de sectie Sovjet-optica, en hoe te gebruiken op een Canon-systeem - in de sectie Oude lenzen op Canon. Persoonlijk heb ik alle voorbeeldfoto's ter beoordeling met een camera gemaakt. Nikon D90 en een lensloze adapter KP-42\N, terwijl ik niet kon scherpstellen op oneindig.

Prachtige bokeh op het open diafragma van de Jupiter-9 lens

Prachtige bokeh op het open diafragma van de Jupiter-9 lens

Wat betreft de foto van de witte Jupiter-9: De foto is al behoorlijk scherp, vanaf F2.0. Maar scherpte moet je niet najagen met dit objectief. Bij diafragma 2.8 leek het zelfs nog te scherp, als je precies op scherp zou stellen. Voor een portret is zo'n scherpte al te veel, dus het is erg handig om precies portretten te krijgen als je werkt bij diafragma's van 2.0 tot 2.4. De bokeh is zeer aangenaam, plastic, onopvallend, al zijn er lichte rimpels in de onscherpte zone. De cirkels in de vervagingszone hebben een lichte karakteristieke toename in helderheid nabij de rand (ring). Ха redelijk normaal. Als je een onscherp beeld ziet in de voorbeeldfoto's, zijn dit focusmissers. Bij het werken met de lens overtrof het alle verwachtingen, hoewel de eerste indrukken van zwarte versie erg van streek. Het is ook vermeldenswaard dat de lens normaal gesproken zij- en zelfs tegenlicht vasthoudt, er zijn contrastdruppels, maar ze passen goed binnen het acceptabele bereik. Lichtafval op mijn bijgesneden matrix werd niet opgemerkt. Het heeft ook geen last van vervorming en vervormt daarom het beeld op de foto niet, daarom kan het worden gebruikt voor portretfotografie.

Jupiter 9 foto voorbeelden

Jupiter 9 foto voorbeelden

Als u een van de Jupiter-9-opties wilt kopen, kunnen we u hierbij helpen - neem contact op met de contacten die worden vermeld in de sectie handmatige optica.

Kleine IPIG Jupiter-9

Kleine IPIG Jupiter-9

Voorbeeldfoto's op Jupiter-9

Vrijwel alle foto's zijn onbewerkt. Alleen verkleind en bedrukt EXIF cameragegevens. Ik herinnerde me de diafragmawaarden niet altijd, daarom zijn de limieten gewoon aangegeven. Stel je voor hoe Jupiter-9 zich in volledig beeld zou hebben getoond.


Adresboek van modern merk lenzen 'Zenitar' и 'Helios' kan zie deze link.


Reacties op dit bericht vereisen geen registratie. Iedereen kan een reactie achterlaten. Veel verschillende fotoapparatuur is te vinden op AliExpress.


Uitgang:

Jupiter-9 in de witte uitvoering is de Krasnogorsk fabriek een ideale portretlens. Je kunt er met elk diafragma mee fotograferen, het objectief is licht en klein, heeft een mooie scherpstelring en geeft een prachtig beeld. Soms beweert hij te kunnen wedijveren met Helios-40-2 vanwege zijn compactheid en gebruiksgemak.

Materiaal voorbereid Arkadi Shapoval. Trainingen/consulten | YouTube | Facebook | Instagram | Twitter | Telegram

Voeg een reactie toe:

 

 

Opmerkingen: 128, over het onderwerp: vergelijkende beoordeling van witte Jupiter-9

  • Paul

    Arkady, verander de eerste link in de recensie - het verwijst naar dezelfde recensie, en niet naar de recensie van de zwarte Jupiter-9-lens, Lytkarino-fabriek voor M42-draad.
    Heel erg bedankt voor je harde werk!

