Nikon d90 test.

Op verschillende momenten heb ik meerdere Nikon D90-camera's gebruikt. Onder welke omstandigheden dan ook niet: ik sleepte constant camera's mee naar hiking, lenzen een miljoen keer opnieuw geplaatst, in de regen, bij vorst en op warme dagen - maar de camera's werkten als een uurwerk. Natuurlijk begrijp ik dat er goede exemplaren van de Nikon D90 zijn tegengekomen, maar toch, vele jaren probleemloze werking en een kilometerstand van ruim 130.000 (honderddertigduizend) van één exemplaar en ruim 250.000 (een kwart van een miljoen) van het tweede exemplaar geven alleen maar positieve recensies.

Nikon D90 test. Zicht op de camera zelf.

Nikon D90 test. Zicht op de camera zelf.

Om de camera volledig te begrijpen en te begrijpen, hoeft u alleen maar: lees de instructies,,Het is lang en saai, maar ik zie geen andere uitweg. De kwaliteit van de foto's hangt sterk af van de lens en de manier van fotograferen, en ook van beeldbesturingsmodus:Daarom is het blasfemie om te zeggen dat de camera beter of slechter schiet, je kunt alleen praten over de ergonomie, technische kenmerken en directe werkervaring. Onthoud dat altijd het is belangrijk hoe je foto's maakten op geen enkele manier.

Voorbeeldfoto's op Nikon D90

Voorbeeldfoto's op Nikon D90

En dus behoort de camera tot de klasse van digitale SLR middenklasse camera's. Er wordt vaak gezegd dat de Nikon D90 een geavanceerde amateurcamera is. Houd er daarom rekening mee dat dit geen professionele camera is, omdat ze vaak op internet schrijven (vooral in online winkels), professionele camera's - is D300(S), D200, D700, D3(x,s), D4, D800(E) - daarom moet u begrijpen dat het apparaat meer gericht is op amateurs dan op professionals. Het belangrijkste kenmerk van de camera is dat je door de reeks functies zowel de Nikon D90 als professionele apparatuur kunt gebruiken, maar met enkele beperkingen.

Voorbeeldfoto op Nikon D90

Voorbeeldfoto op Nikon D90

De belangrijkste parameters van de Nikon D90, die de moeite waard zijn om op te letten
1. Liveweergave
2. HD-video 1280*720 24fps
3. 12MP CMOS-sensor
4. Aluminium-magnesium behuizing met een heleboel knoppen
5. Ingebouwde autofocusaandrijving
6. Extra scherm
7. 4.5 fps
8. Flash werkt in Command-modus en FP-modus
9. Li-ionbatterij
10. Matrix-reinigingssysteem
11. Bracketing expositie

Voorbeeldfoto op Nikon D90

Voorbeeldfoto op Nikon D90

Laten we nu elk item vanuit een praktisch oogpunt bekijken.

1. Live-weergave. Onder Live View "Live View" wordt geïmpliceerd, en in de Nikon D90 is het best een sterk punt.
Ten eerste: gemaakt voor D90 zeer groot scherm (920.000 punten - hetzelfde als professioneel D3, D700) waarvan het onmogelijk is om los te komen. Hij weet zelfs hoe hij diavoorstellingen met muziek moet laten zien!
Ten tweede: erg handige knop om over te schakelen naar Live View - gewoon geklikt en de onbegrijpelijke digitale spiegelreflex veranderde in een gewone zeepkist (handig voor mensen die net zijn overgestapt op spiegelreflexcamera's en niet kunnen begrijpen wat er door de zoeker moet worden waargenomen).
Ten derde staat deze modus toe: controleer duidelijk de focus op elk punt in uw frame. Laten we eens nader kijken - tijdens het zoomen kunt u elk gebied in het frame selecteren met de joystick en inzoomen op een schaal van 1 tot 1 - dat wil zeggen, selecteer een willekeurig punt om scherp te stellen. Deze stand is onmisbaar bij het werken met handmatige (non-autofocus lenzen) en een statief.
Toegegeven, het kost tijd om te wennen aan de werking van de spiegel, wat tijdens het gebruik onnodige geluiden en gekletter toevoegt. Wanneer u Live View inschakelt, maken de spiegel en sluiter een klik en tijdens het fotograferen twee klikken. Het lijkt misschien alsof de camera extra frames maakt. Een enorm minpunt van deze modus is dat autofocus heel, heel langzaam werkt en in de videomodus helemaal niet.

Fotografie op Nikon D90

Fotografie op Nikon D90

2. HD-video 1280*720 24fps zonder autofocus is absoluut niet nodig voor een fotograaf
Waarom niet nodig - maar want wie zal de video bekijken zonder autofocus? Oké, er kunnen op de een of andere manier nog steeds foto's worden gemaakt in de handmatige scherpstelmodus, maar video met handmatige scherpstelling, wanneer de scène verandert met de snelheid van het licht, is een zeer moeilijke taak. Ik raad aan om alleen video's te maken met een statief. Ik heb een paar keer een video met mijn handen gemaakt - je kunt schieten, maar ik herhaal, het is heel, heel moeilijk. Video zonder autofocus heeft een andere camera - Nikon D5000.
De video zelf is behoorlijk solide, in Motion JPEG-formaat, wat betekent dat hij veel "weegt". Ik raad je aan om het na het fotograferen onmiddellijk over te zetten naar een van de populaire formaten - bespaar veel schijfruimte. Ook raad ik je aan om de belichting te vergrendelen wanneer je een video opneemt, zodat er geen toonverschillen zijn wanneer de compositie in het frame verandert. Een ander ernstig videoprobleem is de beperking van de videoduur in de modus. 1280*720 tot 5 minuten. Aan de ene kant is 5 minuten genoeg om korte videocompilaties te maken, maar ik moest een keer de toespraak van mijn vriend opnemen, en de limiet van 5 minuten maakte het proces erg moeilijk. Na verschillende video's van 5 minuten begint de camera ook video's op te nemen van maximaal 30 seconden en schakelt automatisch uit, hoogstwaarschijnlijk als gevolg van oververhitting van de matrix. Nikon D90 is de eerste camera van Nikon met de mogelijkheid om video op te nemen, meer moet je er dan ook niet van verwachten. Als je een camera van Nikon nodig hebt die goed video schiet en autofocus heeft, dan raad ik je aan om naar de modellen te kijken Nikon D3100, Nikon D5100 и Nikon D7000.

Foto op Nikon D90

Foto op Nikon D90. Bij hoge ISO.

3. 12MP CMOS - precies goed
Waarom meer? Hoe meer pixels - hoe groter de dichtheid en er kan meer ruis zijn, doordat de matrixcel steeds kleiner wordt - waardoor hij minder licht kan opvangen. Ik raad je aan om mijn artikel te lezen Battle of Megapixels.
De matrix is ​​geweldig. Natuurlijk zie ik al ruis bij ISO 400, maar bij ISO 1600 zijn ze nog redelijk acceptabel.
Ik merkte een heel belangrijk punt bij het werken met hoge ISO's dat de ruis sterk toeneemt na 2500 ISO, dat wil zeggen, bij 2500 ISO kun je er nog iets uitknijpen, maar dan daalt de fotokwaliteit dramatisch. Ik raad aan te fotograferen met beproefde ISO 200 en ISO niet boven 1600 te verhogen. ISO LO-1 (100) mag alleen worden ingeschakeld op een heldere dag, wanneer je een soort portret met een open diafragma moet maken om de sluiter te ontmoeten snelheid van 1/4000s. De ISO-waarden Hi1, Hi0.3, Hi0.7 zijn een soort ISO-software cheat, het is bijna onmogelijk om bij dergelijke waarden een ruisarm beeld te krijgen.

Voorbeeldfoto op Nikon D90

Voorbeeldfoto op Nikon D90

4. Aluminium-magnesium behuizing (een deel)
In de inleiding schreef ik dat ik deze camera constant gebruik, draag en rijd met deze camera en het voelt behoorlijk adequaat. Een aluminium-magnesiumlegering (hoewel ik dergelijke informatie niet op de website van de fabrikant heb gevonden, maar qua gewicht is het geen plastic) en een rubberen inzetstuk maken de camera zeer praktisch, goed gebreid en bieden een uitstekende gewichtsbalans met verschillende lenzen. Voor kleine handjes zal het misschien wat anders zijn, maar voor een serieuze fotograaf is het gewoon heerlijk.
Er zitten een hele hoop knoppen op de behuizing. Met een camera, hoe meer hoe beter. U krijgt snel toegang tot alle hoofdfuncties en hoeft niet door het enorme menu te scrollen. Ik heb de programmeerbare knop geconfigureerd om het type focus te wijzigen.

Natuurfotografie op Nikon D90

Natuurfotografie op Nikon D90

5. Ingebouwde autofocusaandrijving
Een wondermiddel om geld te besparen en een wondermiddel voor professionals. De Nikon D90 camera heeft een ingebouwde autofocus motor (schroevendraaier) om te werken met AF gemarkeerde lenzen. Dit maakt het gebruik van optica mogelijk zonder een ingebouwd scherpstelsysteem (wat betekent dat elke autofocuslens kan worden gebruikt). Meestal zijn dergelijke optica goedkoper, u kunt ze bijvoorbeeld kopen Nikon 50 mm F1.8D AF voor slechts 150 USD en voel je als een echte professional. Een groot deel van de professionele optica wordt ook gewoon geleverd zonder een autofocusmotor. Zo is er simpelweg geen analoog voor de Nikkor 135 DC met ingebouwde autofocusmotor. Meer details over de compatibiliteit van Nikon-lenzen in mijn artikel - Lens verschil.

Foto op Nikon D90

Foto op Nikon D90

6. Extra monochroom scherm.
Ik las onlangs op internet dat het kleine monochrome display op de D90 archaïsch is, ik was hier zeer verbaasd over. In feite is dit niet zo, het extra display is erg goed ergonomisch en bespaart tijd, batterijvermogen, onnodige bewegingen. Laat het me uitleggen - het scherm zit altijd bovenaan en je hoeft de camera niet met de lens naar beneden te draaien om naar het hoofdscherm te kijken, ten tweede heeft het een zeer hoog contrast in de zon (alles is zichtbaar), ten derde is het vreet de batterij niet op (zelfs de achtergrondverlichtingsmodus van het extra scherm verbruikt veel minder batterij dan het hoofdscherm). Over het algemeen ziet de camera er nog indrukwekkender uit. Overigens wordt de achtergrondverlichtingsmodus ingeschakeld door de cameraschakelaar naar rechts te draaien. Daarna keert hij terug naar zijn oorspronkelijke positie. Hieronder vindt u een van de ernstigste nadelen van deze hendel.

Foto op Nikon D90

Foto op Nikon D90

7 - 4.5 fps
Iemand kan zeggen, ze zeggen, Marks from Kenon schieten met 10 frames per seconde, hetzelfde D3 schiet 8 frames per seconde, wat kan ik zeggen, D300 met een batterijpakket perst 8 frames per seconde. Nu is de vraag waarom heb je het nodig? Continu-opnamen worden zeer zelden gebruikt. 3 frames per seconde is al voldoende, de rest is alleen voor specifieke taken. Daarom is bijna 5 frames per seconde best een sterk punt. Doe een experiment - hoe snel kun je de cameraknop indrukken in frame-by-frame modus? Het zal 5 keer plus of min hetzelfde uitkomen. Nikon D90 heeft in ieder geval een hogere vuursnelheid dan de nieuwe, zeer dure professional Nikon D800, die kan fotograferen met maximaal 4 fps.

Voorbeeldfoto op Nikon D90

Voorbeeldfoto op Nikon D90

8. Flash werkt in Command-modus en FP-ondersteuning
Een klassieker van Nikon. U hoeft geen dure flitsers of synchronisatoren te kopen - ga gewoon naar het menu, bracketing \ flits en selecteer flitsregelingsmodus C. Stel een kanaal in en groepeer en bedien externe flitsers zoals SB-600, SB-700, SB-900, SB-800 и SB-910. Vergeet ook niet dat je de ingebouwde flitser zo kunt instellen dat deze alleen commando's geeft en niet meedoet aan het fotograferen zelf.
Het volgende is het meest interessante - snelle synchronisatiemodus. Met externe flitsers kun je elke sluitertijd instellen, tot 1/4000. Degenen die zo'n probleem niet zijn tegengekomen, zullen het niet begrijpen, wie weet zal hij gelukkig zijn. Er zijn maar weinig camera's die deze modus ondersteunen. Waarom dit nodig is, vind je bijvoorbeeld in mijn artikel - 'Flits in de middag'.

Voorbeeldfoto op Nikon D90

Voorbeeldfoto op Nikon D90

9. Li-ion batterij EN-EL3e
Uitstekende pantserdoorborende batterij. Ook geschikt voor D700, D200, D300(en) enz. weerstaat meer dan 2000 frames zonder flits. De instructies zeggen dat het werk kan leveren voor 1200 opnamen, een derde van degenen die met een flitser zijn gemaakt - ergens is het. Het aantal opnamen wordt sterk beïnvloed door het type lens (bijvoorbeeld VR-modus), vertragingsmodi van het hoofddisplay, enz.

Voorbeeldfoto op Nikon D90

Voorbeeldfoto op Nikon D90

10. Matrix-reinigingssysteem
Een heel handig ding. Ik raad aan om de reiniging in te stellen wanneer je de camera uitschakelt, aangezien wanneer je hem aanzet, je vaak onmiddellijk moet fotograferen, en wanneer je hem uitzet, laat hem dan schoonmaken voor je gezondheid. Ik adviseer over het schoonmaken van de matrix lees hier.

Voorbeeldfoto op Nikon D90

Voorbeeldfoto op Nikon D90

11. Bracketing expositie
Bracketing stelt u in staat om zonder angst te fotograferen voor de juiste belichting. Toegegeven, dit vereist extra tijd, batterijslijtage en snel vullen van de geheugenkaart. precies onder bracketing nuttig 4.5 frames per seconde. Ik raad aan niet veel nut bracketing, is het beter om de camera correct af te stellen (vooral de correctie expositie) en neem één frame in RAW, en bereik het dan, als er iets is, programmatisch, in plaats van de sluiter dicht te doen tentoonstellingsvork.

Natuurfotografie op Nikon D90

Natuurfotografie op Nikon D90

Ik wil graag een aantal enorme voordelen opmerken:Een breed scala aan functies waarmee u het beeld kunt verbeteren - ruisonderdrukkingsfuncties, D-verlichting etc.

Nikon D90 foto

Nikon D90 foto

Nadelen van Nikon D90:
Het sterkste nadeel wanneer ik met de camera werk, overweeg ik een sterke terugkeer van de uit-hendel - dat wil zeggen, wanneer u de achtergrondverlichting van het extra scherm inschakelt, gaat de hendel terug naar de "AAN" -positie, maar de traagheid is erg sterk en het gaat verder en zet de camera uit (in de "UIT"-positie), daarom moet u uw vinger soepel verwijderen nadat u de achtergrondverlichting van het extra scherm hebt ingeschakeld. Zeer onaangename verhalen worden geassocieerd met deze glitch, wanneer 's nachts op belangrijke momenten de camera gewoon vastloopt na het instellen van de instellingen op het externe display. Ook zit deze schakelaar vrij los, maar hij werkt nog steeds stabiel.

Ook viel na een jaar actief werken de rubberen band, die zich rechts van het scherm bevindt, eraf, deze zette een beetje uit en pelde af. Ik heb gemerkt dat de rubberen band de activiteitsindicator van de geheugenkaart bedekt, dat wil zeggen dat men bang is om de indicator in de diepte van de camera te duwen en deze te beschadigen. Deze ziekte werd genezen door overtollig rubber en secondelijm af te snijden. Deze ziekte kreeg D90 van D200 en van D80. Maar ik gebruik mijn D90 natuurlijk veel.

excerpt in 1/4000 van een seconde - als je het nog niet hebt begrepen, dan heb je bij het fotograferen met snelle lenzen vanaf diafragma F / 1.8 en lager niet genoeg sluitertijd, zelfs niet bij de laagste ISO.