  • Alexey

    Ik las veel enthousiasme van Arkady (Hartelijk dank voor de recensies, Arkady!), Ik kocht een witte KMZ “P” van 1960. Ik gok op Canon 5D. Ik klikte op het doelwit voor verwennerij, keek in rauw, dat is wat ik vond. Op de open - scherp zijn de contouren vrij duidelijk getekend, maar er is helemaal geen contrast. In focus lijken lichtfragmenten een aura te hebben, zwarte worden lichtgrijs. Bij f/2.8 - zowel scherp als contrastrijk. Verder verkleinen van het diafragma heeft geen effect.
    Verrassend genoeg is in raw het verschil tussen f/2 en f/2.8 gewoon enorm. In de zoeker ZIE IK NIET zo'n groot verschil tussen f/2 en f/2.8. Ik nam zelfs een onlangs schoongemaakte Spotmatic (met een heldere, grote zoeker), nam geen foto's, keek gewoon in de zoeker - echt, prachtige kwaliteit in de open lucht! En hetzelfde, visueel merkte ik GEEN groot verschil tussen f / 2 en f / 2.8.
    Zo kwam ik tot een theorie. Zou het kunnen dat het beeld dat door de lens op het CCD-element (dat praktisch een spiegel is) wordt geprojecteerd, terug in de lens wordt gereflecteerd, waardoor meerdere interne reflecties in de lenzen en weer op de CCD worden veroorzaakt. Wat zorgt voor een daling van het contrast. De lens is immers oorspronkelijk gebouwd voor film, die een bijna mat oppervlak heeft. En hoe werkt het met het spiegeloppervlak van het CCD-element? Kan dit en hoe ermee om te gaan?
    Bij voorbaat dank voor opmerkingen. Eerlijk,
    Alexey

    • Ivan

      Ben je al heel lang bezig met fotografie?)))) schrijf zulke onzin))) het beeld is gespiegeld ...))))

      Een druppel contrast en zacht op de open is typerend voor veel snelle lenzen
      Dit komt door XA of andere eigenschappen van optica, ik heb bijvoorbeeld Nikkor 50 1.4D, op een volledig open exemplaar daalt ook het contrast en is het erg zacht, bij 1.6 is er bijna niets dergelijks, bij 1.8 - alles is over het algemeen uitstekend

      • Alexey

        Bedankt voor antwoorden! Mijn excuses als ik een hoge professional heb beledigd met mijn stomme vraag. In de tussentijd kocht ik een goedkope Jupiter 9 voor Contacten, hetzelfde bouwjaar als mijn Krasnogorsk m39, en met een vergelijkbaar serienummer. Ik gooide het lensblok, klikte - de "nieuwe" voor contact bleek veel helderder, scherper en contrastrijker! Ik speelde met de lenzen, gooide ze heen en weer, het bleek dit: de frontlens van mijn Krasnogorsk is blijkbaar niet-native, of defect. Zij is het die veel "zeep" geeft. (uiterlijk - best mooi) De middelste en achterste verlijmingen zijn absoluut gelijkwaardig. Ook is de kleur van de verlichting van de "defecte" frontlens meer roodachtig dan paars. In ieder geval verschillen de lenzen in de kleur van verlichting, ondanks de bijna identieke serienummers (verschil van enkele tientallen). Dus ik denk dat de verkoper zijn eigen gehavende frontlens heeft vervangen door een andere, van een andere Jupiter. En vtyuhal, zoals alle inheemse. Kortom, de frontlens was de oorzaak.
        Verder kocht ik een NIEUWE Lytkarinsky MS 2009 “Made in Russia” op de veiling, vrij goedkoop. Erg tevreden! Scherper, contrastrijker dan de "blanken" die ik had. (Niet zo scherp als Canon 85/1.8 bij f2.0, maar dichtbij) Geen zorgen! Ga en maak een foto! Een minder positief kenmerk (voor mij!) van de nieuwe Lytkarino MC is een meer neutrale kleurweergave, in vergelijking met de "retro" kleur van wit. Dat is het.