Belichtingsmeting (belichtingsmeter) werkt niet met lenzen zonder chip. Het zou niets zijn, maar dit is gewoon de camera en inferieur aan professionele, zoals op D200 en ouder, je kunt er bijna elke lens aan bevestigen en de camera werkt in de semi-automatische modus voor diafragmaprioriteit of in de goede oude handmatige modus. Dit beperkt echt de bediening van de camera met volledig handmatige (zonder processorcontacten) lenzen, bijvoorbeeld Sovjet-lenzen - en je moet alle instellingen volledig "met het oog" instellen. Persoonlijk zou ik deze functie erg leuk vinden, aangezien ik een fan ben van het maken van foto's met Sovjet- (en post-Sovjet-)optiek.

Foto op Nikon D90

Foto op Nikon D90

Er zijn niet genoeg punten (focusgebieden) voor 3D-trackingfocus, en inderdaad, niet genoeg focuspunten voor zo'n degelijke camera.

Niemand wil scherptediepte voorbeeldknop afgebeelde ruimte. Ik gebruik het zeer zelden, bijvoorbeeld bij macrofotografie, maar meestal is het in 99% niet nodig. Een grappig ding dat ik je aanraad om te controleren - zet de flitser omhoog en druk op de scherptediepteknop (deze bevindt zich trouwens onder de houder) en je zult zien dat de flitser een paar seconden werkt als een zaklamp ( met behulp van een stroboscopisch effect)

Nog een onnodige knop \ eigenschap denk ik scherpstelpunt vergrendelknop. Het was slechts een paar keer nuttig voor mij toen ik de camera heel dicht bij mijn gezicht bracht en per ongeluk op de joystick drukte, waardoor het focuspunt veranderde, in andere gevallen behoudt het punt zijn positie. Het zou beter zijn om een ​​hendel te installeren voor het wijzigen van de belichtingsmeting in plaats van deze (zoals bij oudere modellen), anders moet je op de bovenste knop bij het externe beeldscherm drukken en aan een van de selectors draaien.

Fotografie op Nikon D90

Fotografie op Nikon D90

Korte vergelijking met Nikon D80:

D90 is een afstammeling Nikon D80, die een verhoogde vuursnelheid heeft, een ander type sensor (CMOS VS CCD), een centrale multi-selectorknop is toegevoegd, er is een Live View-functie en de mogelijkheid om video op te nemen, en ook het display is vergroot. De batterij, menunavigatie, ergonomie en andere belangrijke functies blijven hetzelfde. Als je hebt Nikon D80 Upgraden naar de Nikon D90 raad ik af, aangezien de belangrijkste functies van de camera's hetzelfde zijn.

Korte vergelijking van Nikon 90 met D300, D300s:

D300, D300s - dit zijn professionele camera's van Nikon en daar kan de amateur D90 niet tegenop. IN D300, D300s sterker lichaam, uittreksel tot 1/8000, professionele camerabedieningsinterface, hoge vuursnelheid en de mogelijkheid om met handmatige lenzen te werken, daar houden de belangrijkste verschillen op. Ik raad niet aan om te veel te betalen voor D300, D300s tenzij je elke dag 1000 opnamen moet maken.

Korte vergelijking van Nikon 90 met D7000:

D7000 overtreft zelfs Nikon D300 in een aantal parameters, D300s, en nog meer Nikon D90, want als upgrade raad ik alleen aan Nikon D7000 of al FF Nikon D700, D600, D800.

Fotografie op Nikon D90

Fotografie op Nikon D90

fit in de Nikon D90 Camera beschouw ik controle met behulp van infrarood afstandsbediening NikonML-L3,,Het kost een cent, maar het geeft veel kansen.

Opmerking: Het uiteindelijke resultaat van het beeld op de foto hangt sterk af van een groot aantal factoren, en de camera speelt verre van de eerste rol in deze hoeveelheid, dus onthoud bij het fotograferen - het is belangrijk hoe je foto's maakt, en probeer niet te hard om de beste camera te vinden.

Voorbeeldfoto's

De foto's in de onderstaande galerij zijn gemaakt met een budgetlens Yongnuo 35 mm f/2 (model JN35mm F2N voor Nikon camera's) en getoond zonder verwerking. Sommige van de foto's zijn de conversie van de originele RAW-bestanden met het originele Nikon ViewNX-i-hulpprogramma zonder aanvullende aanpassingen, het andere deel is het origineel op de camera JPEG.

Bronbestanden downloaden in formaat JPEG men kan Op deze pagina (114 '.JPG'-bestanden, 735 MB).

Meer voorbeelden van foto's, evenals bronbestanden, zijn te vinden in de recensies:

  1. YONGNUO-LENS YN50mm F1.4N E
  2. Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm 1: 3.5-5.6GII ED SWM Asferisch
  3. Nikon N AF-S Nikkor 58 mm 1: 1.4G Nano Crystal Coat SWM asferisch
  4. YONGNUO 50 mm 1:1.8 (YN50 mm F1.8N)
  5. Tokina VCM-S AT-X PRO SD 70-200 F4 (IF) FX N/AIS
  6. Nikon AF Nikkor 28mm 1: 2.8 (MKI)
  7. Tokina AT-X 80-400mm 1:4.5-5.6 (AT-X 840 AF-II)
  8. Nikon AF Nikkor 20mm 1: 2.8D
  9. Tamron PZD Di 28-300 mm F/3.5-6.3 Piezo-aandrijving VC Model A010
  10. Nikon Zoom-NIKKOR 80-200mm 1: 4.5 (AI, MKII)
  11. SIGMA ZOOM 28-105 mm D 1:2.8-4 DG
  12. Nikon AF Nikkor 28-70mm 1: 3.5-4.5 (MKI)
  13. Sigma 135-400mm 1:4.5-5.6D APO
  14. Tokina SD 24-70 F2.8 (IF) FX AT-X PRO Asferisch
  15. Nikon AF Micro Nikkor 105mm 1: 2.8 (MKI)
  16. Tamron 16-300 mm F/3.5-6.3 Di II PZD VC-model B016
  17. Tokina 107 Fisheye 10-17mm F3.5-4.5 DX AT-X interne focus
  18. INDUSTAR 22U-1 1:3,5 F=50mm P
  19. LOMO RO501-1 F=100 1:2
  20. Nikon ED AF Nikkor 80-200mm 1: 2.8 (MKI)
  21. LOMO RO500-1 F=90 1:2
  22. Tokina AT-X PRO AF 28-70mm 1: 2.6-2.8 (Tokina AT-X 270 AF PRO)
  23. Nikon Lens Serie E Zoom 75-150mm 1:3.5 (MKII)
  24. Sigma DC 17-70 mm 1:2.8-4.5 MACRO HSM
  25. Tokina AT-X PRO SD 11-20 F2.8 (IF) DX ASFERISCH
  26. SIGMA ZOOM 55-200 mm 1:4-5.6 DC HSM
  27. TAIR-3 4,5/300A
  28. Nikon DX AF-S Nikkor 55-200mm 1: 4-5.6GII ED VR II
  29. QUANTARAY TECH-10 NF AF MULTI-COATED 1:4-5.6 f=75-300mm
  30. Nikon NIKKOR-SC Auto 1:1.2 f=55mm
  31. Sigma DC 18-50 mm 1:2.8 EX MACRO HSM
  32. Tamron AF Asferisch 28-80mm 1:3.5-5.6 177D
  33. Quantaray 70-300mm 1:4-5.6 D LDO MACRO voor Nikon AF, MACRO (200-300)
  34. SIGMA ZOOM 28-200mmD 1:3.8-5.6 UC asferisch
  35. Quantaray 70-300mm 1:4-5.6 D LDO MACRO voor Nikon AF
  36. MC PANCOLAR 1,8/50 CARL ZEISS JENA DDR
  37. YONGNUO 40 mm 1:2.8 (YN40 mm F2.8N)
  38. Sigma 70-300 mm D 1:4-5.6 APO DG
  39. TOKINA AF 70-210 1:4-5.6
  40. Sigma 70-300 mm 1:4-5.6 D DL MACRO SUPER
  41. Quantaray voor Nikon AF 28-300mm 1: 3.5-6.3 LDO Multi-Coated (28-300mmD Ashperical IF)
  42. SIGMA ZOOM 28-300 mm 1:3.5-6.3 DG MACRO
  43. YONGNUO-LENS YN 14mm F 2.8 N
  44. Tamron AF Tele-Macro 70-210mm 1:4-5.6 158DN
  45. I-26m-U 2,8/52
  46. Sigma Zoom DC 18-200 mm 1:3.5-6.3 II HSM OS
  47. Yongnuo YN 85mm F1.8N
  48. INDUSTAR 22U-1 1:3,5 F=50mm P
  49. SIGMA ZOOM 18-50 mm 1:2.8 EX DC (D)
  50. Nikon IX-NIKKOR 60-180mm 1: 4-5.6
  51. YONGNUO LENS 100mm 1:2 (YN100mm F2N, voor Nikon)
  52. PROMASTER DIGITAL XR EDO AF Asferisch LD (IF) 18-200mm 1:3.5-6.3 Macro
  53. Tamron Di II SP 17-50mm F/2.8VC
  54. MC HELIOS-44M-4 58 mm 1:2
  55. YONGNUO 35 mm 1:2 (YN35 mm F2N)
  56. Sigma DC 17-70mm 1:2.8-4.5
  57. Nikon ED AF-S Nikkor 300 mm 1:4D IF Silent Wave-motor
  58. Yongnuo YN60mm F2NE MF MACRO

Prijzen voor moderne Nikon-camera's in populaire winkels kunnen zie deze link.

Videoreview, retrospectief

Reacties op dit bericht vereisen geen registratie. Iedereen kan een reactie achterlaten. Veel verschillende fotoapparatuur is te vinden op AliExpress.

Conclusies:

Over het algemeen is de Nikon D90 camera gewoon heerlijk, een breed scala aan functies laat zowel professionals als amateurs aan het werk. De snelheid van het werk en de kwaliteit van de foto zijn zeer aangenaam.

Materiaal voorbereid Arkadi Shapoval. Trainingen/consulten | YouTube | Facebook | Instagram | Twitter | Telegram

Voeg een reactie toe:

 

 

Opmerkingen: 1 359, over het onderwerp: Nikon d90 review. Reviews over de Nikon D90 van Radozhiva

  • Oleg

    Goedenavond, Arkadi! Ik wil één punt verduidelijken. Zijn D90- en D300s-matrices vergelijkbaar qua geluidsniveau? Zoals ik het begrijp verwijzen beide camera's naar ongeveer hetzelfde tijdstip van publicatie. Bedankt!

    • Arkadi Shapoval

      Ja, ze lijken erg op elkaar. D90 is net iets minder luidruchtig. In feite hebben de d300s en d90 dezelfde sensor.

      • Oleg

        Heel erg bedankt voor je reactie! En als we het over de D7000 hebben? Hoeveel invloed heeft een "kleine pixel" op de ruis van de matrix, als we deze twee generaties vergelijken - D90 en D7000? Ik stel mezelf deze vraag, aangezien ik een D90 heb, vind ik het apparaat leuk, maar ik ben geïnteresseerd in het fotograferen van vogels, waar er problemen zijn met een gebrek aan licht, en het is onmogelijk om meer dan 400 foto's te maken zonder de kwaliteit van het beeld in gevaar te brengen . Ik wil niet overschakelen naar FX. Dus ik denk, heeft het zin om de camera te upgraden naar de 7000e versie, zal er een winst zijn in de gevoeligheid van de matrix of tevergeefs gedachten?

        • Arkadi Shapoval

          Ja, er is winst, de d7000 maakt minder geluid. Maar al een flinke verbetering met de d7500 of met een full frame

          • Oleg

            Bedankt Arkady! Multipixelcamera's verwarren niet zozeer het gewicht van de opnamen, maar de twijfel dat hun sensoren mijn optica niet zullen oplossen (ik fotografeer met Sigma 100-300 f / 4 EX DG HSM in combinatie met een Sigma 1.4x-converter, bovendien is er is ook Tokina 11 -16 / 2.8, Nikkor 28-105, trouwens gekocht dankzij het lezen van je materiaal, waarvoor speciale dank!). Ja, en de cropcamera past, waardoor ik 630 mm op de sigma aan de lange kant krijg met een converter, wat veel is.
            In dit geval zal ik me niet haasten, misschien stopt de megapixelrace op een dag en zal het bedrijf iets uitgeven dat acceptabel is voor mijn interesses)).
            Bedankt voor je inspanningen! Interessante recensies tot grote vreugde van ons, geliefden!

            • Pokemon

              Integendeel, je bent bang dat de bestaande lenzen de kleine-pixelmatrix niet zullen trekken, niet in staat zullen zijn om het op te lossen.

              • Oleg

                Helemaal juist))) verkeerd uitgedrukt

            • ons6ibd

              Er zijn testkaarten om de resolutie van lenzen in lijnen te bepalen. Ze bestaan ​​uit verschillende secties met groepen lijnen van verschillende diktes en vullingsdichtheden.
              We verwijderen de tafel en ... door een 20x vergrootglas onderzoeken we het negatief en bepalen in hoeverre deze lijnen te onderscheiden zijn. Zo staat het tenminste in alle methoden geschreven.
              Dus voor digitale apparaten is de techniek niet geschikt, omdat we pixels tegenkomen die groter zijn dan paren tabellijnen in een groep die overeenkomt met een resolutie van zelfs 20,,, 25 lijnen. Getest op D610 (24MP)
              Daarom hebben zelfs de meest low-end lenzen minstens 100 megapixel-matrices nodig om hun resolutie in lijnen te realiseren. En het zal niet snel zijn. Ja, en er is geen speciale behoefte.
              Conclusie (IMHO): elke budgetlens is qua resolutie superieur aan elke bestaande digitale matrix.
              Zie de DxoMark-website voor een werkende ISO. Voor FF is ISO2900-3000 een goede indicator. Alle Nikon FF's bieden dit. Canon is pas begonnen met de 5D Mark IV.
              Op de D80 heb ik nooit met ISO boven 200 geschoten. 400 was al irritant vanwege de ruis.
              Op de D610 kan ik 3200 gebruiken.

              • Michael

                Pixels zijn gewoon kleiner. Voor FF 24 megapixels is dit ongeveer 90 lijnen / mm - de interpolatie is nog steeds ongeveer een derde. Als resultaat 60 lijnen/mm

        • NeustrDm

          Vergeleken met D7000 en D5000 (dezelfde matrix als op D90)
          De D7000 maakt minder geluid, ongeveer een halve stop van kracht, dus een wondermiddel is het niet.

          • Oleg

            Bedankt! Ik ben het met je eens, echt geen wondermiddel

          • Constantine

            Maar hoe zit het met het dynamisch bereik van de D7000, dat beduidend hoger is dan dat van de D90?
            Raw-bestanden met de D7000 zijn merkbaar beter dan met de D90.
            Vooral als je iets uit de schaduw moet halen.
            En bovendien zorgt de D90 AF ervoor dat hij maar op één punt werkt.
            En er is geen sluitertijd van 1/8000, maar trouwens, als je fotografeert met een snel diafragma met een open gat op een zonnige dag.
            En de D7000 stelt merkbaar sneller scherp via LV, de D90 is vaak dom bij het fotograferen via LV.
            En dat zijn niet alle voordelen.
            Het verschil tussen de D7000 en D90 is groot, wat niet gezegd kan worden over het verschil tussen de D7000 en D7100, zo groot is het verschil niet.
            Maar het veranderen van de D90 naar de D7000 is zeker de moeite waard, vooral omdat de D7000 nu over het algemeen goedkoop is.