    • anonymus

      Alexey, je hebt helemaal gelijk wat betreft de herreflectie van de matrix naar de binnenoppervlakken van de lenzen. Mocht je interesse hebben, dan brengt Marumi bijvoorbeeld een speciale antireflectielaag aan op zijn lichtfilters (uiteraard passend bij de prijscategorie) om dit effect te minimaliseren, de zogenaamde DHG-technologie. De essentie is dat het (ik citeer) "je in staat stelt om verdwaalde schittering te verwijderen, wat de plaag is van serieuze digitale camera's. De matrix reflecteert de lichtstralen die erop vallen veel actiever dan film. De interne mechanica van de lens, de lenselementen en het lichtfilter zelf beginnen te schitteren en weerspiegelen de schittering van de matrix - de straal valt in een "val". De DHG-coating zorgt ervoor dat de opnieuw gereflecteerde stralen het optische systeem vrij kunnen "verlaten".
      Op dezelfde manier doen fabrikanten van optica, aanvankelijk "geslepen" voor gebruik met matrices, en niet voor film, hetzelfde.
      Maar je zei: "Ik heb de werelden gefotografeerd". Wat betreft de Jupiter-9-lens, dit is een volkomen nutteloze oefening. Deze lens hoeft alleen te worden getest op volumetrische werelden, of op zijn minst de kop van de sculptuur te schieten. De resolutie is hier niet belangrijk, in het centrum is het voldoende om bij diafragma's vanaf 2,8 20x30 van het negatief af te drukken, om nog maar te zwijgen van de matrix. Maar plastic is een prachtige eigenschap van Jupiter-9. Maar hier moet je in het diafragma komen, afhankelijk van de plot. Ik heb er veel in Kiev geschoten. Toen liet hij het vallen. Nu zit ik er over na te denken om te kopen. Ja meer. Scherpstellen gaat het beste bij een werkend diafragma. Dit is een afgeleide van de Triplet, Zonnar, en het heeft een nogal merkbare verschuiving in het focuspunt wanneer het diafragma van twee naar acht is. Dit is mede een gevolg van een speciaal afgestelde bol, waardoor de lens is zoals hij is. Hiermee moet rekening worden gehouden bij het fotograferen van portretten. Het is erg handig om in deze modus te werken op camera's van Sony, daar, met een werkend diafragma, verandert de helderheid van de EVI niet en is er een elektronische loep, maar dat is een ander verhaal.

      • anonymus

        Ja, ik zal nog een kenmerk toevoegen dat de scherptediepte van deze lens bijna U-vormig is, dat wil zeggen dat hij niet uitrekt in de ruimte. Achter en voor de scherptezone ligt direct een steile rotswand. Het is dus ook nodig om de scherpte te regelen met een werkdiafragma en dus.

  • Zmitser

    Ik reed op dit glas, dankzij Arkady. Toegegeven, voor gezond geld kon geen spiegel "Krasnogorsk" worden gevonden. Ik nam Latyrkinsky, maar wit, onder M39, voor DSLR's. Ik heb de lens trouwens in Oekraïne gekocht. Toegegeven, de verkoper wilde niet naar Wit-Rusland verzenden. moest via vrienden. En pas toen dacht ik dat het nodig was via Arkady, hij zou het een week testen en het dan naar mij sturen)

    Over het algemeen heb ik hem gisteren ontvangen - een lens van het 67e jaar, als je op nummer telt. Aanvaardbare scherpte begint bij 2.8. Toegegeven, bij deze waarde is het nog niet "scheren" (het komt al met 4.0), maar "dermatologie" wordt al waargenomen. Ik zal op alle mogelijke manieren proberen om de scherpte van 2.0 te bereiken (trilalarm, draadring - zo blijkt).

    Hij begrijpt het als Helios 44-2. Het scherpstelblok moet worden gesmeerd, omdat. ergens in het midden van het scherpstelbereik gaat het erg krap, wat het moeilijk maakt om scherp te stellen op het toch al moeizame proces.

    De bockenatorfunctie is goed. Licht verschuilt zich in prachtige kringen. Ik wacht op de lente om mooi te testen op de “natuur”. In de tussentijd zullen we de mechanismen in gedachten houden.