        • Vv

          de d7000 heeft een werkende ISO die ongeveer een halve stop hoger is dan de D90, de D7100 heeft nog een halve stop. Op de D7100 probeer ik ISO boven 2500 niet te gebruiken.
          Wat betreft de kleine pixel (op de D7100): met lenzen 18-105, 18-140, 70-300G kun je pixel-voor-pixel scherpte heel dicht benaderen, met fixes (ik gebruikte actief Nikkor 50 / 1.4, Yongnuo 35/ 2, Yu-37p) - en nog meer. Met een 16MP crop-matrix voelde ik helemaal geen problemen. Toegegeven, vergeet het probleem van micro-onscherpte niet, met 24 megapixels is het gemakkelijk om micro-onscherpte te krijgen zonder stabilisatie: de door mij aanbevolen sluitertijd is ongeveer 1 / (2 * FR) - uit persoonlijke ervaring kreeg ik wazige foto's bij 140 mm en 1/160.

          • Oleg

            Heel erg bedankt! Het feit is dat deze microsmering me in de war brengt op multi-pixel camera's, mijn optica is niet gestabiliseerd (de groothoeklens telt niet). En ik heb helemaal geen 24 megapixels nodig (niet om posters te printen!).
            De D7100-camera leek interessant omdat je de matrix bovendien tot 1.3x kunt bijsnijden als je met een telelens fotografeert.
            Dat. Ik laat mijn eigen D90 aan mezelf over en doe geen moeite)). Ik heb ooit naar de D300s gekeken, maar nu zie ik het nut er niet van in voor mijn behoeften.

            • Vv

              meer pixels - meer mogelijkheden om bij te snijden :-)
              Ik gebruik ook wel eens ×1.3 als er niet genoeg zoom is, zo'n 12MP blijft): je kunt het later natuurlijk afknippen, maar dit is extra gewicht. En de vuursnelheid wordt ook toegevoegd en de buffer wordt verhoogd.
              Mijn mening is dat het de moeite waard is om over te stappen van d90 naar D7100, je verliest niets (van wat de D90 kan doen), je krijgt extra. buns (AF, ISO, resolutie, controle) en betere kleur.

              • Oleg

                Bedankt!)) Ik zal nadenken over wat je zei. Natuurlijk was ik meer geïnteresseerd in het ISO-probleem en de mogelijkheid dat deze camera (D7100) "functies" x1.3 heeft. De kleur zal, denk ik, niet veel verschillen, aan de andere kant is er altijd de mogelijkheid om iets te corrigeren in editors, filters.

  • Dmitry Volgograd

    Goedemiddag! Is het de moeite waard om over te stappen van Nikon D70 naar Nikon D90?

    • Arkadi Shapoval

      Ja, over het algemeen is de overgang volledig gerechtvaardigd

  • Dmitry Volgograd

    En als je kiest tussen Nikon D90 en D200? Op de "secundaire" zijn ze ongeveer dezelfde prijs.

    • Arkadi Shapoval

      Het hangt allemaal af van de taken, doelen en ervaring. Over het algemeen zal de D90 beter zijn. Maar er zijn ook bijzondere gevallen.

    • Alexey

      D300s zal beter zijn.

  • Dmitry Volgograd

    Ik las net van je dat je met de Nikon D200 niet alleen in handmatige modus op Helios en dergelijke kunt fotograferen. En ik heb alleen Helios. Aan de andere kant, in de D70 fotografeer ik in de handmatige modus, maar ... Van de drie frames in focus, wordt er één verkregen - zoals ik het begrijp, het groene signaal, hoewel dit aangeeft dat het object scherp is, maar in feit is het niet. Ik maak drie opnames uit de hand met een verschil van ongeveer een halve meter, maar dit is niet erg handig: je verliest tijd en aangezien de D70 een heel klein scherm heeft, kun je thuis alleen op je computer zien hoe de opname is geworden. Toegegeven, ik vermoed dat het altijd onscherp kan zijn bij het gebruik van helios. Wilt u uw ervaring weten?

    • Alexey

      omdat ik geen heilige oorlogen wil uitlokken, zal ik zeggen dat kenon veel handiger is voor handmatige optica.

      • Arkadi Shapoval

        Oke

    • Виталий

      (Het groene signaal, hoewel het aangeeft dat het object in focus is) - Elke lens (Helios) komt in focus als je het met de klok mee of tegen de klok in draait naar een groen signaal. Je hoeft alleen maar te experimenteren, op te nemen en naar de computermonitor te kijken en kies de juiste optie.

  • Dmitry Volgograd

    Heb ik begrepen dat het niet de moeite waard is om je zorgen te maken over het feit dat je in de Nikon D70 of D90 alleen in de handmatige modus op "Helios" kunt fotograferen? In die Nikons waar je handmatig kunt fotograferen in de automatische standen, zal het niet nuttiger zijn, zal het niet helpen?

    • Alexey

      het fundamentele probleem van jongere Nikons bij het fotograferen met handmatige optica zonder chip is het onvermogen om de belichtingsmeter van de camera te gebruiken. daarom is de cameramodus alleen M, en de belichting moet ofwel met het oog worden geselecteerd, volgens het histogram, of er moet iets externs worden gebruikt. in oudere nikons is alles anders, er is een mogelijkheid om een ​​niet-cpu-lens in het menu te selecteren, de glasparameters op te geven, waarna de meting zal werken. De chip op de lens is niet nodig.

      • Alexander

        "er is een mogelijkheid om een ​​niet-cpu-lens in het menu te selecteren" - u hoeft niets te kiezen, u hoeft zich alleen maar vast te klampen aan het handmatige glas en de opname te maken, de camera meet altijd het licht met alle lenzen en ook zonder lens.

    • Alexander

      Op oudere camera's wordt alleen de "A"-modus toegevoegd. Het heeft niet veel zin, je moet nog vaak correcties aanbrengen en je moet je concentreren met je handen, en dit is het grootste ongemak. Dus, vanwege één automatische modus, is het zeker niet de moeite waard om de d70 te veranderen. Maar vanwege het grotere aantal pixels of de hogere gevoeligheid helemaal. Als we de d90 en d200 vergelijken, dan heeft de eerste minder ruis bij hoge ISO's (ISO 800 is volledig operationeel, en zelfs op 1600 kun je fotograferen als er geen hoge eisen aan de foto worden gesteld). Voor d200 max. de werkende ISO is een stop lager, maar op zijn kant is er een mooiere kleur.

  • Sergei

    Hallo, vertel me eens of het de moeite waard is om van de d3000 over te stappen op deze camera?

    • Michael

      Over het algemeen wel

    • Vlad

      Natuurlijk is het de moeite waard
      Je ziet meteen het verschil
      Ik ben overgestapt van d3100 naar d7000
      De d3100 oppakken, dit is nu een ongemakkelijk speeltje voor mij in mijn hand, de zoeker is geen pentaprisma, donker, autofocus is shit
      Neem het, je zult er geen spijt van krijgen

  • Oom Fedor

    Schrijft: "De kwaliteit van de foto's is erg afhankelijk van de lens"
    Hier, net onder: “Onthoud altijd dat het belangrijk is hoe te fotograferen, en niet met welke middelen”
    Je echt opritelitsya een of andere manier in een richting. Waarschijnlijk meer waar, dit is een tandem van de een met de ander, en trending over handen overal, dit is goedkope PR

    • Arkadi Shapoval

      Belemmert het een het ander, of ben je het daar niet mee eens?

    • roman

      Er is fotokwaliteit en er is beeldkwaliteit. De kwaliteit van een foto hangt af van de vaardigheden van de fotograaf - de plot, de juiste belichting, framing. En beeldkwaliteit hangt af van de apparatuur (camera en lens) en kan een goede foto verfraaien, maar het zal zeker geen middelmatige foto opleveren. Grofweg gezegd, hoe luidruchtig je camera ook is en hoe scherp de beeldhoeken van je lens ook zijn, het is allemaal een verdomd ding als je shit schiet.

  • Dmitry

    Goede dag. Als je de d90 op de foto vergelijkt met de d3300, wat is dan beter? Andere parameters zijn niet interessant.

    • Arkadi Shapoval

      Over het algemeen D3300

      • Dmitry

        Dat is ook wat ik denk. Ik zou graag nog een legende aan het d40-bedrijf toevoegen, maar ik moet een moderne amateur nemen.
        Bedankt voor jouw mening!

    • Alexey

      de foto is een prachtige D2Xs, als je je de oude mensen herinnert.

      • Dmitry

        Volgens de foto zijn mijn eerste vijf prachtig. Maar ik heb het over iets heel anders.

        • Alexey

          Paaazvolte :) Als je je kenon herinnert, dan kun je geen betere foto vinden dan een paar)) In combinatie met uitstekende AF en betrouwbaarheid.

  • Ogneyar

    Hallo, beste amateurfotografen.
    Ik vraag om advies: ik heb Nikoshka D 90. Ik wil deze lens voor hem kopen.
    Nikon 18-105 mm f/3.5-5.6G AF-S ED DX VR Nikkor
    Misschien heeft iemand al een soortgelijke combinatie geprobeerd, vertel me, hoe acceptabel is deze unie? Of is het de moeite waard om op een andere optiek te letten?

    • Vol4ara

      Deze combinatie is universeel en klassiek te noemen voor elke Nikon crop. Ik denk dat het moeilijker zal zijn om iemand te vinden die het nog niet heeft geprobeerd) Voor alledaagse taken die niet moeilijk zijn, is het best een goede budgetunie. Voor een gewone zoomlens - goed. Voor serieuzere taken op het gebied van fotokwaliteit moet u naar oplossingen kijken.

      • Ogneyar

        Dankzij !
        Heb je nog een specifiek advies?

        • Ivan

          Welk advies heb je nodig? De lens die je hebt opgegeven, is geleverd met de camera die je hebt opgegeven. Dit was de meest voorkomende set. Eerder antwoordde een commentator u ongeveer hetzelfde. Over deze lens kun je een review lezen, deze staat op deze site.

          • Ogneyar

            Ik heb het karkas apart gekocht. Over het feit dat zo'n lens erbij zat weet ik, ik had alleen niet de ervaring ermee te fotograferen.
            De Raad vroeg om te informeren naar een alternatief ten gunste van een betere kwaliteit, maar in een acceptabel redelijke prijsklasse.

            • Ivan

              Lenzen vergelijkbaar met 18-105, maar iets duurder, zijn 18-140 en 18-200. De beste keuze is 17-55 / 2.8, maar dit is geen goedkope optie.

              • Ogneyar

                Bedankt, Iwan!

            • Vol4ara

              In de rol van een goedkope, alledaagse oplossing met een hoogwaardig, scherp beeld, raad ik 35 1,8G zeker aan. Dit is over het algemeen een must-have voor crop! Voor portretten - 85 mm. Dit is als je geen veelzijdigheid en zoom nodig hebt, maar kwaliteit en scherpte. In elk scenario geven fixes altijd een beter beeld dan zooms.
              En Ivan hierboven suggereerde correct welke zoomlenzen beter zijn. ik hoop dat je geholpen hebt?)

              • Ogneyar

                Ja tuurlijk ! Heel ! Zojuist kwam er op YouTube een recensie over dit onderwerp tegen. Ze hadden het ook over dergelijke lenzen. Nou, ik ga op zoek naar een gebruikte, voor een betaalbare prijs ....

  • Anton

    Goedemiddag! Vertel me alsjeblieft, heeft het nu in 2020 zin om de D90 als vervanging voor mijn D3000 te nemen? Het budget is beperkt en de D90 wordt aangeboden voor een zeer “lekkere” prijs, maar heeft het zin om een ​​oude camera mee te nemen, ik weet het niet...!?

    • Pokemon

      Als een vriend je voorstelt, maak dan een paar testfoto's.
      D90 kilometerstand is onduidelijk.
      Nou, nu staan ​​er ook heel wat frissere D7000's op rommelmarkten, die ook nog eens erg goedkoop zijn (en 8 jaar geleden was de prijs er vanaf $1000 voor).

    • Vol4ara

      Anton, de vraag is te oppervlakkig..waarvoor moet je de camera verwisselen? Wat past er niet bij jou in dezelfde d3000? Wat verwacht je van de uitwisseling? En dus is de D90 nog steeds erg goed voor een meer gevorderde kennismaking met fotografie. Het is onwaarschijnlijk dat u de beeldkwaliteit verbetert, maar op het gebied van ergonomie, controle en training in niet-automatische modi is het een uitstekende en goedkope optie. De recensie beschrijft perfect al zijn voordelen. Bepaal zelf of ze in uw geval nodig zijn.

  • Constantine

    Misschien wel het meest onaangename moment in de d90 is het gebrek aan aanpassing van de back- of frontfocus van de lens in de camera, en aangezien de kwaliteit van de lenzen anders is, wordt deze functie erg belangrijk bij het kopen van een camera.

  • Vyacheslav

    Goedendag aan iedereen. Ik heb de d90 uit mijn handen gekocht, de camera is uitstekend, zeer tevreden, maar er is een vraag: bij het fotograferen op het scherm is het beeld "koud" zoals onder een TL-lamp. maar de foto blijkt een "juist" beeld te zijn in die kleuren die je met je oog ziet, nou ja, of in die verhoudingen die de matrix kan verzenden. eigenlijk de vraag zelf: is dit een weergavefout? welke van de instellingen voor het bekijken van afbeeldingen of is het een probleem voor dit model? dit effect is vooral uitgesproken bij “grijs” weer. waardoor het soms moeilijk is om te begrijpen wat er ontbreekt voor het "juiste" frame. Ik hoop dat iemand raad zal geven.

    • Alexey

      dit is een LCD-kleurweergavefunctie die inherent is aan bijna alle Nikon-camera's, integendeel, bijna alle LCD-camera's laten een iets warmer beeld zien. als je dit echt niet leuk vindt, kun je de SC vragen om de BB LCD te corrigeren, of, als je handen groeien van de juiste plaats, het serviceprogramma downloaden en het zelf doen :)

      • Vyacheslav

        bedankt voor de uitleg, de handen op het slotenmakergedeelte zijn op hun plaats =), in termen van "cybernetica" zo-zo. wat is de naam van het programma? omdat er in onze stad 1000% geen servicecentrum is.

        • Alexey

          de naam zegt niets, er loopt een archief met software voor een aantal oude Nikon camera's door het netwerk. Ik kan er een link naar geven als Arkady het toestaat. Nou, ik geef geen commentaar op het gebruik van dergelijke software))

      • roman

        Canon 5D II is koud, dus ik kijk helemaal niet naar de BB. Kan het daarop worden gecorrigeerd? Ik zou een beetje verhogen.

        • roman

          Meer precies, verlaagd :)

        • Alexey

          misschien in dienst. het is een veelvoorkomende taak om de LCD's van verschillende camera's voor dezelfde client in kleur uit te lijnen. maar je kunt de kleur gewoon draaien zoals je wilt.

      • Ivan

        Als zodanig is er geen witbalansinstelling voor het achterdisplay in het serviceprogramma. Dit zijn de instellingen in dit programma:

        • Alexey

          Ik schreef over de BB om het begrip door de gemiddelde gebruiker te vereenvoudigen.

        • roman

          Nou, ze noemen het tint, maar in feite is het een witpunt.

  • Vyacheslav

    Bedankt Ivan en Alexey voor de tips, ik heb het programma gedownload en zal het proberen.

    • Alexey

      1. antivirus uitschakelen. 2. Koppel de computer los van internet.
      en voer vervolgens de software uit. En vergeet niet alle gegevens op te slaan VOORDAT u iets probeert te veranderen.