    Bedankt Arkady voor de tip)

  • Oleg

    Goedemiddag :-)
    Arkadi, bedankt voor je werk.
    Ik kreeg zo'n lens gratis, een oude voorraad goede mensen. waarschijnlijk van een afstandsmeter: wit, M42 draad, 67 jaar oud, opschrift in het Latijn. dus hij spaarde geen geld (35ue) gaf het aan een man met handen en hij maakte het voor Nikon met de mogelijkheid om zich te concentreren op ∞. Dit glas blijft me verbazen. scherp in het midden van het frame vanaf 2, verder breder. Ik fotografeer op d80. het zijn zulke kleuren, zo'n plaatje... mm liedje. Ik had nooit gedacht dat dit glas een nieuw leven zou gaan leiden, en wat een nieuw leven.

  • Alexander

    kreeg een witte Jupiter-9, 68 jaar oud, maar het heeft een teken van de Lytkarino-plant

  • Dima

    Goedemiddag. Je kunt ook het bekende feit toevoegen dat er in sommige, of misschien alle versies van de M39, een afstandsring is, en als je die verwijdert, wordt het werkfocusgebied ergens tot 5 meter vergroot. http://evtifeev.com/5108-9-852-nikon-leica.html
    Oleg: Kun je ons vertellen wat er precies is veranderd in de Nikon-lens? Om in ieder geval een idee te hebben met welke vraag je contact moet opnemen met de masters als het er op zich niet uitkomt. Bedankt
    De lens is geweldig, ik maak er alleen portretten mee. Maar iets in mijn versie klopt niet of ik begreep de logica van het instellen van het diafragma niet - dit is buitengewoon onhandig.

  • Igor

    Er was een zwarte Yu9 Laktyrino helemaal nieuw, het leek zeepachtig en saai. Verkocht. Onlangs nam KMZ witte spiegel. Zoals iemand hier hierboven al opmerkte, lijkt Arsenalovsky echt afgebeeld op de enige foto van de lens uit deze test. KMZ spiegel wit ziet er zo uit:
    http://savepic.org/5649788.jpg
    http://savepic.org/5678463.jpg
    Een paar foto's van hem, maar op een of andere manier verkleind en gecorrigeerd (contrast, kleuren), maar de tekening is magisch. Een beetje warm/groen achtig.
    http://savepic.org/5661055.jpg
    http://savepic.org/5665151.jpg
    http://savepic.org/5646719.jpg
    De kleur en het contrast van de spin raakten elkaar niet.

  • vladimir

    Ik heb een zwarte jupiter 88g geëxporteerd met ms-verlichting, als je foto's maakt bij weinig contrast, is de scherpte uitstekend, zelfs als hij volledig open is, ik denk niet dat je de moeite moet nemen om naar een witte jupiter te zoeken, het is moeilijk om een goed bewaard gebleven exemplaar, hoe dan ook, er zullen slijtageplekken op de lenzen zijn, het kost tijd zijn

    • Alexey

      Helemaal juist, ik ben het er volledig mee eens. Mijn ervaring bevestigt dit. Het is bijna onmogelijk om een ​​"blanke" in goede staat te vinden, niet gekweld door "bekwame handen". Voor geen geld! 50-55 jaar, wie heeft er gewoon niet in gegraven! Ik heb een ZEER goede scherpe zwarte Lytkarinsky MC van 2009 gekregen voor weinig geld (iedereen rent immers achter de "blanken" aan ...). Erg tevreden! Ik ga foto's maken voor mijn plezier.

  • Мария

    Hallo, hoe onderscheid je het van Lytkarinsky? Met dank

    • Igor

      De makkelijkste manier: door het fabriekslogo. Typ de zoekmachine: Tekens van de ondernemingen van de optische industrie van de USSR. Hoewel we niet moeten vergeten dat er oplichters zijn die de ring met het opschrift kunnen verwisselen om de ene lens voor de andere te geven, waardevoller. Ik weet niet of er zulke gevallen zijn met Jupiter 9, ik heb het nog niet gezien.

    • Andrew

      http://www.gsi.ru/art.php?id=447

  • Dmitry

    Arkady, is er een verschil tussen de lenzen van de fabrieken in Krasnogorsk en Lytkarinsky? Ik vond een kopie van de blanke 65 jaar oud, maar van Lytkarino, je zult het niet met je handen kunnen aanraken, alleen een foto. Dus ik weet niet of het de moeite waard is om te kopen.