  • Светлана

    Heb je ervaring met het fotograferen van sport met deze camera? Jouw mening? Bedankt.

  • Vladimir

    Ik kocht de D90 al in 2021 met een kilometerstand van 20 duizend met een 18-105 lens voor 8500 Russische roebels, idealiter met een doos, documenten en een bonnetje!
    Daarvoor waren er D3100, D800, D300 en nu is hier de D90.
    Ik heb ook een externe Nissin Di466-flitser gekocht.
    De camera is gewoon een bom, zoals ze persik zeggen!! Super! Schiet beter dan D3100, D300.
    De D800 is een dure optiek en een camera, zware bestanden zijn voor mij een minpuntje.
    Ergonomie is ongeëvenaard! Ik ben gelukkig. Ik heb gekozen tussen de D5100, D3200 en D90, ik heb er absoluut geen spijt van dat ik voor de D90 heb gekozen.
    Van de oplossingen heb ik 35, 50, 85 geprobeerd. Ik heb alles nieuw gekocht. Ik kwam tot de conclusie dat de flitser belangrijker is dan snelle optiek. Daardoor bleef er een 18-105 over. Ik vind hem heel leuk.
    Gefilmd 's nachts in het park bij ISO 1000. Helemaal geen lawaai. Hoger ophogen? Waarvoor? schieten in het donker? Dus daar en het oog ziet niets! Als er geen licht is, zal er niets worden opgeslagen, behalve een flits.
    Fotografeer in het licht van gele lampen op snelle optica en hoge ISO's voor amateurs.
    Met dank aan de recensent. Ik lees de blog al heel lang. Lees waarschijnlijk alles wat mogelijk is op deze site. Maar uw ervaring is waardevoller. Wees niet bang om te experimenteren, nieuwe dingen te proberen en het beste voor jezelf te zoeken. Succes allemaal.

    • Pokemon

      Eka heeft je gedragen.
      *
      "Fotograferen in het licht van gele lantaarns op snelle optica en hoge ISO is het lot van amateurs."
      Hier was ik, gisterenavond amateuristisch Moskou aan het filmen op de Kodak Portra 800, en uit de hand.
      Het is interessant wat er uiteindelijk gebeurde... :-)
      “Maar jouw ervaring is waardevoller. Wees niet bang om te experimenteren, nieuwe dingen te proberen en het beste voor jezelf te vinden.”
      Ik ben het er helemaal mee eens!
      Jij ook veel geluk!
      PS> D90 Ik had en liet ook een over het algemeen positieve indruk achter.

      • Ivan

        Dmitry, op 27 januari plant Fujik een presentatie van twee camera's, drie lenzen en een nieuw type film (!):
        Fujifilm GFX100S
        FujinonGF80mm F1. 7
        Fujifilm X-E4
        Fujinon XF 27mm F2. 8 Mark II
        Fujinon XF 70-300 mm F4-5.6
        Een nieuw soort film.

        Ken merkte hier onlangs dat de Fuji Velvia 50 de prijs had verhoogd naar $ 4 van $ 36 voor 18 frames.

        Wat betreft de D90, ik gebruik deze camera nog steeds met veel plezier.

        • Pokemon

          Bedankt, ik zal eens moeten kijken.
          PS>
          "Fuji Velvia 50 verhoogde de prijs naar $ 4 van $ 36 voor 18 opnamen."
          Velvia, Provia zijn helaas nooit goedkoop geweest, evenals Kodak Ektachrome.

          • Ivan

            Ik heb het over een trend. Niet alleen stijgt de film constant in prijs, nu is hij soms ook scherp!

            • Pokemon

              Ik heb dit nog niet opgemerkt, en naast film kun je film kopen - het is goedkoper.

    • Vv

      18-105 is een universele lens. Dit is waar de voordelen eindigen.
      Als je denkt dat hoge ISO's niet nodig zijn, dan heb je nog nooit binnen gesport :)
      Een flitser is een noodzakelijk en soms onmisbaar apparaat, maar het lost niet 100% van de taken op bij weinig licht.
      D90 is een goed apparaat, maar in 2020 zou ik iets nieuwer nemen - 7100/7200/7500, als van gewas.

    • Alex

      “Qua ergonomie doet hij niet onder!” - nou, je hebt het afgewezen!)) Inferieur en hoe. Na d300 lijkt het me speelgoed.

    • Bruce

      Flash! Precies! En ik, als een amateur, schiet sterren met een verhoogde ISO ... En de vogels vliegen zo snel en hoog dat de kortste sluitertijd niet genoeg is om niet te vervagen, maar je kunt de flitser inschakelen op een zonnige dag) )

      • Roman

        Een flits op een zonnige dag helpt bij het doorbreken van schaduwen bij het maken van portretten. Als er bijvoorbeeld geen reflector of een enorme diffusor in het licht zit.

  • Sergei

    Valt het echt zo op dat de D90 beter schiet dan de D300, ondanks dat ze bijna dezelfde matrix hebben? Ja, de D90 is meer een amateurcamera, dus hij heeft wat toeters en bellen, maar net als de D80 is er een probleem met de noodlottige plastic uitrusting. het probleem neemt toe met de leeftijd, net alsof je in RAW fotografeert, dan moet je in het algemeen niet praten over het verschil in de foto's. Naar mijn mening is het belangrijkste op de foto, zonder afbreuk te doen aan het belang van het apparaat (hoewel de D90 een amateurkopie is van de D300), de optica en de vaardigheid van de fotograaf.

    • Arkadi Shapoval

      Als je veel fotografeert, dan is het verschil met de d300 merkbaar, vooral bij ISO boven de 1000. Mijn d90 heeft 400.000+ kilometers op één sluiter en versnelling. Met betrouwbaarheid - als geluk. Maar als je een beetje fotografeert en met lage ISO's, dan lijken de foto's ervan erg op elkaar en zal ik ze nooit voor geen geld kunnen onderscheiden.

  • Victor

    d90 is nu in reparatie, de versnelling vloog. Op internet schrijven ze dat dit een ziekte is van deze camera's, een indirecte bevestiging van het feit dat deze tandwielen overal aanwezig zijn. Ik vermoed dat het probleem niet bij de motor ligt, maar bij de lens. Ik gebruikte het met 50 1 / 1.8d en nadat ik de camera voor reparatie had gegeven, probeerde ik de schroevendraaier te draaien - de lens plakt, d.w.z. aan het begin van de rotatie zal er een vrij sterke slag zijn voor de mechanica van de schroevendraaier. Morgen ga ik naar de SC, ik zal met de meester praten.

    • Ivan

      Deze versnelling (dezelfde als voor de D80) is op geen enkele manier verbonden met de "schroevendraaier" -aandrijving. Het staat op de motor die het mechanisme bestuurt voor het optillen van de spiegel, het aandrijven van het diafragma en de sluiter. Het ontwikkelt een longitudinale scheur. Dit komt waarschijnlijk door zijn kleine formaat.

      • Alexey

        Het heeft te maken met de kwaliteit van het plastic zelf. na verloop van tijd stort het gewoon in. en ze hebben het expres van plastic gemaakt - in het geval van een "wig" van de mechanica, breekt deze, en niet alle mechanica en niet de motor. in professionele camera's zijn er geen plastic tandwielen meer in zwaarbelaste delen van de mechanica. laten we zeggen dat het spanmechanisme van camera's D2, D3 absoluut een meesterwerk is)) net als alle andere mechanica.

        • Ivan

          Wat het materiaal betreft natuurlijk. Maar naar mijn mening kan geen enkel plastic zo'n dunne wanddikte weerstaan. Toch is het interessant waarom Nikon dit probleem slechts op één mechanisme heeft, dat op twee modellen wordt gebruikt, en op de rest, wordt noch het plastic vernietigd, noch zijn de mechanica wiggen ...

    • Victor

      Over het algemeen lees ik op internet) Motor zelf vervangen. Versnellingen zijn intact. Ze zeiden dat zoals ik fantaseerde, gebeurt in de Kenons. Gebeurt niet bij Nikon. En mijn motor viel uit, zoals de meester me uitlegde, omdat het apparaat lang op de plank had gelegen. Deze D90 houdt er van om af en toe gelopen te worden en zal dan een geweldige bron zijn.

      • Ivan

        Voor het eerst in mijn leven hoor ik dat als de elektromotor lange tijd niet aan staat, hij kapot gaat. Je meester is zelf een dromer, of hij maakt een grapje.

      • Alexey

        bredus vulgaris, wat kan ik nog meer zeggen))

      • Alexey

        En trouwens, welke van de twee motoren is vervangen?

        • Ivan

          Hoogstwaarschijnlijk degene die door de film scrollt.

        • Victor

          Hier een foto van de motor. Ik heb geen reden om deze SC en deze meester niet te vertrouwen.

          • Alexey

            Dit is de membraanaandrijving. AF heeft niets met de wig te maken.

          • Alexey

            en door niets te doen, kan hij, net als elke andere motor, niet falen. de meester wilde gewoon meer geld.

            • Andrew

              De meester wilde zijn belang laten zien en dat is gelukt.

      • Dima

        De meester argumenteerde onzin, Canon hoorde niets over grote problemen, alleen de 17-85-lens was niet succesvol. Maar de betrouwbaarheid van Nikons is enorm verfraaid, en het feit dat iemand 90 d400's heeft en iemand 50, geeft aan dat de kwaliteit van reserveonderdelen anders is, ze stopten goede in één batch en bewaarde ze in de tweede. En ja, Nikon maakt alleen karkassen van topklasse in Japan, Canon begint met driecijferige (behalve de nieuwe 100d en hoger). Zelfs de eerste EOS m bzk is gemaakt in Japan, en ik heb een Japans zeepbakje Xus 80, ik heb een gebruikt exemplaar genomen, en alleen ik heb het al meer dan 10 jaar. Wat niet is meegemaakt. En als je één klasse karkassen vergelijkt, zelfs tactiel, wordt Canon als beter en betrouwbaarder ervaren, en het feit dat jongere karkassen zijn gemaakt van polycarbonaat of glasvezel op een stalen frame zegt veel, Nikon heeft nooit van zoiets gedroomd.
        Ja, Nikon kan nog steeds geen normaal rubber op de handgrepen plaatsen, waarover je kunt praten)

        • di

          kanonslag van ver gezien)

          • Dima

            Het is beter om een ​​canonjongen te zijn dan een gehersenspoelde Nikon-sektariër)

            • Victor

              Ja, de elastiekjes zijn slecht, de kleur is slecht, de kleur is slecht, de lenzen zijn slecht, alles is slecht en iedereen zal sterven))

  • Artem

    dat wil zeggen, de ingebouwde flitser vervangt de synchronisator? en in FP-modus, kun je flitsen met een slave-flitser?

    • Arkadi Shapoval

      Ja Ja

  • Анатолий

    Arkadi, een goede gezondheid voor jou!
    Nu verkopen velen de Nikon D90 en geven op basis van jouw artikel aan dat de camera een magnesium body heeft.
    Ik heb overal gegraven en - nee, ik heb zoiets niet gevonden. Er zit geen gram magnesium in deze kamer.
    Chassis - aluminium, kunststof behuizing.
    https://camspex.com/ru.comparison.php?camera1=Nikon+D300&camera2=Nikon+D90
    https://nikontalk.ru/photo/slr/%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%BA%D0%BE-nikon-d90-%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D1%87%D1%82%D0%BE-%D0%B2-%D0%BD%D0%B5%D0%BC-%D0%B8%D0%B7-%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%BB%D0%B0.html
    Of mijn neus in de waarheid steken, of je fout corrigeren.
    Dank u.

  • Alexander

    Hallo, help alstublieft. Er is een optie om de nikon D90 te kopen. D3200. D3300 met een 18-105 lens, de prijs is ongeveer hetzelfde, hij is bedoeld voor persoonlijke doeleinden, d.w.z. schieten op vakantie, reizen. Meestal foto's, soms video's, wat is beter en heb je bij dergelijk gebruik een tweede lens nodig? zo ja, welke is beter, er is een Galios-44M, maar zonder passend voor Nikon

    • B.R.P.

      D90 is goed omdat, in tegenstelling tot D3200, 3300, enz. je kunt schroevendraaieroptiek gebruiken bij nm zonder autofocus te verliezen. Toegegeven, met de video is er niet veel. Over het algemeen is 18-105 voldoende voor je doeleinden, of je nog een lens nodig hebt hangt af van wat je wilt fotograferen. Helios op Nikon stelt niet verder dan 1,5 meter scherp. Als je een handleiding voor vijftig dollar nodig hebt, koop je beter een Helios 81N\Arsat met een Nikon-vatting.

  • Alexander

    Ik heb ervaring met Zenith TTL

  • Alexander

    Hallo! Is het de moeite waard om contact op te nemen, volgens de uitleg van de eigenaar is de spiegel vastgelopen?

    • Ivan

      Hoogstwaarschijnlijk is de versnelling die verantwoordelijk is voor het aandrijven van de spiegel en de sluiter kapot. Het is aan jou om te beslissen of het de moeite waard is om mee te doen.

      • Alexey68

        Met rechte handen kun je jezelf vervangen. je moet er alleen veel demonteren/solderen.

        • Ivan

          Op mijn camera heb ik het zelf veranderd. Maar ik zou niet iemand anders kopen met een storing. De secundaire markt staat vol met andere aanbiedingen.

  • open

    Goedeavond! We hebben een traktatie nodig.
    In mijn Nikon d 90 kijk ik meteen naar een nieuwe groothoeklens, bazhano - lichtgevoelig.
    De Tokina AT-X PRO DX 14-20mm f/2 waardig.
    Stel voor, wees aardig, wie kan de problemen de schuld geven van die dat Nikon d 90 niet nieuw is?
    Tobto chi poyagne dans camera tsey lens?
    Dyakuyu.

    • B.R.P.

      Met lenzen van externe leveranciers kunt u dat zijn. Je raadt het niet. Bazhano verifieert een specifieke lens op een specifieke camera.

  • Yerbol

    Ik heb onlangs een gebruikte D90 gekocht, de firmware bijgewerkt sinds de eerste versie was geïnstalleerd en mijn sigma 50mm f1.4 was niet meer zichtbaar voor de camera.
    Kunt u mij vertellen of er een link naar de oude firmware is? Ik heb gezocht tot ik het vond. Ik hoop dat het terugdraaien van de firmware zal helpen.
    Bedankt allemaal!

    • B.R.P.

      Haast je.

    • Vlad

      Terugdraaien zou moeten helpen

      • Victor

        Zou moeten. Als het was verstrekt.

        • Victor

          En dus maar op zoek naar de oude versie van de firmware, die Nikon in principe niet uploadt, en op sites van derden komt het praktisch niet voor, je ziet het in ieder geval niet op de d80.

          • Victor

            *d90

  • Vlad

    Vrienden, ik heb onlangs een d90 uit mijn handen gekocht en merkte zo'n nuance op: nadat de camera in de slaapstand gaat (schermen gaan uit, belichtingsmeting stopt), wordt hij niet wakker door op de ontspanknop en andere knoppen te drukken. Om de camera te laten werken, moet u deze uit- en inschakelen. Andere problemen lijken er niet te zijn. Is dit een storing? Of een functie? Reset instellingen deed

    • YavnoB. RP

      Duidelijk een storing.

Voeg een reactie

Auteursrecht © Radojuva.com. Blog Auteur - fotograaf in Kiev Arkadi Shapoval. 2009-2023

Engelse versie van dit artikel https://radojuva.com/en/2010/12/obzor-nikon-d90-otzuvu/comment-page-20/

Version en español de este artículo https://radojuva.com/es/2010/12/obzor-nikon-d90-otzuvu/comment-page-20/