  • Nikola

    En kan iemand helpen met de ombouw van witte Jupiter 9 (contax rf rangefinder) naar Nikon F mount met infinity?? in Oekraïne
    почта epson@bigmir.net

    • Родин

      Dit is niet moeilijk! Je kunt thuis veilig opnieuw maken, je hebt een ijzerzaag nodig voor metaal, een paar bestanden - groot en dun. Verder heb je een M42 macroring en een goede liniaal nodig. Het is wenselijk om een ​​goede lijm zoals epoxy te hebben. Het duurt een halve dag, zonder instrumentnormen. Instructies zijn online beschikbaar. Zoeken - ik heb gevonden.

  • Boris

    Ik heb nu meerdere Jupiters 9. Kmz en Lytkarino. Zwart, jaren 1960 gevernist. De beste in mijn tests zijn Lytkarinsky 1965, 1966 wit. KMZ zal niet zeggen dat iets beter is (als je wit en zwart gelakt neemt). Maar zeer goed 1961, 1959 ... Over de late zwarte m-42's, ik zal zeggen dat ze niet onder de indruk waren ... zelfs de ms-versie.

  • Alexander

    Hier is mijn test Jupiter-9 (wit) http://abrezd.livejournal.com/78389.html

  • sneeuwbal97

    Waarom ik in je review geen foto van de lens zelf heb gevonden. Ik begrijp het nog steeds niet, je testte tonvormig of cilindrisch (langwerpig). Je hebt zelf geschreven dat er veel variëteiten zijn van Yu9. Ik heb trouwens een zwarte M42 LZOS van 1976 als barrel met een focusring zoals de G44 van Start (in de vorm van een kamille-tandwiel, zie bijgevoegde foto). Zoals ik het begrijp, heb je deze niet getest? Wat kun je erover vertellen? Bedankt.

  • Alexander

    Ik heb onlangs een witte jupiter 9 gekocht van de fabriek in Krasnogorsk. Aanvankelijk was de lens een 60 jaar oude meetzoeker. De nalatenschap van de vorige eigenaar, de lens is onder m42 gezaagd en de achterkant van de lens is vervangen. Na het afstellen voor mijn Nikon heb ik oneindig bereikt, ik plaats een van de testfoto's.

    • Bo

      verschrikking

      • Alexander

        Je grammatica is verschrikkelijk.

        • Bo

          verschrikking

    • anonymus

      Wauw... 8-(

  • Arthur

    Ik had drie versies van Jupiter-9 voor spiegelreflexcamera's: normaal, export en MS
    Maar aangezien ik niet van zonnars houd, heeft geen enkele lens wortel geschoten
    Ik heb echter onlangs een witte Jupiter-9 getest voor meetzoekercamera's - export en uitgebracht in 1963
    Dit is een ding
    Dit is iets waar ons land trots op kan zijn. Wat kan en moet nu worden verwijderd. Over het algemeen een klassieker van het portretgenre
    Een paar foto's ervan staan ​​hier:
    http://mihanev.ru/blog/yupiter-9.html
    Jammer dat het overal sneeuwt

  • geschiedenis

    Ze zijn zo afstandsmeter

  • Sergei

    Een gedetailleerde review en test van de Krasnogorsk Jupiter-9 uit 1958 op een Sony full-frame spiegelloze camera.
    Op een van de meest populaire sites over handmatige optica op gebruikte Sony.
    https://phillipreeve.net/blog/review-jupiter-9-85mm-2-0/

Voeg een reactie

Auteursrecht © Radojuva.com. Blog Auteur - fotograaf in Kiev Arkadi Shapoval. 2009-2023

Engelse versie van dit artikel https://radojuva.com/en/2011/06/jupiter-9-beluy-85-2-0/

Versión en español de este artículo https://radojuva.com/es/2011/06/jupiter-9-beluy-85-2-0/